«Σαφάρι» για επενδύσεις στα βάθη της Κίνας

«Σαφάρι» για επενδύσεις στα βάθη της Κίνας

Του Γιώργου Φιντικάκη

Επιτάχυνση παλαιών και νέων συμφωνιών, έλευση στην Αθήνα μεγάλων κινεζικών τραπεζών, πληθώρα επενδυτικών προτάσεων στην πράσινη ενέργεια, την ηλεκτροκίνηση, τις μεταφορές, και τον τουρισμό, είναι ο μέχρι τώρα απολογισμός των επαφών Μητσοτάκη και των εκατοντάδων επιχειρηματικών ραντεβού στη Σαγκάη.

Στο κάδρο κυριάρχησαν σύμφωνα με τις πληροφορίες οι συζητήσεις για επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς το πράσινο «στόρυ» της Ελλάδας πουλάει πολύ στην Κίνα, το επικείμενο «ξεπάγωμα» της επένδυσης 300 εκατ. ευρώ της Cosco στον Πειραιά, οι συνεργασίες με τον κινεζικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, η αναβάθμιση των τουριστικών σχέσεων, το ενδιαφέρον των Κινέζων να μετατραπεί η Ελλάδα σε κέντρο logistics.

Στην ουσία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανασύστησε την Ελλάδα στην δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη, ως μια χώρα που έχει επιστρέψει στην κανονικότητα, είναι φιλική στην επιχειρηματικότητα, και έχει επιλέξει να βαδίσει τον ανηφορικό δρόμο των μεταρρυθμίσεων.

Το μεγάλο κινεζικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα, όπως το μεταφέρουν στελέχη επιχειρήσεων που συμμετείχαν στο χθεσινό φόρουμ της Σαγκάης, σηματοδοτεί ότι οι προσπάθειες αυτές βρίσκουν ανταπόκριση.

Το επιβεβαιώνει η απόφαση της 4ης μεγαλύτερης τράπεζας στον κόσμο, της Bank of China, να ανοίξει υποκατάστημα στην Αθήνα, που λέει πολλά, για τις προθέσεις του Πεκίνου να ενισχύσει την εδώ παρουσία του, δανειοδοτώντας με έδρα ευρωπαϊκό πλέον έδαφος, άρα με μεγαλύτερη ευκολία και λιγότερους περιορισμούς, κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Ένα μικρό μέρος του ισολογισμού της να διαθέσει στη χώρα μας, είναι πολύ σημαντικό, καθώς τα συνολικά της assets ανέρχονται σε 2,63 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Το πράσινο στόρυ

Το κινεζικό ενδιαφέρον επιβεβαιώνει επίσης το πόσο ζωηρή κουβέντα προκάλεσε απ'' ότι λέγεται, στο επιχειρηματικό φόρουμ η στρατηγική απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για μαζική απανθρακοποίηση της οικονομίας, και η πληθώρα προτάσεων για συνεργασίες που σύμφωνα με πληροφορίες δέχθηκε ο επικεφαλής της ΔΕΗ Γ.Στάσσης, καθώς και στελέχη ιδιωτικών ενεργειακών ομίλων. Το κλίμα περιέγραψε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός που μιλώντας σε δημοσιογράφους, ανέφερε με νόημα ότι ανοίξαμε μια μεγάλη βεντάλια θεμάτων για επενδύσεις, εστιάζοντας ωστόσο στην ηλεκτροκίνηση, στις έξυπνες πόλεις, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Όντας μακράν ο μεγαλύτερος παραγωγός στον πλανήτη σε τεχνολογίες ΑΠΕ, αποθήκευσης και ηλεκτροκίνησης, η Κίνα βλέπει την ελληνική αγορά ενέργειας ως μια μεγάλη ευκαιρία, και "πύλη" για την Ευρώπη, όπως μπορούν να επιβεβαιώσουν κορυφαία στελέχη τραπεζών, και εκπρόσωποι ελληνικών ομίλων που συμμετείχαν σε μερικά από τα εκατοντάδες χθεσινά επιχειρηματικά ραντεβού.

