Τα έξυπνα «όπλα» στον πόλεμο με την αυθαιρεσία
Eurokinissi / Γιάννης Παναγόπουλος
Eurokinissi / Γιάννης Παναγόπουλος

Τα έξυπνα «όπλα» στον πόλεμο με την αυθαιρεσία

Να μην ξαναπετάξει το κράτος, λευκή πετσέτα, στον ακήρυχτο πόλεμο με τις κάθε λογής αυθαιρεσίες είναι η μείζονα προτεραιότητα της κυβέρνησης. Το Μέγαρο Μαξίμου δεν σκοπεύει ούτε να περιοριστεί στα διαπιστευτήρια της προεκλογικής περιόδου με την περίπτωση της Μυκόνου, ούτε φυσικά να αναζητήσει άλλοθι ή αγωγούς στο κίνημα της πετσέτας. Το παράδειγμα του νησιού των ανέμων αποτελεί τη μια πτυχή στην εστίαση της κυβερνητικής αντίδρασης απέναντι στην ασύδοτη παρανομία που λυμαίνεται δημόσιους χώρους και δημόσια αγαθά όπως οι ακτογραμμές της χώρας. 

Οι πληροφορίες του Liberal αναφέρουν ότι το νέο σύστημα παρακολούθησης, παρέμβασης και αποκατάστασης αυθαίρετων κατασκευών, ανά την επικράτεια, που προανήγγειλε ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, μέσω της συνέντευξής του στην εφημερίδα «Καθημερινή της Κυριακής» ήδη αρχίζει να σχηματοποιείται.

Το νέο πλαίσιο και οι νομοθετικές διατάξεις που θα το υποστηρίζουν αναμένεται να ενταχθεί στο νομοθετικό «οπλοστάσιο» εντός του 2023, ώστε να τεθεί σε ισχύ από την επόμενη χρονιά. Ζητούμενο παραμένει ο φορέας, υπό την αιγίδα του οποίου θα λειτουργήσει αυτός ο μηχανισμός, που μορφοποιείται από το κυβερνητικό επιτελείο.

Οι επιλογές οι οποίες είναι διαθέσιμες, ταυτόχρονα με τα σκέλη του εκσυγχρονισμού του ρυθμιστικού πλαισίου ή της επιβολής των προστίμων και θα εξεταστούν στο προσεχές διάστημα ξεκινούν από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Η ανεξάρτητη αρχή ήδη εμπλέκεται ενεργά σε διαφορετικά πεδία ελέγχων που διενεργεί η πολιτεία, είτε με αυτοτελείς ομάδες, είτε με τη συμμετοχή του δυναμικού της σε μικτά κλιμάκια που συγκροτούνται σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες του δημοσίου. Από την άλλη το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε να ανατεθεί στο Λιμενικό Σώμα ή στην Ελληνική Αστυνομία που έως σήμερα δεν διαθέτουν τέτοια αρμοδιότητα.

Εύλογη θα μπορούσε να θεωρηθεί η εμπλοκή των δημοτικών αρχών, αρκετές από τις οποίες όμως κρίνονται για την αποτελεσματικότητά τους. Άλλωστε ορισμένες τοπικές αρχές δεν εφαρμόζουν τις δυνατότητες που απορρέουν από τις ήδη νομοθετημένες αρμοδιότητες τους, όπως για παράδειγμα τη σφράγιση καταστημάτων όταν σημειώνονται παρανομίες.

Με το νέο μοντέλο που θα καθιερωθεί επιδιώκεται η αποκατάσταση του διαχρονικού ελλείμματος στην προστασία του δημόσιου χώρου, τόσο στο δομημένο όσο και στο φυσικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα, φιλοδοξία αποτελεί η άρδην αλλαγή του τρόπου που νομοθετούνται διαχρονικά οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου.

Όπως εξήγησε ο κ. Σκέρτσος αυτό αποτυπώθηκε με έντονο τρόπο στην περίπτωση της Μυκόνου για την οποία έπρεπε να συντονιστούν επτά διαφορετικά υπουργεία, τα Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Τουρισμού, Ανάπτυξης, Εσωτερικών και Οικονομικών, από κοινού με την οικεία αποκεντρωμένη διοίκηση, ώστε να επιτευχθεί το αποτέλεσμα.

Στόχος της προωθούμενης παρέμβασης είναι να κλείσουν αυτές οι γραφειοκρατικές «τρύπες» τις οποίες εκμεταλλεύονται όσοι παρανομούν κατά συρροήν όλα αυτά τα χρόνια. Αυτά τα κενά έχουν ήδη εντοπιστεί από τις ομάδες εργασίας που έχουν συγκροτηθεί ενώ παράλληλα όπως προαναφέρθηκε προετοιμάζεται το νέο σύστημα παρακολούθησης αυθαιρέτων. Σε αυτόν τον μηχανισμό θα αξιοποιούνται αεροφωτογραφίες αλλά και οι δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Θα είναι δε, διασυνδεδεμένος με το σύστημα οικοδομικών αδειών, προκειμένου να εντοπίζεται άμεσα η δημιουργία νέων αυθαιρέτων και να ενεργοποιούνται σε πρώτο χρόνο οι ελεγκτικές ομάδες και σε δεύτερη φάση ο κατασταλτικός βραχίονας του κράτους.  

Μια από τις δυνατότητες που εξετάζονται είναι η καθιέρωση υποχρεωτικού ελέγχου, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, από εντεταλμένο όργανο της πολιτείας για τα αυθαίρετα. Στο στόχαστρο θα μπαίνουν κτίρια και εγκαταστάσεις στα οποία ασκούνται εμπορικές δραστηριότητες, τα οποία έχουν ανεγερθεί σε νησιωτικές περιοχές και παραλιακά μέτωπα.