Μπήκαμε στις χρυσές εβδομάδες των λιανικών πωλήσεων - Προσοχή στις ανατροπές

Μπήκαμε στις χρυσές εβδομάδες των λιανικών πωλήσεων - Προσοχή στις ανατροπές

Κάθε χρόνο οι προβλέψεις του National Retail Federation (του μεγαλύτερου παγκόσμιου οργανισμού μέτρησης κατανάλωσης, που βασίζει τις προβλέψεις του στηριζόμενος σε οικονομικό μοντέλο που μετράει την κατανάλωση σε σχέση με το εισόδημα, την αγορά εργασίας, την καταναλωτική εμπιστοσύνη και άλλους οικονομικούς δείκτες), έρχονται στο προσκήνιο κατά τη διάρκεια των «χρυσών» οκτώ εβδομάδων που οδηγούν στα Χριστούγεννα, μια περίοδο που βλέπει τις επιχειρήσεις να εξασφαλίζουν το 80% των συνολικών ετήσιων πωλήσεών τους.

Σύμφωνα με στοιχεία που μας δίνει η National Retail Federation, από το 2000 οι λιανικές πωλήσεις ακολουθούν μια ανοδική πορεία με μέσο όρο πωλήσεων 3,3%. Τις καλές περιόδους μπορεί να φθάσουν το 5%, ενώ σε περιόδους ύφεσης πλησιάζουν το 2%.

Χαρακτηριστικό είναι το κάτωθι διάγραμμα που δείχνει την κρισιμότητα των τελευταίων μηνών στην πορεία των πωλήσεων των εταιρειών. Βλέπουμε πως οι πωλήσεις ενισχύθηκαν και επανήλθαν στα υψηλά επίπεδα τους έπειτα από το lockdown της άνοιξης του 2020. Η επιχείρηση “save the Christmas” του 2020 στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και οι επιχειρήσεις από το κόκκινο γύρισαν στο μαύρο της “black Friday”!

Για τη φετινή χρονιά τα στοιχεία δείχνουν άνοδο της τάξεως του 8,5% έως 10,5% από τα επίπεδα του 2020 και διατήρηση του υψηλού μέσου όρου της εικοσαετίας. Τα 773 δισ. δολ του 2020 θα ξεπεράσουν τα 840 δισ. των προβλέψεων του 2021 και θα κινηθούν στα επίπεδα των 843,4-859 δισ.!

Οι εταιρείες θα δουν τα ταμεία τους να γεμίζουν για ακόμη μία φορά καταγράφοντας και νέο ρεκόρ εισπράξεων. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου και διευθύνων συμβούλου της NRF, Matthew Shay:

«Υπάρχει σημαντική ώθηση προς την εορταστική περίοδο για αγορές. Οι καταναλωτές βρίσκονται σε πολύ ευνοϊκή θέση τους τελευταίους μήνες του έτους, καθώς το εισόδημα τους αυξάνεται και οι ισολογισμοί των νοικοκυριών δεν ήταν ποτέ ισχυρότεροι.

Οι έμποροι λιανικής πραγματοποιούν σημαντικές επενδύσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού τους και ξοδεύουν πολλά για να διασφαλίσουν ότι έχουν προϊόντα στα ράφια τους για να καλύψουν αυτή τη στιγμή της εξαιρετικής ζήτησης των καταναλωτών».

Η NRF αναμένει ότι οι διαδικτυακές και άλλες πωλήσεις εκτός καταστήματος, οι οποίες περιλαμβάνονται στο σύνολο, θα αυξηθούν μεταξύ 11%- 15% σε ένα σύνολο μεταξύ 218,3 και 226,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων λόγω των διαδικτυακών αγορών. Το 2020 οι διαδικτυακές πωλήσεις ανήλθαν στα196,7 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο θα παραμείνει σημαντικό και φέτος, λόγω της πανδημίας αλλά και της συνήθειας και ευκολίας σε πολλές περιπτώσεις, τα νοικοκυριά αναμένεται επίσης να επιστρέψουν και στις αγορές με φυσική παρουσία στα καταστήματα αναζητώντας την παραδοσιακή εμπειρία των εορταστικών αγορών στις διακοπές

«Οι προοπτικές για την εορταστική περίοδο φαίνονται πολύ λαμπερές», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος του NRF, Jack Kleinhenz. «Η ασυνήθιστη και ευεργετική θέση στην οποία βρισκόμαστε είναι ότι τα νοικοκυριά αύξησαν δυναμικά τις δαπάνες τους κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2021 και παραμένουν με άφθονη αγοραστική δύναμη στις διακοπές».

«Οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζονται με την πανδημία έχουν προκαλέσει ελλείψεις εμπορευμάτων και το μεγαλύτερο μέρος της πληθωριστικής πίεσης του τρέχοντος έτους», δήλωσε ο Kleinhenz. «Με την προοπτική των καταναλωτών να επιδιώξουν να ψωνίσουν νωρίς, τα αποθέματα μπορεί να αποσυρθούν νωρίτερα και να εμφανισθούν ελλείψεις τις τελευταίες εβδομάδες της εορταστικής περιόδου. Ωστόσο, εάν οι έμποροι λιανικής μπορούν να κρατήσουν τα εμπορεύματα στα ράφια και τα εμπορεύματα φτάσουν πριν από τα Χριστούγεννα, θα μπορούσε να είναι μια εξαιρετική εορταστική περίοδος εκπτώσεων».

Ο Kleinhenz είπε ότι τα ισχυρά θεμελιώδη στοιχεία των νοικοκυριών παρέχουν αισιοδοξία εν μέσω της αβεβαιότητας. Το εισόδημα αυξάνεται από την αποζημίωση των μισθών και ο πλούτος των νοικοκυριών έχει φτάσει σε υψηλό ρεκόρ. Αυτά μαζί υποστηρίζουν δυνατές δαπάνες αυτές τις γιορτές Καλά τα νέα και για την ανεργία, καθώς  η NRF αναμένει ότι οι λιανοπωλητές θα προσλάβουν από 500.000 έως 665.000 εποχικούς εργαζομένους σε σχέση με τις 486.000 εποχικές προσλήψεις του 2020.

Συμπερασματικά και καθώς μπαίνουμε στο κλείσιμο του έτους, ο αντίκτυπος των ισχυρών πωλήσεων, είναι ικανός να διατηρήσει τους παγκόσμιους δείκτες σε υψηλά επίπεδα, καθώς η κερδοφορία των εταιρειών θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα εφόσον οι αυξήσεις του κόστους των πρώτων υλών και της ενέργειας πληρωθούν από τους καταναλωτές μέσω των επιδομάτων στήριξης.

Η εποχικότητα που θέλει τις αγορές να διατηρούν και να ενισχύουν τα κέρδη τους τους τελευταίους δύο μήνες του έτους, φαίνεται ότι θα διατηρηθεί και φέτος. Αυτό που θα πρέπει να προσέχουν οι επενδυτές, την κρίσιμη αυτή περίοδο, είναι το γεγονός ότι η εποχικότητα δεν ακολουθεί πλέον τους κανόνες των προηγούμενων ετών.

Μήνες που θεωρούνται κακοί γίνονται οι καλύτεροι ενώ οι καλοί μήνες μπορεί να αποδειχθούν και καταστροφικοί! Ο φετινός Οκτώβρης, όπως αναφέραμε και στο προηγούμενο μας άρθρο, είχε όλα τα δεδομένα για να ακολουθήσει τους κανόνες της εποχικότητας, κάτι που δεν συνέβη και το τονίσαμε χαρακτηριστικά. Δε θα μας φανεί παράξενο λοιπόν να δούμε τους μήνες που όλοι θεωρούν καλούς να αποδειχθούν οι χειρότεροι!

Η διαίσθησή μας σε συνδυασμό με πιθανά σημάδια που  κάθε αναλυτής ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο θα μας βοηθήσουν στις τελικές επιλογές μας. Θα μπορούσαν να εμφανιστούν σημάδια που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια λόγω π.χ.της κλιματικής αλλαγής και των ισχυρών φαινομένων κατά την περίοδο του χειμώνα.

Μια ισχυρή χιονοθύελλα, ή μια μεγάλη πιθανότητα ενός μοτίβου La Niña κατά την εορταστική περίοδο 25-30 Νοεμβρίου και κατά τις εορτές στα τέλη του έτους είναι ικανά να μειώσουν τις υψηλές πωλήσεις και να χειροτερέψουν τους αριθμούς. Επίσης, σε χώρες όπου οι νέες λοιμώξεις από τον COVID-19 και οι νοσηλείες έχουν αυξητική τάση, η ψυχολογία των καταναλωτών να παρασυρθεί και να οδηγήσει σε μείωση της αγοραστικής τους εορταστικής διάθεσης.

Στο μυαλό μας και παρά τις διαβεβαιώσεις των υπευθύνων πρέπει να βρίσκεται και το γεγονός της έλλειψης των αγαθών που μπορεί να οδηγήσουν σε στρεβλώσεις και προβλήματα στην ομαλή λειτουργία της αγοράς από την αγοραστική υστερία της εορταστικής περιόδου και την πιθανή έλλειψη αποθεμάτων.

Όλα αυτά μπορεί να αποδειχθούν καταλυτικοί παράγοντες για την πορεία της κερδοφορίας των εταιρειών που αν το θελήσουν οι αγορές να το διαβάσουν αρνητικά και να μας δώσουν μια διαφορετική εικόνα στο κλείσιμο του έτους. Όλα βέβαια στηρίζονται σε προβλέψεις και μένει να δούμε την επιβεβαίωση τους, την προεξόφλησή τους και την τελική κατάληξη. Προς ώρας οι μόνοι που ανησυχούν στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού είναι οι συμπαθείς μας γαλοπούλες!