Υπερταμείο: Οι επενδύσεις και οι προτεραιότητες

Υπερταμείο: Οι επενδύσεις και οι προτεραιότητες

Επιτάχυνση επενδύσεων, αποτίμηση ακίνητης περιουσίας της ΕΤΑΔ, αλλά και αξίας των 16 θυγατρικών, αεροδρόμιο Καλαμάτας, Διώρυγα της Κορίνθου και σειρά αναπτυξιακών έργων περιλαμβάνουν οι δράσεις του Υπερταμείου για την ολοκλήρωση του τριετούς σχεδίου μετασχηματισμού του  έχοντας ως προίκα και μοχλό ανάπτυξης τα έσοδα ρεκόρ που το 2023 ξεπέρασαν τα 160 εκατ. ευρώ για προίκα.

Ο στόχος για το Υπερταμείο, υπό τον Γρηγόρη Δημητριάδη είναι η υλοποίηση μιας σειράς επενδύσεων που θα επιφέρουν τον μετασχηματισμό, την περαιτέρω ανάπτυξη και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα θυγατρικών του Υπερταμείου.

Εμβληματική θέση στα αναπτυξιακά έργα που  βρίσκονται σε εξέλιξη στο Υπερταμείο και τις θυγατρικές του, αποτελεί  το έργο αποτίμησης της αξίας των 16 θυγατρικών και συμμετοχών του, που σήμερα εκτείνονται σε έξι μεγάλους τομείς επενδυτικής δραστηριότητας (ενέργεια, real estate, διατροφή και εφοδιασμός, μεταφορές και υποδομές, τεχνολογία, ταχυδρομικές υπηρεσίες), με 25.000 εργαζόμενους συνολικά,

Επιπρόσθετα σημαντική αλλά είναι η υλοποίηση του έργου μαμούθ της αποτίμησης της ακίνητης περιουσίας και ειδικότερα της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου

Ωστόσο, η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας σε συνδυασμό με τις διαδικασίες αξιοποίησης και των υπολοίπων περιφερειακών αεροδρομίων αποτελούν σαφή στόχο, ενώ σε περίοπτη θέση είναι και το πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης της Διώρυγας της Κορίνθου  και των  Ελληνικών Αλυκών.

Ποια είναι τα δέκα μεγάλα έργα από τις θυγατρικές

Στα έργα που τρέχουν οι θυγατρικές του Υπερταμείου εντάσσεται η υπό εξέλιξη η περαιτέρω αξιοποίηση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων, όπως η πώληση ποσοστού 30% του ΤΑΙΠΕΔ στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ενώ είναι σε στάδιο ολοκλήρωσης ο διαγωνισμός παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού, καθώς και η ένταξη του έργου αναβάθμισης των υποδομών του λιμένος Αλεξανδρούπολης στο Αναπτυξιακό ΠρόγραμμαΣυμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. Έχουν ολοκληρωθεί η παραχώρηση των λιμανιών Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και Βόλου κ.λπ.

Η μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ έχει διενεργήσει στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 369 Διαγωνισμούς/Συμβάσεις ύψους 3,6 δις ευρώ.

Η μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε το έργο ωρίμανσης της αξιοποίησης του π. στρατοπέδου Γκόνου που ανήκει στη θυγατρική του Υπερταμείου, ΓΑΙΑΟΣΕ.

Επίσης το μεγάλο έργο της καταγραφής και αποτίμησης 500 ακινήτων της ΕΤΑΔ, το οποίο θα λειτουργήσει ως οδηγός για την επέκταση της διαδικασίας στα 36.000 ακίνητα της εταιρείας έχει μπει στις ράγες και ουσιαστικά αποτελεί ένα τιτάνιο έργο, καθώς το 47% των πρώτων 500 ακινήτων που αποπειράθηκε η ΕΤΑΔ να καταγράψει δεν μπορούν να εντοπιστούν ή είναι καταπατημένα.

