Σχέδιο με επενδύσεις - σύμβολα με Ελληνικό, ΕΛΠΕ και Ελ. Βενιζέλος

Σχέδιο με επενδύσεις - σύμβολα με Ελληνικό, ΕΛΠΕ και Ελ. Βενιζέλος

Του Γιώργου Φιντικάκη

Την εντολή να ξεμπλοκάρουν το ταχύτερο δυνατό όσες επενδύσεις αντιμετωπίζουν εμπόδια έχουν πάρει οι υπουργοί της κυβέρνησης, όπως δείχνει και το χθεσινό μήνυμα Μητσοτάκη “τα γραφειοκρατικά εμπόδια που τις καθηλώνουν θα σαρωθούν, και το Ελληνικό θα αρχίσει σύντομα να γίνεται το σύμβολο της νέας Ελλάδας”.

Το μήνυμα δεν αφορά μόνο το Ελληνικό, και τους υπουργούς που το χειρίζονται ή μόνο τα ΕΛΠΕ και το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, στα οποία ο Πρωθυπουργός έκανε ειδική αναφορά, αλλά το σύνολο του κυβερνητικού σχήματος και πληθώρα μικρών και μεσαίων επενδύσεων που χρόνια τώρα περιμένουν κρίσιμες αδειοδοτήσεις, από τις Σκουριές έως όλα εκείνα τα τουριστικά σχέδια που αντιμετωπίζουν μια οδύσσεια, σαν εκείνη που συνάντησαν οι επενδυτές της Αφάντου και της Κασσιόπης.

Στο υπουργείο Ανάπτυξης για παράδειγμα βρίσκονται σε πυρετώδεις διαβουλεύσεις προκειμένου να ολοκληρωθεί το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, ένα από τα πρώτα της κυβέρνησης, το οποίο ο Α. Γεωργιάδης έχει δεσμευθεί ότι θα είναι έτοιμο τον Αύγουστο, και θα προβλέπει πληθώρα ρυθμίσεων, όπως για παράδειγμα ότι όταν δεν τηρούνται οι προθεσμίες για την αδειοδότηση νέων επενδυτικών σχεδίων, τότε η αρμοδιότητα να μεταβιβάζεται στον αρμόδιο υφυπουργό.

Αγώνας δρόμου καταβάλλεται προκειμένου εντός Αυγούστου να εκδοθούν αν όχι και οι τρεις ΚΥΑ, τουλάχιστον οι πιο απαραίτητες για να ξεμπλοκάρει το έργο του Ελληνικού. Έμφαση δίνεται σε εκείνη για την πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου που αφορά τους όρους των εμπορικών χρήσεων του ουρανοξύστη, δηλαδή του ολοκληρωμένου κέντρου αναψυχής (IRC), που θα φιλοξενήσει το καζίνο του Ελληνικού, και η οποία συνιστά καταλύτη για την πρόοδο του έργου.

Όσο για τις άλλες δύο, αφορούν την ζώνη ανάπτυξης του ακινήτου που προσδιορίζει τις ακριβείς χρήσεις, και εκείνη που εκδόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση για το μητροπολιτικό πάρκο, και η οποία επειδή δημιουργεί νέα εμπόδια στο έργο, θα αντικατασταθεί από άλλη.

Αποκρατικοποιήσεις: Προτεραιότητα ΕΛΠΕ και Ελ. Βενιζέλος

Στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων, η ομιλία Μητσοτάκη έκανε σαφές ότι η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ και του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, θα είναι οι πρώτες προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης. “Αποφασιστικά προχωρούμε στην πώληση του 30% του Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος και σε νέα προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ”, είπε ο Πρωθυπουργός, για ένα μέτωπο, όπου εδώ και μήνες τα πάντα είχαν παγώσει, ενόψει Ευρωεκλογών και μετά των εθνικών εκλογών.

Στο μέτωπο των ΕΛΠΕ, το ερώτημα είναι κατά πόσο ο νέος διαγωνισμός, θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά που είχε ο προηγούμενος, ο οποίος και κατέληξε άγονος, δηλαδή την ταυτόχρονη πώληση ποσοστών από το Δημόσιο και τον όμιλο Λάτση. Είναι άγνωστο, και κατά κάποιους αμφίβολο, κατά πόσο η Paneuropean, θα συμμετάσχει σε οποιαδήποτε νέα προσπάθεια πώλησης.

Στον αντίποδα βέβαια, το ερώτημα είναι ποιος επενδυτής θα δεχόταν ποτέ να αγοράσει το ποσοστό του Δημοσίου (35,5%), όταν την πλειοψηφία των μετοχών (45,5%), και άρα τον έλεγχο της εταιρείας, θα συνεχίσει να κατέχει η Paneuropean. Επομένως, σε αυτή πάντα την περίπτωση, είτε το ποσοστό του Δημοσίου θα πρέπει να πουληθεί σε επενδυτές που θα τα βρουν με τον όμιλο Λάτση, είτε να γίνει μετοχοποίηση.

Όσο για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, έχει ήδη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πώληση του 30%, εκπνέει στις 30 Σεπτεμβρίου, και θεωρείται βέβαιο ότι θα προσελκύσει πολλά μεγάλα ξένα ονόματα δημιουργώντας ισχυρό ανταγωνισμό, καθώς ο κάτοχός του εξασφαλίζει υψηλότατη (μερισματική) απόδοση που ξεπερνά το 8% ετησίως, ενώ η κερδοφορία της εταιρείας είναι σταθερά υψηλή όλα τα τελευταία χρόνια.

Την προσπάθεια να κερδηθεί το στοίχημα των επενδύσεων δεν βοηθά μόνο το νομοσχέδιο του υπ. Ανάπτυξης αλλά το σύνολο των νομοσχεδίων που όπως είπε ο Πρωθυπουργός είναι ήδη έτοιμα, αφού αυτά επιχειρούν να απαντήσουν σε όλα εκείνα που οι επενδυτές θεωρούν αποτρεπτικά στην Ελλάδα. Επιχειρούν δηλαδή να δημιουργήσουν και οργανώσουν ένα νέο επιτελικό κράτος, να ελαφρύνουν τα φορολογικά βάρη των επιχειρήσεων, να εκσυγχρονίσουν την πτωχευτική και προπτωχευτική διαδικασία εταιριών, να βελτιώσουν την απονομή της δικαιοσύνης, να φέρουν τομές στην Παιδεία, και να εκσυγχρονίσουν την Δημόσια Διοίκηση.

Την ίδια ακριβώς λογική, του μηνύματος προς την επενδυτική κοινότητα ότι κάτι αλλάζει, εξυπηρετούν και τα 5 μεγάλα εμβληματικά έργα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τα οποία ο κ. Μητσοτάκης εξήγγειλε. Τον πόλο πολιτισμού που πρόκειται να αποκτήσει η Αθήνα καθώς το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα επεκταθεί και ενοποιηθεί με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, την δημιορυγία στη σημερινή θέση των φυλακών Κορυδαλλού ενός μεγάλου πάρκου, την πολύπλευρη αξιοποίηση του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι, τη μετατροπή σε μητροπολιτικού πάρκου των 204 στρεμμάτων της Δραπετσώνας με ταυτόχρονη ίδρυση κέντρου καινοτομίας, και την αναβάθμιση του χώρου της ΔΕΘ στη Θεσσαλονίκη.