Οι λόγοι που οδηγούν στην ιστορική... απογείωση της Aegean

Οι λόγοι που οδηγούν στην ιστορική... απογείωση της Aegean

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Πατώντας πάνω στο success story του τουρισμού και συνάμα συμβάλλοντας καταλυτικά σ'' αυτό, η Aegean Airlines βρίσκεται στην καλύτερη φάση της 19χρονης επιχειρηματικής της ιστορίας, πετυχαίνοντας αλλεπάλληλα ρεκόρ σε όλα τα επίπεδα.

Ιστορικά υψηλά για τη μετοχή, ρεκόρ στο πτητικό έργο για το 2017, ιστορικό ρεκόρ σε κέρδη και τζίρο, έχοντας ήδη μπει (από πέρυσι) στο σπάνιο κλαμπ των ομίλων – εισηγμένων και μη - με ετήσιο κύκλο εργασιών πάνω από 1 δισ. ευρώ.

Εταιρεία που δεν έχει κλείσει είκοσι χρόνια επιχειρηματικής διαδρομής και όμως έχει καταστεί Εθνικός Πρωταθλητής, με αξιοζήλευτη πορεία. Οι επενδύσεις που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια η εταιρεία με την αύξηση των αεροπλάνων, τον εμπλουτισμό των προορισμών και τη μεγάλη προσπάθεια να ενισχυθεί ο κόμβος της Αθήνας ως City Break πιάνουν τόπο.

Το 2017 η Aegean Airlines (μαζί με την Olympic Air) πέτυχε νέο ιστορικό ρεκόρ στην επιβατική κίνηση, ξεπερνώντας για πρώτη φορά στην ιστορία της τα 13 εκατομμύρια επιβάτες, φτάνοντας στα 13,2 εκατ., 750 χιλιάδες περισσότεροι από το 2016.

Το 2017 ήταν εξαιρετικό για την εταιρεία και το καλύτερο ιστορικά, από κάθε άποψη, καθώς «πάτησε» στο εξαιρετικό momentum του ελληνικού τουρισμού, ενώ η χρονιά ήταν «καθαρή» από εκλογές, δημοψηφίσματα, αιφνίδιες δραματικές εξελίξεις τύπου capital controls, ενώ και η προσφυγική κρίση – σε σχέση με το 2016 – ήταν σε ύφεση.

Υπήρξαν λοιπόν συγκυριακοί λόγοι, όπως το ιστορικό ρεκόρ στον τουρισμό (το οποίο ασφαλώς συνεχίζεται), όμως η Aegean ήταν σωστά τοποθετημένη, συμβάλλοντας τα μέγιστα, ενώ καρπώθηκε και τα οφέλη. Συνάμα, υπήρξε σχετική σταθερότητα στις τιμές των καυσίμων.

Παράλληλα, η εταιρεία πέτυχε το 2017 ιστορικά υψηλούς συντελεστές πληρότητας, κάτι που αποδίδεται στην επιτυχημένη εμπορική πολιτική και διαχείρισης του δικτύου της. Πιο συγκεκριμένα, η μέση πληρότητα έφτασε στο 83,2%, παρά την έντονη εποχικότητα της ζήτησης, από 77,4% το 2016.

Τα αποτελέσματα, το μέρισμα των 0,55 ευρώ και ο κόμβος της Αθήνας

H εταιρεία ανακοίνωσε αύξηση κερδών κατά 87% το 2017 ενώ ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 11% έναντι του 2016. Αυτό, οδήγησε τη διοίκηση να προτείνει στην προσεχή γενική συνέλευση τη διανομή μερίσματος 0,55 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2017, που είναι το μεγαλύτερο στην ιστορία της εταιρείας, αλλά και ένα από τα πιο... γενναία σ'' αυτή τη συγκυρία της αγοράς.

Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών ανήλθε σε 1,127 δισ. ευρώ και τα κέρδη μετά από φόρουςσε 60,4 εκατ. ευρώ. Η δυναμική στις πτήσεις εξωτερικού οδήγησε τη λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) να φτάσει τα 120 εκατ., 56% υψηλότερα από το 2016. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 85,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 66%.

Το δίκτυο εξωτερικού οδήγησε και πάλι την ανάπτυξη της εταιρείας, καταγράφοντας άνοδο 9%, φτάνοντας τους 7,3 εκατ. επιβάτες. Να σημειωθεί ότι κατά την εξαγορά της Olympic Air το 2013, η αθροιστική κίνηση εξωτερικού των δύο εταιρειών ήταν μόλις 4,3 εκατ.

Αντίστοιχα, στο δίκτυο εσωτερικού η αύξηση της επιβατικής κίνησης ήταν 3% με 5,9 εκατ. επιβάτες και αυτό παρά την αύξηση της δραστηριοποίησης ανταγωνιστικών εταιρειών! Η λειτουργία διασύνδεσης του κόμβου της Αθήνας για επισκέπτες προς μικρά και μεγάλα νησιά, όσο και οι χαμηλότεροι ναύλοι, υποστήριξαν τη ζήτηση.

