Η επιβίωση του γρηγορότερου
Shutterstock
Shutterstock

Η επιβίωση του γρηγορότερου

Στη σύγχρονη εποχή, η επιβίωση δεν εξαρτάται πλέον από την ισχύ ή την ικανότητα προσαρμογής σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα. Αντίθετα, η επιβίωση και η επιτυχία εξαρτώνται από την ταχύτητα με την οποία ένα άτομο ή ένας οργανισμός μπορεί να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες. Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία και η γνώση εξελίσσονται με αστραπιαίο ρυθμό, η ικανότητα να μαθαίνουμε γρήγορα και να προσαρμοζόμαστε αποτελεσματικά είναι το κλειδί για την επιβίωση και την επιτυχία.

Η εκπαίδευση ήταν πάντα η βάση για την ανάπτυξη των ατόμων και των κοινωνιών. Ωστόσο, η παραδοσιακή προσέγγιση της εκπαίδευσης, που βασίζεται στη συσσώρευση γνώσεων και δεξιοτήτων κατά τη διάρκεια των πρώτων ετών της ζωής, δεν επαρκεί πλέον. Σήμερα, είναι απαραίτητο να μάθουμε να μαθαίνουμε. Αυτή η δεξιότητα περιλαμβάνει την ικανότητα να αποκτούμε νέες γνώσεις και δεξιότητες γρήγορα, να ξεμαθαίνουμε ό,τι δεν είναι πλέον χρήσιμο και να ξαναμαθαίνουμε νέες έννοιες και τεχνολογίες με ταχύτητα.

Η ταχύτητα με την οποία μπορούμε να εξελιχθούμε και να προσαρμοστούμε είναι κρίσιμη για την επιβίωση. Σκεφτείτε τις επιχειρήσεις που δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν στις νέες τεχνολογίες και εξαφανίστηκαν από την αγορά, όπως οι εταιρείες που δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν στην ψηφιακή εποχή. Αντίθετα, εταιρείες που προσαρμόστηκαν γρήγορα και υιοθέτησαν νέες τεχνολογίες, όπως η Google και η Apple, συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά.

Η ταχύτητα της εξέλιξης δεν αφορά μόνο τις επιχειρήσεις, αλλά και τα άτομα. Οι εργαζόμενοι που μπορούν να αποκτούν νέες δεξιότητες γρήγορα και να προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να επιτύχουν και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Οι ψηφιακές δεξιότητες του σήμερα μπορεί να μην είναι απαραίτητες αύριο, γι' αυτό και η ικανότητα να μαθαίνουμε νέες δεξιότητες συνεχώς είναι απαραίτητη.

Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να προσαρμοστεί σε αυτή τη νέα πραγματικότητα. Ένα Υπουργείο Παιδείας δεν πρέπει να αξιολογεί την επιτυχία της εκπαίδευσης με βάση τα πρώτα χρόνια των μαθητών. Αυτά τα χρόνια είναι μόνο τα θεμέλια. Το πραγματικό μέτρο της επιτυχίας είναι τα επόμενα 50 χρόνια, πέρα από τα σχολεία, πόσο γρήγορα μπορούν οι απόφοιτοι να συνεχίσουν να μαθαίνουν και να αναβαθμίζονται.

Για να επιτευχθεί αυτό, τα σχολεία πρέπει να διδάσκουν στους μαθητές πώς να μαθαίνουν. Αυτό σημαίνει την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η προσαρμοστικότητα και η δια βίου μάθηση. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν πώς να αναζητούν νέες πληροφορίες, πώς να τις αξιολογούν και πώς να τις εφαρμόζουν.

Η ικανότητα να μαθαίνουμε γρήγορα δεν είναι μόνο ένα προσωπικό πλεονέκτημα, αλλά και ένα εθνικό. Ένα έθνος όπου οι πολίτες του μπορούν να εξελίσσονται γρήγορα και να προσαρμόζονται στις νέες τεχνολογίες και τις αλλαγές στην αγορά εργασίας θα είναι πιο ανταγωνιστικό παγκοσμίως. Αυτό σημαίνει ότι η επένδυση στην εκπαίδευση και την κατάρτιση είναι κρίσιμη για την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία.

Η ταχεία εξέλιξη είναι ιδιαίτερα εμφανής στον τομέα της τεχνολογίας. Οι τεχνολογικές εταιρείες που μπορούν να καινοτομούν γρήγορα και να προσαρμόζονται στις νέες τάσεις της αγοράς είναι αυτές που επιβιώνουν και ακμάζουν. Η ικανότητα να μαθαίνουν από τα λάθη τους, να προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους και να αναπτύσσουν νέα προϊόντα γρήγορα είναι αυτό που τις ξεχωρίζει.

