Καταργείται το πιστοποιητικό ΤΑΠ για μεταβιβάσεις ακινήτων

Καταργείται το πιστοποιητικό ΤΑΠ για μεταβιβάσεις ακινήτων

Την απόφαση για κατάργηση της βεβαίωσης μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας για τη μεταβίβαση ακινήτου αποφάσισε το υπουργικό Συμβούλιο σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη χθεσινή συνεδρίαση.

Πρόκειται για ένα δικαιολογητικό η έκδοση του οποίου επιβάρυνε σημαντικά τη διαδικασία ολοκλήρωσης μιας αγοραπωλησίας ακινήτου και εντάσσεται στο πλαίσιο μιας σειράς πρωτοβουλιών που έχει λάβει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με στόχο όχι μόνο την ψηφιοποίηση αλλά και τη μείωση της γραφειοκρατίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, ο μέσος όρος γραφειοκρατικών βημάτων σε κάθε χώρα είναι 4,7 ενώ στην Ελλάδα είναι 11.

Η κατάργηση του πιστοποιητικού ΤΑΠ έρχεται να δώσει λύση σε ένα πολύ πρακτικό πρόβλημα που αντιμετώπιζαν πολίτες και επενδυτές, αφού δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις όπου η καθυστέρηση στην έκδοσή του από τους Δήμους σήμαινε λήξη ισχύος για άλλα πιστοποιητικά όπως η φορολογική ενημερότητα, οδηγώντας μεταβιβάσεις σε αδιέξοδο.

Το μέτρο αυτό εντάσσεται στο επερχόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που αναμένεται σύντομα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και θα παρουσιάσει ο αρμόδιος Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.

Η νέα ρύθμιση αναμένεται να διευκολύνει άμεσα τόσο πολίτες όσο και επενδυτές με σκοπό να μπει τέλος στην παραπανίσια ταλαιπωρία χιλιάδων ανθρώπων που επιχειρούν να πραγματοποιήσουν μια συναλλαγή στο χώρο των ακινήτων.

Παρεμβάσεις για επιτάχυνση μεταβίβασης ακινήτων

Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προβλέπει, μεταξύ άλλων, την επέκταση της δυνατότητας τελικής υπογραφής στους αναπληρωτές προϊσταμένους, τους προϊστάμενους νομικής υπηρεσίας φορέα και υπαλλήλους Π.Ε. Νομικών, με υπερτοπική αρμοδιότητα, η οποία δίδεται και στους προϊσταμένους.

Προβλέπεται επίσης η επέκταση της πιστοποίησης σε Μηχανικούς Τεχνικής Εκπαίδευσης (σύμφωνα με το ΤΕΕ) ώστε να αυξηθούν οι έλεγχοι. Παράλληλα, καθιερώνεται και νέα πλατφόρμα Νομικού ελέγχου Εγγραπτέων πράξεων (άρθρο 18), η οποία καθίσταται πλέον υποχρεωτική.

Στόχος αυτών των μέτρων είναι να προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτητα στη διαδικασία, ειδικά σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές πράξεις και σε συνδυασμό με τις Προγραμματικές Συμφωνίες του Κτηματολογίου με Δικηγορικούς Συλλόγους και τη δεξαμενή 1.000 και πλέον δικηγόρων που ξεκινούν εισηγήσεις εντός Νοεμβρίου, να πολλαπλασιαστεί η δυνατότητα καταχώρησης πράξεων πανελλαδικά.

Όλα αυτά αναμένεται να οδηγήσουν σε ταχύτερες μεταγραφές ακινήτων, αλλά και σε μηδενισμό των εκκρεμοτήτων σε 4-6 μήνες από την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Όσον αφορά το πρόβλημα έλλειψης κινήτρων αποδοτικότητας εισάγονται οι εξής αλλαγές:

• Εισάγονται αξιοκρατικά κριτήρια όπως η καθιέρωση bonus επίτευξης στόχων για κάθε Κτηματολογικό Γραφείο, ενώ διευκρινίζεται και διευρύνεται η αναπλήρωση προϊσταμένων.

• Τίθενται απολύτως μετρήσιμοι στόχοι στις μεταγραφές ακινήτων, τη διεκπεραίωση άλλων εγγραπτέων πράξεων, την Κτηματογράφηση, τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες.

• Οι δαπάνες του bonus θα προέρχονται αποκλειστικά από τα έσοδα του Φορέα που είναι αυτοχρηματοδοτούμενος, χωρίς να επιβαρύνουν τον Προϋπολογισμό.

Στις 30/11/2024 έχει τεθεί η λήξη της γενικής προθεσμίας στην κτηματογράφηση. Θα υπάρχει νέος διαδραστικός χάρτης ατομικής κτηματογράφησης, απλοποίηση των διαδικασιών δήλωσης και μεταβίβασης για τα ακίνητα του Δημοσίου και των Δήμων, αλλά και δυνατότητα διόρθωσης των ανακριβών εγγραφών για τους καλόπιστους ιδιοκτήτες 35 περιοχών.