Τουρισμός: Νοσεί η βαριά βιομηχανία της χώρας
SHUTTERSTOCK
SHUTTERSTOCK

Τουρισμός: Νοσεί η βαριά βιομηχανία της χώρας

Μπορεί τα στοιχεία να δείχνουν νέο ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών, ωστόσο δεν είναι όλα ρόδινα. Το προφίλ των επισκεπτών έχει αλλάξει, ξοδεύουν λιγότερο, προτιμούν το all inclusive και κυνηγούν τις προσφορές.

Οι προκλήσεις για τον ελληνικό τουρισμό πληθαίνουν όπως αναφέρουν ξενοδόχοι, ενώ η φετινή χρονιά ανέδειξε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Ο πληθωρισμός ροκανίζει τα εισοδήματα τόσο των εγχώριων, όσο και των αλλοδαπών τουριστών αναδεικνύοντας νέες τάσεις. Η πρώτη είναι η διαμονή εντός ξενοδοχείων all inclusive, τα οποία με προσφορές δελεάζουν τους τουρίστες με κατανάλωση διατροφής και δώρων εντός αυτών. Ωστόσο, η ανάπτυξη του εν λόγω κλάδου «πιέζει» τις τοπικές κοινωνίες και τα μικρότερα ξενοδοχεία, καθώς τα μεγαλύτερα προτιμώνται από τους τουρίστες.

Η δεύτερη τάση που αναδεικνύεται στη φετινή σεζόν έχει να κάνει με τις προσφορές. Ευρωπαίοι και Αμερικανοί, εκτός από τους Έλληνες, προχώρησαν σε μαζικές προκρατήσεις. Και αυτό γιατί συνοδεύονταν με μεγαλύτερες εκπτώσεις. Αποτέλεσμα; Να παρατηρείται αύξηση των κρατήσεων τελευταίας στιγμής και οι κρατήσεις εντός του καλοκαιριού να σημειώνουν κάμψη, συγκριτικά με την περυσινή χρονιά.

Η τρίτη τάση που καταγράφουν οι ξενοδόχοι είναι αυτή της περικοπής όχι μόνο των εξόδων, αλλά και των ημερών διαμονής των τουριστών. Οι επισκέπτες προτιμούν να μένουν λιγότερες μέρες σε έναν προορισμό και διατηρούν μειωμένη αγοραστική δύναμη.

Σε ό,τι αφορά στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ως κορυφαίο τίθεται η έλλειψη προσωπικού. Ειδικότερα, υπάρχουν πολλές κενές θέσεις εργασίας. Έτσι πολλοί ξενοδόχοι αναγκάζονται να υπολειτουργούν, κρατώντας ορισμένα τμήματα (όπως για παράδειγμα bar ή εστιατόρια) κλειστά, ελλείψει ανθρώπινου δυναμικού. Η αγορά πιστεύει πως για αυτήν την κατάσταση ευθύνεται η πανδημική κρίση, καθώς τότε πολλοί εργαζόμενοι στον τουρισμό άλλαξαν επαγγελματικό προσανατολισμό, καθώς τα ξενοδοχεία έμειναν κλειστά για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Και η κλιματική αλλαγή έχει αρνητικές επιπτώσεις στη φετινή σεζόν. Ειδικότερα, οι υψηλές θερμοκρασίες που παρατηρήθηκαν το καλοκαίρι οδήγησαν σε (περιορισμένες) ακυρώσεις από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στην αγορά, η κλιματική κρίση ίσως αποτελέσει και «ευκαιρία» για την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Και αυτό γιατί μπορεί με στοχευμένες κινήσεις να αποτελέσει τον λόγο για παράταση της τουριστικής σεζόν έως και τον Οκτώβριο, με αύξηση των κρατήσεων από τον Σεπτέμβριο.

«Σκιάχτρο» ο υπερτουρισμός και οι υπερβολικά υψηλές τιμές

Τέλος, από τα σημαντικότερα ζητήματα που αναδείχθηκαν στη φετινή τουριστική σεζόν είναι η έλλειψη υποδομών. Πολλά δημοφιλή νησιά «βούλιαξαν» με αποτέλεσμα να μην ξαναπροτιμηθούν από τους τουρίστες, ενώ παρατηρήθηκε το φαινόμενο αλλαγής προγράμματος. Δηλαδή τουρίστες, ενώ διέμεναν για παράδειγμα, στη Μύκονο ή στη Σαντορίνη, επέλεξαν άλλον προορισμό στη συνέχεια διακόπτοντας τη διαμονή τους.

Τα δύο δημοφιλή νησιά είδαν πεσμένες πληρότητες φέτος, κάτι που η αγορά αποδίδει στις πολύ υψηλές τιμές. Γενικότερα, οι Κυκλάδες είδαν κάμψη των κρατήσεων, ενώ αντίστοιχα η Αθήνα και προορισμοί πέριξ της (Αργοσαρωνικός, Πελοπόννησος) είδαν τον τουρισμό να αυξάνεται.

Το ζητούμενο είναι πως πολλά πρέπει να αλλάξουν ριζικά στον ελληνικό τουρισμό, προκειμένου να μην πληγεί ανεπανόρθωτα η βαριά βιομηχανία της χώρας. Υπενθυμίζεται πως η άμεση συμβολή του κλάδου στην ελληνική οικονομία ανέρχεται σε 11,5% ή περίπου 24 δισ. ευρώ.