Είναι ένα σαφές δείγμα της χρόνιας παθογένειας στη διαχείριση της ελληνικής δημόσιας περιουσίας, την οποία η ΕΤΑΔ και το Υπερταμείο επιχειρούν να υπερβούν και να διορθώσουν.

Το KPI αυτού του έργου-πιλότος που ήταν η καταγραφή και η αποτίμηση των 500 ακινήτων ολοκληρώθηκε με επιτυχία.

Υλοποιήθηκε περαιτέρω αξιοποίηση του χιονοδρομικού στο Καϊμακτσαλάν.

Σχεδιάστηκε online ticketing για τις υπηρεσίες της ΕΤΑΔ.

Από την άλλη η  ΓΑΙΑΟΣΕ το 2022 κατέγραψε τα υψηλότερα έσοδα στην των τελευταίων ετών, με αύξηση 11% συγκριτικά με το 2021 και επενδύσεις ύψους €2,8 εκατ. εντός της χρήσης 2022 (έναντι €640χιλ. το 2021).

Κατά την διάρκεια του 2022 η ΓΑΙΑΟΣΕ δραστηριοποιήθηκε στη μετατροπή του Θριασίου 1 σε πάρκο logistics, την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, τον σχεδιασμό για την αξιοποίηση σημαντικών σιδηροδρομικών σταθμών, όπως της Θεσσαλονίκης, του Πειραιά, της Κατερίνης και του Πλαταμώνα, και την ανακαίνιση του σιδηροδρομικού σταθμού Πύργου.

Παράλληλα η  ΓΑΙΑΟΣΕ εκκίνησε τη διαδικασία εκπόνησης προμελετών σκοπιμότητας για την αξιοποίηση σημαντικών σιδηροδρομικών σταθμών, όπως της Θεσσαλονίκης, του Πειραιά, της Κατερίνης και του Πλαταμώνα. Επίσης, τον Οκτώβριο 2022 ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πύργου.

Η εταιρεία συνέχισε και το 2022 την αποτίμηση των δικαιωμάτων της σε ακίνητη περιουσία (135 στρατηγικά ακίνητα), έργο το οποίο επικαιροποιείται σε ετήσια βάση.

Σχετικά με τη δραστηριότητα του τροχαίου υλικού, σημειώθηκε επίσης σημαντική πρόοδος σχετικά με το έργο ανάταξης του ETCS on-board (στο τμήμα που αφορά τη ΓΑΙΑΟΣΕ) που βρίσκεται στο στάδιο της κατακύρωσης και έχει ληφθεί η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς επίσης σημειώθηκε πρόοδος και με την έγκριση θέσης σε λειτουργία του GSMR.

Τέλος, είναι σε εξέλιξη ο πρώτος πιλοτικός διαγωνισμός σκραπ για 123 οχήματα που βρίσκονται στις περιοχές της Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, από τον οποίο η ΓΑΙΑΟΣΕ προσβλέπει στη λήψη τεχνογνωσίας προκειμένου να προχωρήσει σε ένα μεγαλύτερο έργο σχετικά σκραπ σε όλη την επικράτεια.

Κατά την διάρκεια του 2022 η ETBA-ΒΙΠΕ στην οποία το Υπερταμείο διατηρεί 35% ποσοστό συμμετοχής εξασφάλισε 25 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού της πλάνου, συνολικού ύψους 50 εκ. ευρώ. Οι προτάσεις εγκρίθηκαν από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και αφορούν σε 14 ΒΙΠΕ σε όλη την Ελλάδα, ενισχύοντας σημαντικά το παραγωγικό δυναμικό και την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας.

Η ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου της Θεσσαλονίκης και η μετατροπή της ΔΕΘ Helexpo σε έναν διεθνή κόμβο για τις επιχειρήσεις, την τοπική κοινωνία και τους επισκέπτες, ο οποίος θα λειτουργεί με βιώσιμο τρόπο, θα προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και υποδομές, θα συμβάλει σημαντικά στο κοινωνικό, περιβαλλοντικό και οικονομικό αποτύπωμα όχι μόνο της Θεσσαλονίκης αλλά και της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Ευρώπης.

