Αυξάνονται σε 60 τα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Αυξάνονται σε 60 τα προϊόντα στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Τον εμπλουτισμό του «καλαθιού του νοικοκυριού» με 9 ακόμα προϊόντα, φτάνοντας συνολικά τα 60, ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε.

Όπως σημείωσε θα προστεθούν νέα είδη που είναι φακές, φασόλια και ρεβύθια, πάριζα και γαλοπούλα, κοτόπουλο ολόκληρο και κοτόπουλο σε μέρη, νωπό μοσχάρι,  το πλήρες γάλα υψηλής παστερίωσης και το γάλα υψηλής παστερίωσης με χαμηλά λιπαρά, σοκολάτες και λευκό τυρί.

Στο Σαρακοστιανό καλάθι εκτός από τα άλλα νηστίσιμα προϊόντα του καλαθιού προστίθεται ο χαλβάς, οι νηστίσιμες σαλάτες (αλοιφές) και δυο τουλάχιστον κατεψυγμένα θαλασσινά σε κάθε αλυσίδα.

Ο Άδωνις Γεωργιάδης γνωστοποίησε ακόμα ότι προσανατολίζεται να παρατείνει την ισχύ του «καλαθιού του νοικοκυριού» μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία απ’ το υπουργείο Ανάπτυξης στο 96,82% των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο «Kαλάθι του Nοικοκυριού», οι τιμές μειώθηκαν ή διατηρούνται σταθερές την 16η εβδομάδα εφαρμογής του (15 - 21 Φεβρουαρίου 2023), με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Αναλυτικότερα, από το σύνολο 882 προϊόντων στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα: στα 51, ποσοστό 5,78%, η τιμή μειώθηκε, στα 803, ποσοστό 91,04%, η τιμή παρέμεινε σταθερή και σε 28, ποσοστό 3,17%, η τιμή αυξήθηκε.

Μέτρο για τις συσκευασίες

Ο Άδωνις Γεωργιάδης αναφέρθηκε στην υλοποίηση των νέων μέτρων για την προστασία των καταναλωτών, γνωστοποιώντας ότι ο κλάδος λιανικής πώλησης τροφίμων θα πρέπει μέσα σε ένα μήνα να τα εφαρμόσει, διαφορετικά, προειδοποίησε, θα υπάρξουν πρόστιμα.

Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε, υπογράφεται σήμερα υπουργική απόφαση και θα υπάρξει χρονικό περιθώριο ενός μήνα για να αλλάξουν όλα τα ταμπελάκια σε όλα τα σούπερ μάρκετ και να είναι ευκρινής η τιμή κιλού ή λίτρου.

Σημείωσε χαρακτηριστικά για τη ρύθμιση: «Σήμερα, το βλέπουμε και στην οθόνη, η σχέση μεταξύ της τιμής και της τιμής ανά κιλό ή ανά λίτρο, αλλά με τιμή μονάδας δηλαδή, είναι αυτή που βλέπετε στο αριστερό μέρος της οθόνης. Σε ένα μήνα όλα τα σούπερ μάρκετ θα είναι υποχρεωμένα να έχουν εφαρμόσει αυτό που σας δείχνω τώρα. Βλέπετε τη διαφορά στο μέγεθος του 1,88 στην αριστερή πλευρά της οθόνης και το 1,88 στη δεξιά πλευρά της οθόνης.Έχουμε μεγαλώσει πάρα πολύ τα στοιχεία και τα έχουμε κάνει υποχρεωτικά bold». 

Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος να μην υπάρχει παραπλάνηση των καταναλωτών με βάση τις συσκευασίες, η περιεκτικότητα των οποίων θα καταστεί ως παράμετρος αδιάφορη για τα νοικοκυριά, καθώς θα μπορούν να ελέγχουν αν αυξήθηκε η τιμή μονάδας.

Επίσης, ανακοίνωσε, ότι στην ιστοσελίδα e-katanalotis υπάρχουν πλέον και τα φυλλάδια των προσφορών από τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, ώστε οι καταναλωτές να κάνουν ευκολότερα τις συγκρίσεις. 

