Τα «αγκάθια» στο δρόμο για την κινητή τηλεφωνία 5ης γενιάς

Τα «αγκάθια» στο δρόμο για την κινητή τηλεφωνία 5ης γενιάς

Τρία «αγκάθια» υπάρχουν ακόμη στον δρόμο για το ξεκίνημα της κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς (5G) στη χώρα μας. Τα δύο σχετίζονται με τη διαδικασία του διαγωνισμού παραχώρησης των αδειών 5G και το τρίτο, αφορά την επιλογή προμηθευτών εξοπλισμού δικτύων κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς.

Σχετικά με το τελευταίο, ενώ το θέμα θα έπρεπε να είχε κλείσει από περασμένο το καλοκαίρι -για να μην αναφέρουμε νωρίτερα- εν τούτοις παραμένει αιωρούμενο, για τους δύο λιγότερο ισχυρούς παίκτες της αγοράς. Πρόκειται για τις Vodafone και Wind, οι οποίοι βρέθηκαν στη μέγγενη του σινο-αμερικανικου εμπορικού πολέμου και των δικτύων κινητή τηλεφωνία 5ης γενιάς.

Για την Cosmote δεν τίθεται κανένα θέμα, καθώς η εταιρεία από πολύ νωρίς, στις αρχές του 2020, έχει επιλέξει τον προμηθευτή του εξοπλισμού (Ericsson) και ήδη αναπτύσσει δίκτυα έτοιμα για παροχή υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς. Μάλιστα η εταιρεία θεωρείται το φαβορί για να κόψει το νήμα στη χώρα μας στην παροχή (εμπορικών) υπηρεσιών κινητής 5ης γενιάς, περίπου στις αρχές του 2021.

Μέχρι τότε τη τεχνολογία αυτή θα υποστηρίζουν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων, συμπεριλαμβανομένου της Apple η οποία τώρα ετοιμάζει την παρουσίαση των νέων κινητών iPhone 12, που θα είναι η πρώτη γενιά iPhone, βασισμένων σε τεχνολογία 5G.

Δεν ισχύει όμως το ίδιο για τις εταιρείες Vodafone και Wind. Oι δυο επιχειρήσεις τηλεπικοινωνιών, ακόμη δεν έχουν αποφασίσει για τον προμηθευτή του εξοπλισμού, εξέλιξη που είναι σαφώς αρνητική για τις ίδιες, αλλά και για τη κινεζική Huawei. H τελευταία είναι ο βασικός προμηθευτής εξοπλισμού δικτύου (4G) για τις δύο εταιρείες και το γεγονός ότι δεν της έχουν αναθέσει ήδη το σχετικό συμβόλαιο, παρουσιάζει εύγλωττα τις πολιτικές πιέσεις που ασκούνται στις δύο εταιρείες κινητής τηλεφωνίας της χώρας μας.

Σημειώνεται ότι η μητρική Vodafone ήδη έχει πραγματοποιήσει, κυρίως για πολιτικούς λόγους, μεγάλη στροφή σε μεγάλες αγορές, όπως της Ισπανίας, της Γερμανίας κ.ά. Η εταιρεία, περιορίζει τη συμμετοχή της κινεζικής Huawei συνεχώς. Το τελευταίο, και ίσως πιο σημαντικό χτύπημα, δέχθηκε η κινεζική εταιρεία (εμμέσως) από την Vodafone, είναι εξαιτίας της ολοσχερούς απαγόρευσης της Ινδικής κυβέρνησης στην χρήση κινεζικού εξοπλισμού στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι και στην Ελλάδα η Vodafone θα περιορίσει εν μέρει (αν όχι ολοσχερώς) τη χρήση εξοπλισμού της κινεζικής εταιρείας. Οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη και έχουν μετατεθεί για τον ερχόμενο Οκτώβριο. Τότε η μητρική Vodafone θα αποφασίσει αν θα αναλάβει το κόστος ή όχι, για να «βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά» και στην Ελλάδα.

Τα δύο άλλα αγκάθια στο δρόμο για την ανάπτυξη της κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς, έχουν να κάνουν με τη λεγόμενη «αναδάσωση (refarming)» του φάσματος, προκειμένου να καταστεί πιο αποτελεσματική η χρήση του. Η «αναδάσωση» σημαίνει ότι κάποιοι φορείς που ήδη χρησιμοποιούν κάποιες συχνότητες (π.χ. Α), να μετακινηθούν σε άλλες συχνότητες (π.χ. Β), ώστε οι αρχικές συχνότητες Α να αξιοποιηθούν περισσότερο αποδοτικά στο μέλλον.