Στην ενέργεια μέσω της ΔΕΗ που το Υπερταμείο διατηρεί συμμετοχή ΕΝΕΡΓΕΙΑ34,12% και αποτελεί την κορυφαία εταιρεία παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, και στόχος είναι να αναδειχθεί σε μια από τις πλέον σημαίνουσες εταιρείες των Βαλκανίων με 9 εκατομμύρια πελάτες, 10 GW «πράσινων» έργων και 1,5 δισ. ευρώ λειτουργικά κέρδη.

Η ΔΕΗ έκλεισε συμφωνία με την Currys plc για την εξαγορά της Κωτσόβολος έναντι αντιτίμου που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης 200 εκατ. Ευρώ.

Εισήλθε στην αγορά της Ρουμανίας μέσω της απόκτησης από την Enel S.p.A όλων των συμμετοχών του ομίλου Enel στη Ρουμανία.

Εγκατέστησε σταθμό ηλεκτροπαραγωγής CCGT φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, που θα τεθεί σε λειτουργία το 2025 και θα αποφέρει σημαντική εξοικονόμηση χάρη στη μείωση των εκπομπών και τη συμμετοχή της ηλιακής ενέργειας στην παραγωγή.

Όσον αφορά στις μεταφορές και υποδομές προχωράει η  εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών του αεροδρομίου Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», αναμένεται μέσα στο Φεβρουάριο 2024.

Παράλληλα οι Συγκοινωνίες Αθηνών εφαρμόζοντας μια εμπεριστατωμένη μεθοδολογία, βάσει τεκμηριωμένων στοιχείων, το Υπερταμείο μέσω του Μηχανισμού Συντονισμού που προβλέπεται από τη νομοθεσία του, και της αρμόδιας Επιτροπής, συντόνισε τη διαδικασία για την υπογραφή Σύμβασης Απόδοσης και Στόχων μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών, Υπουργείου Υποδομών και ΟΑΣΑ, για τον καθορισμό του ποσού αποζημίωσης για την ανάληψη ειδικών υποχρεώσεων, που περιλαμβάνει δωρεάν μετακίνηση και μειωμένα κόμιστρα για δικαιούχους (άνεργοι, ΑμεΑ, φοιτητές κ.α) στο πλαίσιο της άσκησης κοινωνικής πολιτικής.

Οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής γίνονται πιο αποτελεσματικές, βάσει του σχεδίου μετασχηματισμού του ΟΑΣΑ, με στόχο την βελτίωση της εξυπηρέτησης του επιβάτη μέσω διασύνδεσης των μέσων μεταφοράς, ολοκληρωμένης πληροφόρησης, και εκπλήρωση των επιταγών ενός μοντέλου «πράσινων» και φιλικών προς το περιβάλλον μετακινήσεων.

Έγινε ένα αποφασιστικό βήμα αναβάθμισης των υπηρεσιών των Συγκοινωνιών Αθηνών με την εναλλακτική δυνατότητα χρήσης τραπεζικής κάρτας ανέπαφων συναλλαγών για κάθε επιβίβαση σε ΜΜΜ. Υπεγράφη σύμβαση για την αναβάθμιση του συστήματος κομίστρου του ΟΑΣΑ με εφαρμογή χρήσης τραπεζικών καρτών και κινητών συσκευών για επιβιβάσεις στα μέσα αρμοδιότητας ΟΑΣΑ (Μετρό, Τραμ, Λεωφορεία, Τρόλεϊ), μεταξύ ΟΑΣΑ και HST A.E., στο πλαίσιο της υφιστάμενης σύμβασης ΣΔΙΤ.

Η αναβάθμιση θα έχει πολλαπλά οφέλη για το επιβατικό κοινό και θα περιλαμβάνει υλοποίηση MaaS – Mobility as a Service και Account-based ticketing, δίνοντας μεταξύ άλλων τη δυνατότητα διασύνδεσης και συνδυαστικών πωλήσεων προϊόντων κομίστρου ΟΑΣΑ, με υπηρεσίες τρίτων μερών όπως ταξί, ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά ποδήλατα, αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, κτλ.

Στις Συγκοινωνίες Αθηνών, η τελευταία διετία, από τη σταδιακή λήξη της έξαρσης του κορωνοϊού το 2021, χαρακτηρίστηκε έντονα από την επιστροφή των επιβατών στα ΜΜΜ: Σύμφωνα με τα στοιχεία των επικυρώσεων, η αύξηση της κίνησης στα μέσα το 2022 σε σχέση με το 2021 πλησίασε το 35%, ενώ το 2023 παρουσιάστηκε περαιτέρω αύξηση κατά 12%, πλησιάζοντας την επιβατική κίνηση προ κορωνοϊού, του 2019.

Η ΣΤΑΣΥ, θυγατρική του ΟΑΣΑ, υλοποιεί παρεμβάσεις στη Γραμμή 1 του Μετρό που αγγίζουν τα 2 εκατ. ευρώ και σε αυτές συμπεριλαμβάνονται: η αντικατάσταση σε όλο το δίκτυο των παλαιών φωτιστικών και λαμπτήρων φθορίου με φωτιστικά και λαμπτήρες τεχνολογίας Led, η αντικατάσταση 5.600 μέτρων της περίφραξης από συρματόπλεγμα με νέα κιγκλιδώματα, η αντιολισθητική προστασία των εκτεθειμένων επιφανειών, ο χρωματισμός του συνόλου των εγκαταστάσεων, καθώς και η ενίσχυση της φύλαξης της Γραμμής με εναέρια μέσα (drones).

Παράλληλα, τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνεται η ανακαίνιση του σταθμού «Ομόνοια». Η Γραμμή 1 επελέγη και για την εγκατάσταση και λειτουργία, για πρώτη φορά σε σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, ενός νέου συστήματος ανάκτησης ηλεκτρικής ενέργειας από την πέδη των συρμών, που θα μετατρέπει την κινητική σε ηλεκτρική ενέργεια.

Όσοον αφορά στη Διώρυγα της Κορίνθου βρίσκονται σε εξέλιξη βρίσκονται οι αναπτυξιακές παρεμβάσεις οι οποίες θα δώσουν ώθηση στο εμπόριο, τη ναυσιπλοΐα μέσω της Διώρυγας, την προώθηση της πολιτιστικής και ιστορικής ταυτότητας, και την τουριστική και συνολική ανάπτυξη της περιοχής γύρω από τη Διώρυγα.

Από τον Οκτώβριο του 2022 προχωρά η δεύτερη φάση των έργων αποκατάστασης και το Υπερταμείο εκπονεί σειρά μελετών για ολιστική ανάπτυξη της Διώρυγας και εκμετάλλευση του Real Estate που της ανήκει, ώστε να δημιουργηθούν νέες ροές εσόδων.
Τέλος, σε εξέλιξη βρίσκεται ο διεθνής διαγωνισμός για το Αεροδρόμιο της Καλαμάτας, όπου ήδη έχουν κατατεθεί 4 προσφορές από επιχειρηματικά σχήματα (GEK TERNA, ELLAKTOR, MYTILINEOS, FRAPPORT), ενώ γίνεται προετοιμασία για τον διεθνή διαγωνισμό για τα 22 υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια. Τον Ιούλιο του 2023 ολοκληρώθηκε η Α Φάση του διαγωνισμού (προ-επιλογή) και ο διαγωνισμός εισήλθε στη Β (τελική) φάση.

Η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων αποτελεί θέμα άρρηκτα συνδεδεμένο με την τουριστική και περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας, και ιδίως των απομακρυσμένων νησιών στο Αιγαίο Πέλαγος. Κατά τη διάρκεια του έτους 2022, το Υπερταμείο εκκίνησε τις διαδικασίες αξιοποίησης των 22+1 Περιφερειακών Αεροδρομίων της χώρας τα οποία λειτουργεί και διαχειρίζεται η ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας).