Κυρ. Μητσοτάκης: Η Κοινή Αντιπυραυλική Άμυνα θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο
Eurokinissi
Eurokinissi

Κυρ. Μητσοτάκης: Η Κοινή Αντιπυραυλική Άμυνα θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο

Την πρόταση του για την ανάγκη να υπάρξει στην Ευρώπη ένα ενιαίο σύστημα αντιπυραυλικής άμυνας απέναντι σε οποιαδήποτε απειλή υπογράμμισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την Πέμπτη κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στην ΕΡΤ από το κατάστρωμα της φρεγάτας Belh@rra «Κίμων» που ναυπηγείται στη γαλλική πόλη Λοριάν. «Ως Ελλάδα θα κάνουμε τις αμυντικές δαπάνες που πρέπει», επισήμανε ο Κυρ. Μητσοτάκης.

«Αναφερθήκαμε στην αντιπυραυλική άμυνα ως ένα παράδειγμα ενός τέτοιου πρότζεκτ, το οποίο θα μπορούσε ενδεχομένως να χρηματοδοτηθεί από ένα τέτοιο ταμείο. Είμαστε στην αρχή ακόμα αυτής της συζήτησης, αλλά προτιμώ να βλέπω ευκαιρίες παρά να ψηφίζω τα όποια εμπόδια (…)», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.

«Οι τρεις φρεγάτες θα παραληφθούν έως και το 2026», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός σημειώνοντας παράλληλα πως «τα επόμενα πλοία του μέλλοντος θα μπορούσε να είναι η επόμενη κορβέτα, θα μπορούσε να είναι μια ευρωπαϊκή προσπάθεια. Αντί να χτίζει κάθε χώρα το δικό της πλοίο και να μην έχουμε οικονομίες κλίμακος, όλοι θα μπορούσαμε να προσθέσουμε σε αυτή την προσπάθεια, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος. Άρα η συζήτηση αυτή είναι μια συζήτηση που έχει ανοίξει πιστεύω για τα καλά.»

Ο κ. Μητσοτάκης επανέλαβε τη στήριξη στην υποψηφιότητα της κ. Φον ντερ Λάιεν για την προεδρία της Κομισιόν, ενώ έστειλε εκ νέου αυστηρό μήνυμα στη Β. Μακεδονία: «Θεωρώ αδιανόητο να έρθει η Βόρεια Μακεδονία στη σύνοδο του ΝΑΤΟ για πρώτη φορά, και να λέει τα ίδια πράγματα που λέει για το όνομα. Θα βρεθεί σε πολύ δυσάρεστη θέση ο νέος πρωθυπουργός της χώρας Μίτσκοσκι», είπε χαρακτηριστικά. Ο κ.Μητσοτάκης είπε ότι δικαιώθηκε η ΝΔ ως προς τις επιφυλάξεις της ως προς τη μακεδονική γλώσσα και εθνότητα και προειδοποίησε ότι η Βόρεια Μακεδονία "δεν θα κάνει βήματα στην Ευρώπη εάν ανοίξει μέτωπο με την Ελλάδα.

Για τα ελληνοτουρκικά σχολίασε πως «Συνεργαζόμαστε καλά στο μεταναστευτικό δεν σημαίνει ότι η Τουρκία άλλαξε τις θέσεις της και ότι δεν υποκρύπτεται πάντα ένας, θα έλεγα αναθεωρητισμός, ο οποίος αμφισβητεί ευθέως και κυριαρχία και ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα».

Δείτε τη συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη:

Για τη φρεγάτα Belh@rra και την D-Day

«Γιορτάζουμε σήμερα τα 80 χρόνια από τη μεγαλύτερη στρατιωτική επιχείρηση στην ιστορία, την Απόβαση στη Νορμανδία, στην οποία συμμετείχαν και ελληνικές δυνάμεις, στην αρχή του τέλους για τη ναζιστική Γερμανία – η φασιστική Ιταλία είχε ήδη ηττηθεί. Και νομίζω μια διαρκής υπενθύμιση, ότι στους σημερινούς καιρούς δεν δικαιολογείται καμία γεωπολιτική και γεωστρατηγική αφέλεια. Ζούμε σε ταραγμένες περιόδους. Δεν συμμερίζομαι την απαισιοδοξία περί του τέλους της Ευρώπης. Πιστεύω ότι η Ευρώπη βρίσκει τις δυνάμεις να αναγεννάται και να προσαρμόζεται στις καινούργιες γεωπολιτικές συνθήκες.

Όμως αυτό το οποίο θα έλεγα εγώ και ο πρόεδρος Μακρόν (ο πρόεδρος Μακρόν και εγώ) μιλούσαμε πρώτοι για την ανάγκη της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης και πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, πιστεύω ότι αυτή η προσέγγιση στο νέο ρόλο της Ευρώπης σήμερα δικαιώνεται – και αυτό φυσικά απαιτεί και περισσότερη διευρωπαϊκή συνεργασία.

Δεν είναι τυχαίο ότι επιλέξαμε να χτίσουμε τα πλοία μας σε ένα γαλλικό ναυπηγείο με την προστιθέμενη αξία -θέλω να το πω αυτό- και των ναυπηγείων, καθώς αυτό το πλοίο αποτελείται από εννέα μπλοκς, το ένα από τα οποία έρχεται από την Ελευσίνα. Και αυτό καταδεικνύει και τη δυναμική που μπορεί να αποκτήσει και ο κλάδος των Ελληνικών Ναυπηγείων, ο οποίος πια εκσυγχρονίζεται, βγήκε από το τέλμα δεκαετιών στο οποίο είχε περιέλθει και μπορεί και αυτός να προσθέσει σημαντική προστιθέμενη αξία. Δεν μας ενδιαφέρει μόνο να χτίσουμε ένα πλοίο στη Γαλλία. Μας ενδιαφέρει να έχουμε και προστιθέμενη αξία ελληνικών επιχειρήσεων και να δημιουργήσουμε ελληνικές θέσεις εργασίας».

Ο πρωθυπουργός ανέφερε, ακόμη, στην αρχή της συζήτησης: «Κατ’ αρχάς, επιτρέψτε μου να πω ότι σήμερα είναι μια σημαντική στιγμή για εμένα, καθώς είναι η πρώτη φορά που μου δίνεται η δυνατότητα να επισκεφθώ το ναυπηγείο της Naval Group. Είμαστε πάνω στη φρεγάτα “Κίμων”, μια από τις τρεις υπερσύγχρονες φρεγάτες Belhara που θα έχουν ενταχθεί στο Πολεμικό μας Ναυτικό έως το 2026. Μιλάμε για τα πιο σύγχρονα πλοία τα οποία θα πλέουν στη Μεσόγειο, απότοκο της στρατηγικής συνεργασίας που η Ελλάδα έχει με τη Γαλλία και μια πάρα πολύ σημαντική επένδυση, η σημαντικότερη των τελευταίων δεκαετιών ως προς την αναβάθμιση του Πολεμικού μας Ναυτικού. Θα έλεγα ότι το πλοίο αυτό έρχεται να προστεθεί σε μια πολύ ένδοξη ιστορία σημαντικών ελληνικών πλοίων που ύψωσαν με υπερηφάνεια τη γαλανόλευκη».

Για την Κοινή Ευρωπαϊκή Άμυνα

Ο Κυρ. Μητσοτάκης έδωσε το στίγμα της πολιτικής του σε ό,τι αφορά την Κοινή Αντιπυραυλική Άμυνα, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά: 

«Κοιτάξτε, αν δεν σκεφτούμε φιλόδοξα και «έξω από το κουτί», θα παραμείνουμε αγκυλωμένοι σε αντιλήψεις του παρελθόντος. Aυτό το οποίο είπαμε με τον πρωθυπουργό Τουσκ είναι σχετικά απλό: Αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο αμυντικό ταμείο, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους -κάτι αντίστοιχο, για να το πω με απλά λόγια, με ένα με ένα ταμείο ανάκαμψης για την άμυνα, προφανώς πολύ πιο πολύ πιο μικρό- αυτό πρέπει να συνδέεται και από ορισμένα μεγάλα projects στρατηγικής προτεραιότητας για την Ευρώπη, τα οποία να μπορέσουν να ενώσουν την ευρωπαϊκή βιομηχανία και να προσφέρουν προστιθέμενη ευρωπαϊκή αξία στις κοινές αμυντικές μας ανησυχίες. Και αναφερθήκαμε στην αντιπυραυλική άμυνα ως ένα παράδειγμα ενός τέτοιου πρότζεκτ, το οποίο θα μπορούσε ενδεχομένως να χρηματοδοτηθεί από ένα τέτοιο ταμείο. Είμαστε στην αρχή ακόμα αυτής της συζήτησης, αλλά προτιμώ να βλέπω ευκαιρίες παρά να ψηφίζω τα όποια εμπόδια (…) Πιστεύω ότι είναι κάτι το οποίο θα ενταχθεί και στις στρατηγικές προτεραιότητες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, στην καινούργια ατζέντα, την οποία θα παρουσιάσει και ο πρόεδρος Μισέλ.

