Εν αναμονή της «short list» για ΔΕΣΦΑ, τι ισχύει για τους τρεις που δεν έχουν ευρωπαϊκό διαβατήριο

Εν αναμονή της «short list» για ΔΕΣΦΑ, τι ισχύει για τους τρεις που δεν έχουν ευρωπαϊκό διαβατήριο

Του Γιώργου Φιντικάκη

Κληρώνει εκτός απροόπτου αυτή την εβδομάδα για την short list των μνηστήρων που θα διεκδικήσουν το 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΕΣΦΑ.

Αν και η ημερομηνία δεν έχει ακόμη «κλειδώσει», οι πληροφορίες θέλουν το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ να συνεδριάζει για το θέμα αυτό την Πέμπτη, οπότε και θα ανακοινωθεί η short list με τα σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.

Τρία από τα συνολικά έξι σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον στο διαγωνισμό του Ταμείου, συγκεντρώνουν ερωτηματικά για το κατά πόσο πληρούν τα κριτήρια να περάσουν στην επόμενη φάση.

Πρόκειται για την καταριανή Powerglobe, την αμερικανική Intergrated Utility Services αλλά και την αυστραλιανών καταβολών Macquarie Infrastructure.

Και αυτό καθώς σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του ΤΑΙΠΕΔ, μπορούν να διεκδικήσουν τον ΔΕΣΦΑ μόνο ευρωπαίοι διαχειριστές δικτύου, και εταιρείες τρίτων χωρών μέσω κοινοπραξιών, στις οποίες όμως επικεφαλής πρέπει να είναι υποχρεωτικά ευρωπαίος διαχειριστής. Καμία από τις τρεις εταιρείες δεν πληροί την συγκεκριμένη προϋπόθεση.

Από εκεί και πέρα, οι όροι του διαγωνισμού δεν απαγορεύουν να μπορούν να συσταθούν κοινοπραξίες είτε στο στάδιο της προεπιλογής είτε και μετά από αυτό, με την προκήρυξη να είναι πιο ευέλικτη για την πρώτη κατηγορία και πιο αυστηρή για τη δεύτερη.

Συγκεκριμένα, εφόσον η κοινοπραξία συσταθεί στο στάδιο της προεπιλογής, τότε παρέχεται η δυνατότητα μεταβίβασης ποσοστών αλλά και αλλαγής της εταιρείας που τίθεται επικεφαλής, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή θα είναι και πάλι πιστοποιημένος διαχειριστής δικτύου και ότι θα υπάρχει προηγούμενη ενημέρωση των πωλητών.

Τα υπόλοιπα τρία σχήματα σίγουρα πληρούν τους όρους του διαγωνισμού. Πρόκειται για: 

  • Την κοινοπραξία της ιταλικής Snam, της βελγικής Fluxys, της ισπανικής Enagas, και της ολλανδικής Gasunie, όλοι ευρωπαίοι διαχειριστές δικτύων, με τους τρεις πρώτους να αποτελούν και μετόχους του διαδριατικού αγωγού TAP. 
  • Την κοινοπραξία της ρουμανικής Transgas με την γαλλική GRTgaz, που έχει ως ατού την παρουσία της τελευταίας, η οποία και είναι από τις μεγαλύτερες της ΕΕ, ενώ διαχειρίζεται το μεγαλύτερο σε μήκος δίκτυο αγωγών.
  • Τη δεύτερη ισπανική παρουσία, αυτή της Regasificadora del Noroeste S.A. η οποία και διαχειρίζεται το δίκτυο αγωγών στην περιοχή της Γαλικίας.

Από την πλευρά τους αρκετοί από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, φέρονται να έχουν θέσει δύο αιτήματα προς την ελληνική πλευρά. Το πρώτο είναι να ενημερωθούν εγκαίρως, και πάντως πριν τη στιγμή κατάθεσης των δεσμευτικών τους προσφορών που αναμένεται στο διάστημα Οκτωβρίου-Νοεμβρίου, για τις ταρίφες χρήσης δικτύου της προσεχούς τετραετίας. Ούτως ή άλλως, η ΡΑΕ πρόκειται να αναθεωρήσει τις ταρίφες μέσα στο 2018, οι ενδιαφερόμενοι ωστόσο ζητούν αυτό να γίνει νωρίτερα, ώστε πριν υποβάλλουν προσφορές να έχουν πλήρη εικόνα για το έσοδο του διαχειριστή κατά την επόμενη τετραετία. Το αίτημα δεν φαίνεται να γίνεται δεκτό από την ΡΑΕ με το σκεπτικό ότι οι όποιες αλλαγές θα αποφασιστούν στην ώρα τους, δηλαδή μέσα στο 2018, όπως έχει προγραμματιστεί.

Το δεύτερο που έχουν ζητήσει οι υποψήφιοι αγοραστές είναι να καθοριστεί με λεπτομέρεια το επιτόκιο με το οποίο θα προσαυξάνεται η ανακτήσιμη διαφορά των 350 εκατ. ευρώ, την οποία και έχει αποφασιστεί να εισπράξει ο ΔΕΣΦΑ μέσω των τιμολογίων σε διάστημα 20ετίας. Το επιτόκιο για τα δύο πρώτα χρόνια είναι γνωστό (θα ισούται με τον πληθωρισμό), ο προσδιορισμός του όμως για τα επόμενα 20 χρόνια, μένει να διευκρινισθεί από την ΡΑΕ.  Οι επενδυτές ζητούν από τώρα να υπάρξει σαφής και ρητός προσδιορισμός των εσόδων που θα ανακτηθούν ανά έτος σε όλη τη διάρκεια της 20ετίας, ούτως ώστε να μην βρεθούν προ εκπλήξεων εξαιτίας πολιτικών ή άλλων αποφάσεων. Το δεύτερο αυτό αίτημα εξετάζεται και θεωρείται πιθανόν να υπάρξει πράγματι δέσμευση για επιτόκιο ίδιο με τον πληθωρισμό και για το σύνολο της 20ετίας.