Η δια βίου μάθηση είναι πλέον απαραίτητη σε έναν κόσμο όπου οι αλλαγές είναι συνεχείς και ραγδαίες. Οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι πρόθυμοι να επανεκπαιδεύονται και να αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας τους. Οι επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις πρέπει να υποστηρίζουν αυτήν την κουλτούρα της δια βίου μάθησης παρέχοντας πόρους και ευκαιρίες για εκπαίδευση και κατάρτιση.

Στον σύγχρονο κόσμο, η επιβίωση δεν αφορά την ισχύ ή την προσαρμοστικότητα σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα, αλλά την ταχύτητα με την οποία μπορούμε να εξελισσόμαστε και να προσαρμοζόμαστε στις νέες συνθήκες. Η ικανότητα να μαθαίνουμε γρήγορα και να προσαρμόζουμε τις δεξιότητές μας είναι το κλειδί για την επιτυχία σε προσωπικό και εθνικό επίπεδο. 

Τα εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτήν την πραγματικότητα, διδάσκοντας στους μαθητές πώς να μαθαίνουν και να εξελίσσονται με ταχύτητα. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι θα παραμείνουμε ανταγωνιστικοί και ευημερούντες σε έναν κόσμο που αλλάζει διαρκώς.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη έρχεται με απίστευτη ταχύτητα να αλλάξει τον κόσμο. Τα νέα εργοστάσια θα είναι εργοστάσια παραγωγής Τεχνητής Νοημοσύνης σε όλους τομείς της ανθρωπότητας.

Στα σχολεία, η ΤΝ μπορεί να προσφέρει πρωτοφανείς ευκαιρίες μάθησης. Οι μαθητές, έχοντας έναν βοηθό Τεχνητής Νοημοσύνης, θα έχουν απεριόριστη πρόσβαση στη γνώση. Αυτός ο βοηθός θα μπορεί να προσαρμόζεται στις ατομικές ανάγκες και ενδιαφέροντα κάθε μαθητή, επιτρέποντας την εξατομικευμένη μάθηση σε ένα επίπεδο που δεν ήταν δυνατό πριν. Οι μαθητές και τα άτομα κάθε ηλικίας θα μπορούν να μαθαίνουν ό,τι θέλουν, όποτε το θέλουν, ικανοποιώντας κάθε περιέργεια τους για γνώση. 

Η ΤΝ υπόσχεται επίσης να φέρει σημαντικές αλλαγές σε όλους τους τομείς της επαγγελματικής ζωής. Κάθε μορφή επαγγέλματος θα αποκτήσει έναν βοηθό, ένα σύμβουλο, εκπαιδευμένο με όλη τη συσσωρευμένη γνώση και με την εμπειρία πολλών διαφορετικών περιπτώσεων.

Αυτός ο ψηφιακός σύμβουλος θα μπορεί να παρέχει γρηγορότερες και πιο αξιόπιστες συμβουλές, εξοικονομώντας χρόνο και ανεβάζοντας σε πολύ υψηλά επίπεδα την ποιότητα των υπηρεσιών. Για παράδειγμα, οι γιατροί θα μπορούν να λαμβάνουν άμεσα ενημερώσεις για τις τελευταίες ιατρικές εξελίξεις και να διαγνώσκουν με μεγαλύτερη ακρίβεια, ενώ οι δικηγόροι θα μπορούν να ερευνούν νομικά θέματα με πρωτοφανή ταχύτητα και ακρίβεια.

Η ΤΝ έχει τη δυνατότητα να εκτοξεύσει την παραγωγικότητα σε πολλούς τομείς. Με τη χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων και αλγορίθμων, οι επιχειρήσεις μπορούν να βελτιώσουν τις διαδικασίες τους, να μειώσουν τα λάθη και να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα.

Επιπλέον, η ΤΝ μπορεί να ενισχύσει τις δυνατότητες επικοινωνίας, επιτρέποντας την ταχύτερη και πιο αποτελεσματική ανταλλαγή πληροφοριών. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ταχύτερη λήψη αποφάσεων και βελτιωμένο συντονισμό σε πολυεθνικές ομάδες εργασίας.

Σε ένα νέο κόσμο που έρχεται δεν «τρώει» το μεγάλο ψάρι το μικρό – αλλά το γρήγορο ψάρι «τρώει» το αργό ψάρι!!

Η χώρα μας πόσο γρήγορα θα ανταποκριθεί να μάθει τους μαθητές να μάθουν γρήγορα την τεχνητή νοημοσύνη και τις άλλες νέες τεχνολογίες; Και άραγε θα διαθέσει τα απαραίτητα κεφάλαια για την έρευνα και ανάπτυξη  της τεχνητής νοημοσύνης;

* Ο Γιώργος Ατσαλάκης είναι Οικονομολόγος, Αναπληρωτής Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης Εργαστήριο Ανάλυσης Δεδομένων και Πρόβλεψης