Είναι κάτι το οποίο έχει ήδη αντιμετωπιστεί θετικά και από την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την κ. Φον Ντερ Λάιεν, και το ζητούμενο τελικά είναι εάν αντέχουν οι εθνικοί προϋπολογισμοί σε ένα περιβάλλον δημοσιονομικής πειθαρχίας, τις αυξημένες δαπάνες που όλοι αναγνωρίζουμε ότι πρέπει να κάνουμε για την άμυνα μας. Κοιτάξτε, εμείς ούτως αλλιώς ως Ελλάδα θα κάνουμε τις ανάγκες, τις δαπάνες που πρέπει (…) Αυτό το πλοίο πάνω στο οποίο βρισκόμαστε χρηματοδοτείται από το υστέρημα των Ελλήνων. Αλλά αυτό είναι το τίμημα της ελευθερίας και της εθνικής ανεξαρτησίας, όταν βρισκόμαστε σε μία πιο σύνθετη γεωπολιτική γωνιά της Ευρώπης.

Ο,τιδήποτε μπορούμε να προσθέσουμε στις δυνατότητες του εθνικού προϋπολογισμού, θα είναι μια μεγάλη ανακούφιση για εμάς, αλλά και μια ευκαιρία να αποδείξουμε ότι μπορούμε και μόνοι μας ως Ευρώπη.

Διότι η Ευρώπη, ας μην γελιόμαστε, αυτό δεν αφορά τόσο την Ελλάδα, αλλά αφορά την υπόλοιπη Ευρώπη, είχε ουσιαστικά εκχωρήσει την άμυνά της και τις εγγυήσεις ασφάλειας στις Ηνωμένες Πολιτείες και στο ΝΑΤΟ. Μπορούμε αυτό να το θεωρήσουμε ως δεδομένο λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα οποία ενδεχομένως να γίνουν στις Ηνωμένες Πολιτείες;

(…) Τονίζω, αυτό το οποίο προτείνουμε δεν είναι υποκατάστατο για το ΝΑΤΟ. Ούτε ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν ότι το ΝΑΤΟ, όποια και αν είναι η επιλογή των Αμερικανών, θα οδηγηθεί σε μια παρακμή. Είναι συμπλήρωμα στο ΝΑΤΟ και έχουμε και μια υποχρέωση και ως Ευρώπη να στηρίξουμε την αμυντική μας βιομηχανία. Να υπάρχει θα έλεγα μεγαλύτερος εξορθολογισμός των δαπανών, να μην υπάρχει τέτοια πολυτυπία.

Να δώσω ένα ένα παράδειγμα: Τα επόμενα πλοία του μέλλοντος θα μπορούσε να είναι η επόμενη κορβέτα, θα μπορούσε να είναι μια ευρωπαϊκή προσπάθεια. Αντί να χτίζει κάθε χώρα το δικό της πλοίο και να μην έχουμε οικονομίες κλίμακος, όλοι θα μπορούσαμε να προσθέσουμε σε αυτή την προσπάθεια, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος. Άρα η συζήτηση αυτή είναι μια συζήτηση που έχει ανοίξει πιστεύω για τα καλά.

Δεν περιμένω ότι θα ολοκληρωθεί ως δια μαγείας σε λίγους μήνες, αλλά έχω μάθει πάντα ότι αν δεν θέτει κανείς φιλόδοξους στόχους για το επόμενο βήμα της ευρωπαϊκής ενοποίησης, δεν πρόκειται να το πετύχει – και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θυμάστε, ότι ένα μήνα πριν συμφωνηθεί, πολλοί προέβλεπαν ότι ήταν αδύνατο να γίνει – και όμως έγινε».

«Επιλογή του ΕΛΚ η υποψηφιότητα της Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν»

«Κατ’ αρχάς το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα ως το μεγαλύτερο -καθώς φαίνεται, γιατί δεν μου αρέσει να προεξοφλώ κανένα εκλογικό αποτέλεσμα- αλλά καθώς φαίνεται, μεγαλύτερο πολιτικό κόμμα στην Ευρώπη, έχει δικαίωμα -και απαίτηση θα έλεγα- να διεκδικήσει την προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και υποψήφια μας είναι η κ. Φον Ντερ Λάιεν. Άρα ξεκινούμε με αυτό το αξίωμα. Έτσι προσερχόμαστε σε αυτήν την διαπραγμάτευση. Δεν συμμετείχα τότε στις διαπραγματεύσεις. Έφτασα στο συμβούλιο λίγους μήνες καθυστερημένα. Η στρατηγική μας τώρα ως προς την υποψηφιότητα της προέδρου της Επιτροπής είναι είναι σαφής.

Η Ευρώπη χτίστηκε μέσα από μια μεγάλη συμμαχία των κεντροδεξιών δυνάμεων, των κεντροαριστερών δυνάμεων, των σοσιαλιστών και των Φιλελευθέρων. Και εξακολουθώ να πιστεύω ότι στον πυρήνα της αυτή η συμμαχία πρέπει να διατηρηθεί ακέραια.

Αν τώρα σε αυτή τη συμμαχία μπορούν να προστεθούν -μεμονωμένα, το τονίζω -χώρες, κυβερνήσεις, κομματικοί σχηματισμοί, οι οποίοι να πιστεύουν στην ιδέα της Ευρώπης, έτσι όπως την αντιλαμβανόμαστε εμείς και με τους οποίους μπορούμε, παρά τις επιμέρους μας διαφωνίες, να συνδέσουμε τις μεγάλες στις μεγάλες ευρωπαϊκές προτεραιότητες, αυτό μπορεί να είναι και καλοδεχούμενο. Αλλά δεν θεωρώ σε καμία περίπτωση ότι πρέπει να υποκαταστήσουμε τον πυρήνα αυτής της συμμαχίας, που πιστεύω ότι παρά τις δυσκολίες την πήγε μπροστά την Ευρώπη. Γιατί σίγουρα θα υπάρχουν άκρα στην Ευρώπη και ακραία κόμματα στα δεξιά μας, αλλά και άκρα στα αριστερά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Αριστερά εκπροσωπείται στο Ευρωκοινοβούλιο. Ο ΣΥΡΙΖΑ ανήκει στην ευρωπαϊκή Αριστερά, την GUE, η οποία είναι το αριστερό άκρο του Ευρωκοινοβουλίου. Ουσιαστικά μια πολιτική ομάδα η οποία δεν συμμετέχει καθόλου στις πραγματικές διαβουλεύσεις και στη λήψη των αποφάσεων. Είναι μια δύναμη αντίδρασης. Απλά το λέω για να γνωρίζουν και οι πολίτες που ψηφίζουν αύριο τον ΣΥΡΙΖΑ πού θα ανήκουν οι ευρωβουλευτές».

«Θα είναι μια σύνθετη διαπραγμάτευση η οποία θα γίνει, και νομίζω ότι κάθε πολιτική ομάδα προφανώς θέτει τις δικές της προτεραιότητες. Έτσι γίνονται οι διαπραγματεύσεις στην Ευρώπη, και τελικά καταλήγουμε σε έναν κοινό τόπο. Εγώ πιστεύω ότι θα έχω μαζί με τον Πολωνό πρωθυπουργό έναν ρόλο να παίξω σε αυτήν την διαπραγμάτευση, για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.

Νομίζω ότι είναι και μια επιβράβευση από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα της σημασίας που η Νέα Δημοκρατία παίζει. Το γεγονός ότι ποσοστιαία είμαστε το μεγαλύτερο κεντροδεξιό κόμμα αυτή την στιγμή στην ευρωπαϊκή οικογένεια.

Θα είναι σύνθετες οι διαπραγματεύσεις. Η ευχή μου είναι μέσα στον Ιούλιο να έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαπραγμάτευση, καλώς εχόντων των πραγμάτων, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τέλη Ιουνίου, ώστε τον Ιούλιο να επικυρωθεί και η πρόεδρος της Επιτροπής με τη μυστική ψηφοφορία, η οποία γίνεται στο Ευρωκοινοβούλιο».

«Ο/Η πρόεδρος της Επιτροπής καθορίζουν τα χαρτοφυλάκια των Επιτρόπων.Προφανώς είναι μια συζήτηση την οποία θα κάνουμε και προφανώς η στήριξη μας στην κ. φον ντερ Λάιεν προϋποθέτει και τις δικές μας εθνικές προτεραιότητες.

Το γεγονός ότι έστειλα αυτή την επιτροπή για τις πολυεθνικές πριν από τις ευρωεκλογές, καταδεικνύει ότι στην επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλω η Πρόεδρος και η Επιτροπή να ασχοληθεί σοβαρά με το ζήτημα αυτό. Δεν γίνεται πολυεθνικές να τιμολογούν διαφορετικά τα ίδια προϊόντα εντός της ευρωπαϊκής αγοράς. Σίγουρα θα έχουμε ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο και σε ένα βαθμό το χαρτοφυλάκιο μπορεί να καθορίσει και το πρόσωπο του επιτρόπου».

Για τη Β. Μακεδονία

Σε ό,τι αφορά την προκλητική στάση του νέου πρωθυπουργού της Β. Μακεδονίας, Μίτσκοσκι: «Κοιτάξτε, πρέπει πρώτα να αναλάβει και επίσημα πρωθυπουργός. Καθώς φαίνεται θα είναι η πρώτη φορά στην οποία θα βρεθούμε μαζί, σε μια σημαντική συνάντηση 70 χρόνια από την ίδρυση του ΝΑΤΟ και να θυμόμαστε ότι η Συμφωνία των Πρεσπών και η μιαενιαία ονομασία της Βόρειας Μακεδονίας, erga omnes, έναντι όλων, ήταν η βασική προϋπόθεση για να ενταχθεί η Βόρεια Μακεδονία στο ΝΑΤΟ και αυτός ήταν ο λόγος που δεν έμπαινε στο ΝΑΤΟ τόσα χρόνια. Θεωρώ αδιανόητο, λοιπόν, ότι η Βόρεια Μακεδονία μπορεί να προσέλθει στην πρώτη της συμμετοχή με τη νέα της ηγεσία και να θέσει εν αμφιβόλω τη συμφωνία των Πρεσπών ως προς το όνομα. Θα βρεθεί μπροστά σε μια πολύ δυσάρεστη θέση, αν εξακολουθεί να λέει τα ίδια πράγματα που λέει.

Γιατί – να επαναλάβω – ότι όταν κάποιος εκλεγεται πρωθυπουργός, δεν υπάρχει ατομική ιδιότητα του πρωθυπουργού, είναι θεσμικό όργανο. Μιλάει εκπροσωπώντας τη χώρα του. Άρα, δεν νοείται να λέει ότι ατομικά εγώ αυτοπροσδιορίζομαι ως Μακεδόνας και θα χρησιμοποιούν αυτή την ορολογία. Αλλά επίσημα το όνομα της χώρας μου είναι Βόρεια Μακεδονία. Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά. Εγώ αναμένω τις επίσημες δηλώσεις του πρωθυπουργού».

«Δεν είναι τόσο θέμα βέτο, όσο κατανόησης και προς τη Βόρεια Μακεδονία, με την οποία είχαμε καταφέρει να οικοδομήσουμε – παρά τις επιφυλάξεις μας για τη συμφωνία των Πρεσπών και νομίζω ότι σε αυτό μάλλον δικαιωθήκαμε, ως προς το Μακεδονικό, την μακεδονική εθνότητα και τη μακεδονική γλώσσα – και να έχουμε καλές σχέσεις και να στηρίζουμε την πορεία προς την Ευρώπη. Αλλά δεν νομίζω να φαντάζεται η Βόρεια Μακεδονία ότι μπορεί να κάνει βήματα προς την Ευρώπη, ανοίγοντας ένα καινούργιο, αχρείαστο μέτωπο με την Ελλάδα.

Νομίζω ότι είναι αυτονόητο αυτό το οποίο λέω και νομίζω και ελπίζω να γίνει αντιληπτό με απόλυτη σαφήνεια στα Σκόπια, γιατί πραγματικά είναι μια αχρείαστη θα έλεγα διάσταση που περιπλέκει τις σχέσεις μεταξύ δύο κρατών, που δεν νομίζω ότι ωφελεί πρώτα και πάνω απ όλα τους ίδιους τους πολίτες της Βόρειας Μακεδονίας».

Για τα ελληνοτουρκικά

«Θέλω να θυμίσω ότι αυτός ο διάλογος γινόταν εδώ και δεκαετίες. Ουσιαστικά σταμάτησε πρακτικά τα χρόνια της μεγάλης έντασης και καλό είναι αυτός ο διάλογος να συνεχίζεται, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι μπορούμε ως δια μαγείας, μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα να συμφωνήσουμε και να επιλύσουμε κάτι το οποίο δεν λύσαμε 40 χρόνια τώρα. Ομως, η βελτίωση του κλίματος, το γεγονός ότι δεν έχουμε παραβιάσεις και παραβάσεις, το γεγονός ότι η εμπρηστική ρητορική έχει περιοριστεί σημαντικά, όχι πλήρως, αλλά σημαντικά.

Συνεργαζόμαστε καλά στο μεταναστευτικό δεν σημαίνει ότι η Τουρκία άλλαξε τις θέσεις της και ότι δεν υποκρύπτεται πάντα ένας, θα έλεγα αναθεωρητισμός, ο οποίος αμφισβητεί ευθέως και κυριαρχία και ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα.

Δεν είμαστε αφελείς. Αν ήμασταν αφελείς δεν θα χτίζαμε τέτοια πλοία. Το λέω διότι η Ελλάδα πρέπει πάντα να προβάλει ισχύ αποτρεπτική, σημαντική. Αχρείαστα να είναι πάντα, αλλά πάρα ταύτα, η ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων, η ενίσχυση των συμμαχιών μας και η δυνατότητά μας να προσερχόμαστε σε αυτό το διάλογο με καλή διάθεση, με φιλικά αισθήματα προς τον τουρκικό λαό, χωρίς όμως να υποχωρούμε από τις κόκκινες γραμμές μας και από τη βαθιά μας πεποίθηση ότι μόνο το Διεθνές δίκαιο μπορεί να είναι ο οδηγός για την επίλυση της διαφοράς μας, αυτές οι θέσεις δεν αλλάζουν».

Για την Ελλάδα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και το Κυπριακό:

Εκτιμώ ότι θα είμαστε στο επόμενο Συμβούλιο Ασφαλείας, για την περίοδο 2025-2026, ως μη μόνιμο μέλος. Είναι μια μεγάλη τιμή για τη χώρα, μια μεγάλη ευθύνη για τη χώρα.

Η Ελλάδα υπηρετεί μια πολιτική αρχών ως προς την εξωτερική πολιτική και προφανώς όταν κάθεσαι στο τραπέζι του Συμβουλίου Ασφαλείας, πρέπει να λαμβάνεις και ορισμένες αποφάσεις οι οποίες δεν μπορούν πάντα να ικανοποιούν τους πάντες. 

Έχουμε, όμως, τις αρχές μας, τις προτεραιότητές μας, μια ξεκάθαρη στρατηγική. Είμαστε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είμαστε μέλος του ΝΑΤΟ. Δεν λέω ότι η ελληνική εξωτερική πολιτική ετεροκαθορίζεται, αλλά οι συμμαχίες μας είναι απολύτως δεδομένες.

Με αυτή την αίσθηση υπευθυνότητας και ως ένας παράγοντας που αναγνωρίζεται πια ως παράγων σταθερότητας σε μια περιοχή δύσκολη, νομίζω ότι η Ελλάδα έχει πολλά να προσφέρει στο Συμβούλιο Ασφαλείας.

Ενδεχομένως και ναι. Θέλω να τονίσω, για το Κυπριακό, ότι εμείς στηρίζουμε τις προσπάθειες για επανέναρξη των συνομιλιών των δύο κοινοτήτων. Στηρίζουμε την κα Holguín και τον ρόλο τον οποίο έχει αναλάβει ως ειδική απεσταλμένη του Γραμματέα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Από την άλλη, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ξεκινάμε με μια θέση αφετηρίας της Τουρκίας περί δύο κρατών, η οποία πολύ απλά δεν είναι αποδεκτή.