Οι καθαρές λειτουργικές ροές διπλασιάστηκαν σε 120 εκατ. από 59,7 εκατ. το 2016, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα διαμορφώθηκαν σε 307,4 εκατ. την 31/12/2017. Σημειώνεται ότι κατά το 2017 ολοκληρώθηκε η τμηματική καταβολή του τιμήματος εξαγοράς της Olympic Air.

Η πορεία το πρώτο δίμηνο του 2018

Δυναμικό ξεκίνημα με αύξηση 12% και 1,5 εκατ. επιβάτες σημείωσε η επιβατική κίνηση της Aegean και της Olympic Air το πρώτο δίμηνο του 2018, καθώς μετέφερε 680 χιλ. επιβάτες στο δίκτυο εσωτερικού, με αύξηση 9%, ενώ στο δίκτυο εξωτερικού η κίνηση ανήλθε σε 808 χιλ. επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση 15%.

H κίνηση από την κύρια βάση της Αθήνας αυξήθηκε κατά 14%, με την εταιρεία να αναπτύσσεται σημαντικά ταχύτερα από την αύξηση της συνολικής αγοράς, η οποία ανήλθε σε 6,5%. Ιδιαίτερα η κίνηση εξωτερικού της Aegean από την Αθήνα σημείωσε αύξηση 19% με σημαντική επένδυση στη διατήρηση πολλών «εποχικών» προορισμών και το χειμώνα για τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αλλά και των επίλογων άμεσης σύνδεσης των επιβατών.

Τα νέα δρομολόγια του 2018

Για το 2018 η Aegean Airlines προσθέτει 18 νέα δρομολόγια, 11 νέους προορισμούς και 700 χιλ. επιπλέον θέσεις. Συνάμα, συμπεριλαμβάνει και τέσσερις νέες χώρες στο πτητικό της έργο.

Η εταιρεία προσθέτει δρομολόγια για Ιταλία ((Τορίνο, Παλέρμο, Μπολόνια και Λαμέτζια Τέρμε), Ισπανία (Μάλαγα), Ελβετία (Βασιλεία), Κροατία (Ζάγκρεμπ και Ζαντάρ), Λιθουανία (Βίλνιους), Ρουμανία (Κλουζ Ναπόκα) και Σκόπια.

Επίσης, προσθέτει και εφτά νέα δρομολόγια από την Περιφέρεια (Κέρκυρα – Μόσχα, Σαντορίνη – Τελ Αβίβ, Μύκονος – Τελ Αβίβ, Μύκονος- Βηρυτός, Ρόδος – Λυών, Ρόδος – Βηρυτός, Ηράκλειο – Βηρυτός).

Το νέο πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα δίκτυο 153 προορισμών, σε 44 συνολικά χώρες, με 16,6 εκατ. διαθέσιμες θέσεις. H Αθήνα θα φτάσει τα 112 δρομολόγια, εκ των οποίων τα 81 θα είναι εξωτερικού και τα 31 εσωτερικού.

Χώρες – ναυαρχίδες για την Aegean, που άλλωστε αποτελούν κύριες πηγές τουρισμού για τη χώρα μας, είναι οι Γαλλία (με 11 δρομολόγια το 2018), Ιταλία (επίσης 11) και Γερμανία με εννέα δρομολόγια. Πρόκειται για χώρες που θεωρούνται... ώριμες από πλευράς κάλυψης, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Aegean.

Ετοιμάζεται για την αγορά του αιώνα

Η Aegean τοιμάζεται για την παραγγελία του... αιώνα, καθώς έως τα τέλη Μαρτίου αναμένεται να «κλειδώσει» και να ανακοινωθεί ποιος από τους δύο παγκόσμιους κολοσσούς Airbus ή Boeing θα αναλάβει να κατασκευάσει τα 50 νέα αεροπλάνα της εταιρείας που σταδιακά θα αντικαταστήσουν το σημερινό στόχο για τα επόμενα αρκετά χρόνια.

Η επιλογή γίνεται ανάμεσα στα Airbus SE A320neo και Boeing Co. 737 Max, ενώ τα αεροσκάφη, τα οποία θα παραδοθούν την περίοδο 2020 – 2024, αφενός μεν θα αντικαταστήσουν τον στόλο των παλαιοτέρων Airbus, αφετέρου θα αυξήσουν τη δυναμικότητα της Aegean ώστε να μπορεί να επεκταθεί.

Σε ιστορικά υψηλά η μετοχή

Η μετοχή της Αεροπορία Αιγαίου έκλεισε χθες στα 9,29 ευρώ που είναι νέα ιστορικά υψηλά, ενώ πλέον η κεφαλαιοποίησή της φτάνει στα 663 εκατ. ευρώ, έχοντας φτάσει πλέον στη 19η θέση των αποτιμήσεων του Χ.Α.

Στις 11 Ιουλίου 2007 εισήχθησαν 71.417.100 μετοχές της Aegean (όσες είναι και σήμερα), στην τιμή των 7,60 ευρώ, αποτελώντας τότε μια μικρή, περιφερειακή αεροπορική εταιρεία με περιορισμένο εκτόπισμα, όμως πλέον βρίσκεται ανάμεσα στις αξιοσημείωτες – διεθνώς – περιπτώσεις, κερδίζοντας διαρκώς βραβεία ως η καλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης.