Σύνδεση του πλαφόν με τα χρηματιστήρια ΗΠΑ και Ασίας
Αέριο - Η ελληνική πρόταση

Σύνδεση του πλαφόν με τα χρηματιστήρια ΗΠΑ και Ασίας

Διασύνδεση του πλαφόν στο φυσικό αέριο με τις χρηματιστηριακές διακυμάνσεις μεγάλων hubs, όπως στις ΗΠΑ και την Ασία, προτείνει η ελληνική κυβέρνηση.

Σε μια προσπάθεια να μεταστρέψει τη στάση του Βερολίνου, που συνεχίζει να αντιτίθεται στο πλαφόν, η Αθήνα προτείνει ένα ανώτατο όριο τιμής, όχι όμως σταθερό, αλλά μεταβαλλόμενο.

Τον τρόπο λειτουργίας της πρότασης γνωστοποίησε χθες ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, στον Γερμανό ομόλογο του Ρομπερτ Χαμπεκ.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε σημερινή συνέντευξη Τύπου ο κ. Σκρέκας, το πλαφόν που προτείνει η Ελλάδα θα κυμαίνεται ανάλογα με τη διακύμανση δεικτών σε ενεργειακά χρηματιστήρια, στα οποία διαπραγματεύονται μεγάλοι όγκοι, όπως το αμερικανικό Henry Hub και το ασιατικό JKM.

Έτσι η τιμή που θα προκύπτει θα είναι ένας σταθμισμένος μέσος όρος, χαμηλότερη από τον TTF, η οποία θα αντανακλά καλύτερα το ενεργειακό μείγμα. Δηλαδή την παγκόσμια κυριαρχία του LNG, που είναι και το βασικό ενεργειακό καύσιμο το οποίο διαπραγματεύεται στα παραπάνω χρηματιστήρια. Στον TTF αντίθετα οι συναλλαγές αφορούσαν ιστορικά όγκους αερίου που διακινούνται μέσω αγωγών.

«Ακόμη οι Γερμανοί δεν έχουν πειστεί για το πλαφόν καθώς ανησυχούν ότι οι πωλητές θα προτιμήσουν να πωλούν το αέριο εκτός Ευρώπης. Το σκεπτικό είναι να πείσουμε τη Γερμανία, και άλλες χώρες, καταθέτοντας την πρόταση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο», όπως είπε ο κ. Σκρέκας. 

Αποκωδικοποιώντας το πως θα εφαρμόσουν στην Ελλάδα οι ευρωπαϊκές αποφάσεις για την ενεργειακή κρίση και εξηγώντας τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης, ο κ. Σκρέκας σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη Τύπου, ανέφερε ότι :

1. Καθιερώνεται η επιβολή της ανάκτησης υπερεσόδων από τους προμηθευτές ρεύματος, προκειμένου να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια. Με βάση το νέο μοντέλο που ισχύει από τον Ιούλιο, οι προμηθευτές οφείλουν κάθε μήνα να ανακοινώνουν την τιμή για τον επόμενο, με βάση την οποία προκύπτει και η κρατική επιδότηση. Κάποιος για παράδειγμα μπορεί να ανακοινώσει τιμή 50 λεπτά ή κιλοβατώρα, αλλά τον επόμενο μήνα η χονδρική να υποχωρήσει στα 40 λεπτά, γεγονός που σημαίνει ότι θα ζημιωθεί. Αντίστοιχα όμως, ο προμηθευτής μπορεί να αποκομίσει σημαντικά κέρδη, όταν η χονδρική τιμή του επόμενου μηνός διαμορφωθεί στα 50 λεπτά ή κιλοβατώρα, αλλά εκείνος έχει ανακοινώσει ότι θα πουλά στα 40.

Τον Νοέμβριο λοιπόν κάθε έτους, η κυβέρνηση θα υπολογίζει για ποιους μήνες οι πάροχοι είχαν μεγαλύτερο έσοδο, θα το αθροίζει με τους μήνες που είχαν ζημιά, και εφόσον προκύπτει θετική διαφορά, θα ανακτάται ένα μέρος της.

2. Φορολόγηση στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων. Κατ εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού, η Ελλάδα θα φορολογήσει με 33% τα υπερκέρδη που είχαν τα διυλιστήρια για το 2022, όπως και όλος ο κλάδος των ορυκτών καυσίμων. Η σύγκριση των κερδών τους θα είναι με βάση την περασμένη τετραετία 2018- 2021. Η φορολόγηση άφορα τη φετινή χρήση, δηλαδή θα επιβληθεί στα φετινά οικονομικά αποτελέσματα.

3. Δεν πρόκειται να γίνουν περικοπές ρεύματος στα νοικοκυριά. Ο κ. Σκρέκας διαβεβαίωσε ότι η Ελλάδα έχει λάβει κάθε μέτρο προκειμένου να μην χρειαστεί να ληφθούν μέτρα περικοπών ρεύματος στα νοικοκυριά. «Αρκούν οι παρεμβάσεις που έχουμε κάνει. Θεωρούμε ότι έτσι όπως ανταποκρίνεται σήμερα η κοινωνία θα ικανοποιήσουμε το στόχο της ΕΕ για μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας» ανέφερε ο κ. Σκρέκας.