Θεωρώ, όμως, πολύ σημαντικό να μπορέσει, σε πρώτη φάση, να ξαναϋπάρξει μια συζήτηση μεταξύ των δύο κοινοτήτων στο νησί.

Για το Μεσανατολικό:

 Καταρχάς, θέλω να αποσαφηνίσω ότι η Ελληνική Κυβέρνηση ψήφισε υπέρ της δυνατότητας η Παλαιστινιακή Αρχή να έχει έναν αυξημένο ρόλο στη Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Η Ελλάδα ανέκαθεν ήταν υπέρμαχος της λύσης των δύο κρατών. Και η λύση των δύο κρατών προφανώς έχει ως κατάληξη την αναγνώριση του παλαιστινιακού κράτους. Το ζήτημα είναι πώς θα φτάσουμε σε αυτόν τον οδικό χάρτη και ποιες προτεραιότητες θα υπηρετήσουμε αυτή τη στιγμή κατά προτεραιότητα.

Και η πρώτη προτεραιότητα αυτή τη στιγμή είναι να σταματήσουν οι εχθροπραξίες, να υπάρξει μία άμεση και μόνιμη κατάπαυση του πυρός, να αποτραβηχθεί το Ισραήλ από τη Ράφα και να απελευθερωθούν οι όμηροι. Αυτή είναι η άμεση προτεραιότητα αυτή τη στιγμή.

Αλλά, προφανώς, η Ελλάδα, στα πλαίσια της λογικής των δύο κρατών, είναι υπέρ της αναγνώρισης του παλαιστινιακού κράτους. Το ζήτημα είναι το πότε θα γίνει αυτό και σε ποιο στάδιο αυτού του οδικού χάρτη, ώστε να μπορούμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικοί για τον τελικό στόχο τον οποίο υπηρετούμε.

Για το αν είναι στις σκέψεις της Ελληνικής Κυβέρνησης και η αγορά ίσως μίας τέταρτης φρεγάτας: 

Προς το παρόν χτίζουμε τρεις. Οι τρεις ήταν η αρχική εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά αυτή τη στιγμή με το Υπουργό Εθνικής Άμυνας και με τον Αρχηγό του ΓΕΕΘΑ είμαστε σε μία διαδικασία συνολικής επαναξιολόγησης όλων των αμυντικών δαπανών μας σε ορίζοντα δεκαετίας, δωδεκαετίας για την ακρίβεια -δωδεκαετές είναι πάντα το σχέδιο των Ενόπλων Δυνάμεων-, γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη και τα μαθήματα από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Θέλω να τονίσω και πάλι ότι από αυτή την κυβέρνηση έχουν γίνει πάρα πολύ σημαντικές επενδύσεις στην άμυνα, που είχαν να γίνουν εδώ και πολύ καιρό. Είχαμε μείνει πίσω στα χρόνια της κρίσης.

Η Αεροπορία μας εκσυγχρονίστηκε με τα νέα Rafale αλλά και με τα οπλικά συστήματα τα οποία αυτά διαθέτουν. Ο εκσυγχρονισμός των F-16 προχωράει, με πολύ μικρές καθυστερήσεις αλλά κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Παραλάβαμε τα πρώτα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Romeo, τα οποία θα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της προβολής ισχύος και αυτού του οπλικού συστήματος, της φρεγάτας. Οι τρεις φρεγάτες θα παραληφθούν έως και το 2026.

Γνωρίζουμε τα δημοσιονομικά μας περιθώρια, γνωρίζουμε τις προτεραιότητές μας. Γι’ αυτό, για να επανέλθω και να κλείσω με αυτό σε αυτό που λέγαμε και στην αρχή, θα είναι μία πολύ μεγάλη ανακούφιση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό αν κάποιες από τις δαπάνες, που ούτως ή αλλιώς η χώρα τις κάνει, να μπορέσει να τις εντάξει σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο χρηματοδότησης έργων τα οποία έχουν ένα κοινό ευρωπαϊκό ενδιαφέρον.