Τουρισμός, αγορές ακινήτων, Golden Visa

Στο μέτωπο του τουρισμού, η απευθείας αεροπορική σύνδεση από τον Ιούλιο του 2020, της Αθήνας με την Σανγκάη, δηλαδή με την καρδιά της περιοχής που ζει η αυξανόμενη μεσαία τάξη στην Κίνα, αποτελεί καταλύτη για τις εξελίξεις. Οι 125.000 κινέζοι τουρίστες που επισκέφθηκαν το 2018 την Ελλάδα, είναι ένα τίποτα, όταν στη γειτονική Ιταλία, φέτος οι αφίξεις από την Κίνα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 6 εκατομμύρια. Η νέα αεροπορική γραμμή θα βοηθήσει στον ελληνικό στόχο τετραπλασιασμού του αριθμού αυτού, στους 500.000, και κατ'' επέκταση θα ωθήσει την αγορά ακινήτων. Έπειτα από τόσα χρόνια λειτουργίας του θεσμού χορήγησης Golden Visa σε υπηκόους τρίτων χωρών, με αντάλλαγμα την αγορά ακινήτων έως 250.000 ευρώ, στους Κινέζους έχουν δοθεί μόνο 3.464 άδειες, που σημειωτέον καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στη λίστα του Enterprise Greece.


Το "Κεφάλι του Δράκου"

Το κινεζικό βλέμμα ωστόσο θα συνεχίσει να είναι στραμμένο στην επένδυση που θεωρείται το "Κεφάλι του Δράκου", αυτή της Cosco στον Πειραιά, ακριβώς λόγω του ρόλου του ως πύλη εισόδου των κινεζικών εξαγωγών στην Ευρώπη. Ένα σημαντικό κεφάλαιο των ελληνικών επενδυτικών πρωτοβουλιών της Cosco - της οποίας τον πρόεδρο Xu Lirong συνάντησε σε θερμό κλίμα χθες ο Κ.Μητσοτάκης - η δημιουργία 4ου εμπορευματικού προβλήτα, ύψους 300 εκατ ευρώ, "κόπηκε" κατά την πρόσφατη έγκριση από το υπ. Ναυτιλίας του αναθεωρημενου μάστερ πλαν των Κινέζων, μπροστά σε αντιδράσεις τοπικών παραγόντων. Σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, είναι πολύ πιθανό η επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου Σι Τζιπίνγκ την Κυριακή στην Ελλάδα, να συνοδευτεί από ανακοινώσεις ότι η επένδυση ξεμπλοκάρει. Το έργο φιλοδοξεί να αυξήσει κατακόρυφα την δυναμικότητα του Πειραιά και να τον μετατρέψει σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης, γι'' αυτό και θεωρείται κομβικής σημασίας για το Πεκίνο. Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσει κανείς τις συζητήσεις για νέες συνεργασίες μεταξύ ελληνικών επιχειρήσεων που εξειδικεύονται στην εφοδιαστική αλυσίδα πλοίων και κινεζικά ναυπηγεία, στις οποίες αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός, τις προσδοκίες για επενδύσεις στην εκπαίδευση, την επιστήμη την τεχνολογία, αλλά και για εξαγωγές περισσότερων ελληνικών γεωργικών προιόντων.

Ένα μικρό μέρος της ετήσιας πίτας, ύψους 180 δισ δολαρίων, που επενδύει στο εξωτερικό η Κίνα, να καταφέρει να διεκδικήσει η Ελλάδα, είναι προφανώς εξαιρετικά σημαντικό. Στόχος επομένως είναι όλο αυτό το θετικό μομέντουμ να κεφαλαιοποιηθεί την επόμενη Κυριακή, οπότε και θα βρεθεί στην Αθήνα ο Σι Τζιπίνγκ. Γνωρίζουν ωστόσο στην κυβέρνηση ότι χρειάζονται δεξιοτεχνικοί χειρισμοί προκειμένου να πειστούν Ευρωπαίοι και Αμερικανοί ότι το περαιτέρω άνοιγμα στη συνεργασία των δυο χωρών δεν θα θίξει ευαίσθητες γεωπολιτικές ισορροπίες.

Το Πεκίνο αντιλαμβάνεται την ευκαιρία που του προσφέρει το ελληνικό επενδυτικό κενό των περίπου 100 δισ ευρώ, και θέλει να το εκμεταλλευτεί αφού ανέκαθεν έβλεπε την Ελλάδα ως πύλη προς την Ευρώπη.

Ωστόσο η τελευταία, φοβάται "κινεζοποίηση" της οικονομίας της, γι' αυτό και έχει αυστηροποιήσει την στάση της απέναντι σε επενδύσεις που αφορούν στρατηγικούς τομείς, ενώ οι ΗΠΑ έχουν ανάγει την Κίνα σε νούμερο ένα αντίπαλό τους.