Πώς τα μη κρατικά ΑΕΙ αναβαθμίζουν τη δημόσια παιδεία
Φωτογραφία Αρχείου
Φωτογραφία Αρχείου
N. Mαραβέγιας για ν/σ Πιερρακάκη

Πώς τα μη κρατικά ΑΕΙ αναβαθμίζουν τη δημόσια παιδεία

Το νέο νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση αναλύει σε συνέντευξη στο Liberal, ο Ναπολέων Μαραβέγιας, καθηγητής πολιτικής οικονομίας, πρώην αντιπρύτανης του ΕΚΠΑ και υπουργός. Τονίζει πως τα κριτήρια που θεσπίζονται για τα μη κρατικά ΑΕΙ είναι αυστηρά και η εισαγωγή σε αυτά μέσω πανελληνίων οδηγεί σε υψηλής ποιότητας διεθνή εκπαιδευτικά ιδρύματα.  Όπως αναφέρει «μέσω των διατάξεων του νομοσχεδίου δημιουργείται η ευκαιρία για αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης».

Συνέντευξη στον Νικόλα Ταμπακόπουλο

Πώς σχολιάζετε το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος;

Το νέο νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Όπως είχε ήδη προαναγγελθεί αποδίδει μεγάλη σημασία στο δημόσιο πανεπιστήμιο, το οποίο αποτελεί σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες τον βασικό πυλώνα της ανώτατης εκπαίδευσης. Για τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια περιλαμβάνει διατάξεις που δείχνουν ότι τα παραρτήματα των ξένων πανεπιστημίων που θα ιδρυθούν στη χώρα μας, θα ακολουθήσουν πολύ αυστηρές προδιαγραφές. Και στο κτηριακό ζήτημα και στο ζήτημα της εσωτερικής τους λειτουργίας, η οποία θα ελέγχεται από την εθνική αρχή των πανεπιστημίων και επίσης το νομοσχέδιο προχωρά σε μια διάταξη που δείχνει ότι τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια θα επιλέγουν τους φοιτητές τους με ανάλογα κριτήρια όπως και τα δημόσια πανεπιστήμια.  Δηλαδή μετά από πανελλήνιες εξετάσεις και ελάχιστη βάση εισαγωγής.

Η συγκεκριμένη διάταξη για τις πανελλήνιες εξετάσεις είναι ρεαλιστική; Μπορεί το κράτος να ορίσει τους όρους που ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο θα δέχεται φοιτητές;

Βεβαίως μπορεί. Αυτή η διάταξη οδηγεί στο να έρθουν στην Ελλάδα πανεπιστήμια υψηλής στάθμης ώστε να είναι επιθυμητά από τους φοιτητές. Επομένως, το νομοσχέδιο παροτρύνει ώστε να δημιουργηθούν παραρτήματα πολύ φημισμένων πανεπιστημίων στη χώρα μας. Με αποτέλεσμα να προτιμώνται από τους υποψήφιους φοιτητές.

Τα κριτήρια για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων είναι αυστηρά. Θα αμβλυνθούν οι αντιδράσεις μέσω του νομοσχεδίου;  

Πιστεύω ότι ένα από τα πιο ισχυρά επιχειρήματα όσων αντιτίθενται στα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια κάμπτεται, επειδή οι φοιτητές θα εισάγονται και σε αυτά τα πανεπιστήμια με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τα δημόσια πανεπιστήμια.

Τελικά, τα μη κρατικά ΑΕΙ αναβαθμίζουν τη δημόσια παιδεία;

Θεωρώ πως τα μη κρατικά ΑΕΙ μπορούν να αποτελέσουν μια ευκαιρία για να ξαναδούμε το ζήτημα της ανώτατης εκπαίδευσης και του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια συνολικά. Υπάρχουν δυνατότητες να ξανασκεφτούμε το ζήτημα της αναβάθμισης του λυκείου που σήμερα είναι πλήρως υποβαθμισμένο και να σταματήσει αυτός ο αναχρονιστικός, ψυχοφθόρος θεσμός των πανελλαδικών εξετάσεων, με αντικατάστασή του με αυτό που ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, δηλαδή το ακαδημαϊκό απολυτήριο.

Επιπροσθέτως, όπως διαμορφώθηκε το σχέδιο νόμου υπάρχουν βάσιμες ελπίδες να έχουμε μια συνολικότερη αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης και της δημόσιας παιδείας στο σύνολό της.