Μια τέτοια «αναδάσωση» επιβάλλεται για την καλύτερη αξιοποίηση της κινητής 5ης γενιάς, τόσο στη ζώνη των 2,1 GHz όσο και στη ζώνη των 3,4 GHz. Στην πρώτη περίπτωση θα πρέπει να πειστεί ο ΟΤΕ να μετακινηθεί σε ανώτερες συχνότητες, προκειμένου να απελευθερωθεί φάσμα για την Wind που βρίσκεται δίπλα του. Όμως με βάση τους όρους του (προσχεδίου) του διαγωνισμού, αυτός που δίνει το υψηλότερο τίμημα, παραμένει στη θέση του και μετακινείται αυτός που δίνει το χαμηλότερο τίμημα.

Έτσι στην πράξη, πρέπει η Wind να δώσει προσφορά με μεγαλύτερο τίμημα (για ορισμένες συχνότητες) από τον ΟΤΕ, έτσι ώστε να αναγκαστεί ο τελευταίος να μετακινηθεί σε άλλες συχνότητες και τις απελευθερωμένες συχνότητες να πάρει η Wind. Ο ΟΤΕ όμως, έχοντας 1,2 δισ. ευρώ διαθέσιμα και έχοντας δηλώσει εξαρχής ότι δεν θα κάνει χρήση των «ευκολιών» πληρωμής που παρέχει η κυβέρνηση στους ενδιαφερόμενους, θεωρείται πολύ δύσκολο να δώσει χαμηλότερο τίμημα από την Wind. Έχει εξάλλου πολύ μεγαλύτερες χρηματο-οικονομικές αντοχές από τον τρίτο, κατά σειρά παίκτη της αγοράς.

Έτσι στο συγκεκριμένο κομμάτι συχνοτήτων, που είναι κρίσιμο για την παροχή υπηρεσιών 5G, μπορεί να προκύψει μίνι-αδιέξοδο. Εκτός και αν πειστεί ο ΟΤΕ ότι η δική του μετακίνηση, είναι και προς όφελός -και όχι μόνον της Wind.

Το τρίτο αγκάθι σχετίζεται με την μετακίνηση της Rural Connect στη ζώνη των 3,5 GHz. Η σχετική σύμβαση μετακίνησης της Rural Connect έπρεπε ήδη να είχε υπογραφεί, αλλά αυτό δεν συνέβη. Η εταιρεία ζητούσε εγγυήσεις ότι δεν θα υπάρξουν παρεμβολές στα συστήματά της, που μετά τη μετακίνησή, θα λειτουργούν σε γειτονικές συχνότητες με εκείνες που αξιοποιεί ο στρατός. Στην πράξη η εταιρεία επιζητούσε το έξοδο της μετακίνησης να καλύψει το δημόσιο και ίσως να έχει και κάποια έσοδα.

Τελικά το δημόσιο ενέκρινε κονδύλι μέχρι 6 εκατ. ευρώ για την μετακίνηση της εταιρείας στις νέες συχνότητες, αλλά η υπογραφή της σχετικής σύμβασης που αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη του διαγωνισμού για τις άδειες 5G δεν έχει υπογραφεί. Ακόμη βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και δεν αναμένεται να λάβει το πράσινο φως πριν τις 7 Σεπτεμβρίου στην καλύτερη περίπτωση.

Το αποτέλεσμα της διελκυστίνδας μεταξύ Rural Connect και δημοσίου, θα είναι μια καθυστέρηση τουλάχιστον 15 ημερών την έναρξη του διαγωνισμού των αδειών 5G. Ο διαγωνισμός προγραμματίζονταν να προκηρυχθεί 1 ή 2 Σεπτεμβρίου 2020 αλλά τώρα αυτό αναμένεται να συμβεί μετά το δεύτερο δεκαήμερο του μήνα.

Πάντως καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι ακόμη και αυτή η καθυστέρηση μπορεί να «αποσβεστεί» με την επίσπευση άλλων διαδικασιών. Ο βασικός στόχος της κυβέρνησης και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι στο τέλος του έτους να έχουν ανακηρυχθεί οι υπερθεματιστές των αδειών κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς, εισφέροντας περίπου 380 εκατ. ευρώ.