Συμπλήρωσε ότι η πρώτη εικόνα από το λεγόμενο μποϊκοτάζ των προϊόντων στα γαλακτοκομικά είναι ότι δεν έχει ακολουθήσει το καταναλωτικό κοινό, δεν υπάρχει καμία μείωση στην κατανάλωση αυτών των προϊόντων και πρόσθεσε: Δεν πρέπει να φτάνουμε σε μία Ελλάδα κοινωνικού αυτοματισμού που ο ένας θα στρέφεται εναντίον του άλλου. Εάν πράγματι πετύχαινε το μποϊκοτάζ αυτό θα σήμαινε την πλήρη οικονομική καταστροφή όλων των Ελλήνων κτηνοτρόφων, οι οποίοι αν δεν πουλήσουν τα προϊόντα τους τα οποία είναι ευαλλοίωτα θα μείνουν χωρίς δουλειά και χωρίς εισόδημα».

Ο ίδιος επισήμανε ότι «σε αλυσίδα που επισκεφθήκαμε είδαμε για πρώτη φορά φέτα κάτω από τα 7 ευρώ, τονίζω φέτα, όχι λευκό τυρί, φέτα κάτω από τα 7 ευρώ, λευκό τυρί κάτω από τα 5 ευρώ, είδαμε για πρώτη φορά κοτόπουλο με 2,50. Με 2,50. Θυμίζω ότι το κοτόπουλο όταν ξεκινάγαμε το καλάθι είχε πάνω από τα 2,50 ευρώ, στο καλάθι το βάλαμε 2,99 για να σπάσουμε για πρώτη φορά τα 3 ευρώ, είχε ισορροπήσει στο 2,95 με 2,90 και σήμερα για πρώτη φορά μία αλυσίδα, δεν έχω λόγο να μην πω το όνομά της αφού έκανε τόσο καλή τιμή, η Market In έδωσε το κοτόπουλο με 2,50». 

 «Καμπάνες» σε 4 σούπερ μάρκετ

Αυστηρά πρόστιμα επιβλήθηκαν σε σούπερ μάρκετ από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνι Γεωργιάδη, μετά από ελέγχους της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς, για παράβαση του νόμου περί αισχροκέρδειας και για διαφορετική τιμή στο ταμπελάκι στο ράφι και στην ταμειακή μηχανή.

Όπως γνωστοποίησε τα πρόστιμα είναι: στον ΑΒ 319.900 ευρώ (που είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί σε σούπερ μάρκετ) ενώ δημοσιοποιήθηκε το όνομα και άλλων αλυσίδων αν και τα πρόστιμα είναι χαμηλότερα από 50.000 ευρώ διότι είναι υπότροπες.

Πρόκειται για την εταιρεία Lidl στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο 26.680 ευρώ ενώ πρόστιμο επιβλήθηκε και στην εταιρεία Γαλαξίας 21.387 ευρώ και 9.380 ευρώ στην εταιρεία Κρητικός και υπάρχουν και συστάσεις σε άλλες δυο εταιρείες.

Οι αλυσίδες ισχυρίζονται ότι υπάρχουν και ανθρώπινα λάθη αλλά δεν δικαιολογούνται πολλά λάθη σημείωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι τα πρόστιμα θα λειτουργήσουν παιδαγωγικά. Η παρούσα πολιτική ηγεσία θα πράξει το καθήκον της για τον έλεγχο της αγοράς, τόνισε.

«Τα πρόστιμα, σημείωσε ο υπουργός, δεν σημαίνει ότι κατά κανόνα παραβιάζουν τον νόμο αλλά, όχι σε λίγες περιπτώσεις, υπήρξε παραβίαση του ποσοστού κέρδους σε ένα τμήμα προϊόντων και εντός και εκτός καλαθιού, σε μεγαλύτερο κομμάτι εκτός καλαθιού».

 Ο υπουργός κάλεσε τις αλυσίδες λιανεμπορίου να είναι προσεκτικές διότι όπως τόνισε «δεν είμαστε διατεθειμένοι να χαριστούμε και να κάνουμε τα στραβά μάτια ούτε κατά κλάσμα, θα υπερασπιστούμε τα συμφέροντα των καταναλωτών. Οι νόμοι είναι ισχυροί και εφαρμόζονται και σε άλλες χώρες ενώ σταθερά ο πληθωρισμός τροφίμων στη χώρα μας να είναι πολύ κάτω του μέσου όρου οπότε τα μέτρα λειτουργούν».

Η παρουσίαση έγινε από τον υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη, τον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση, τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρη Αναγνωστόπουλο, τον διοικητή της ΔΙΜΕΑ Χαράλαμπο Μελισσινό και τον CEO της Warply Γιάννη Δοξαρά.

Διαβάστε ακόμα:

Αδ. Γεωργιάδης: Το «Καλάθι» ως αυτόνομο μέτρο ήταν πετυχημένο

Αδ. Γεωργιάδης: Μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας η πλατφόρμα για το market pass