Η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου επιστρέφει στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στο Ηράκλειο Κρήτης με μια έκθεση που θα αγκαλιάσει τον χώρο του μνημείου.
«Επέλαση» 32 Ελλήνων ζωγράφων στο Ηράκλειο 
Λεπτομέρεια από το έργο «Ανδρονίκη» του Γιώργου Ρόρρη
Λεπτομέρεια από το έργο «Ανδρονίκη» του Γιώργου Ρόρρη

«Επέλαση» 32 Ελλήνων ζωγράφων στο Ηράκλειο 

Η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου επιστρέφει στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στο Ηράκλειο Κρήτης με μια έκθεση που θα αγκαλιάσει τον χώρο του μνημείου.

Η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου επιστρέφει στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στο Ηράκλειο Κρήτης με μια έκθεση που θα αγκαλιάσει τον χώρο του μνημείου. Πρόκειται για την έκθεση «Ένα βλέμμα που σας λέει ότι όσα έχετε ακούσει για την ζωγραφική είναι αλήθεια», και αποτελεί μία νέα παρουσίαση των έργων της συλλογής του Σωτήρη Φέλιου, αυτή την φορά σε επιμέλεια του ίδιου του συλλέκτη. Συγκεντρώνει 44 έργα ζωγραφικής που έχουν δημιουργηθεί από το 2000 και έπειτα από 32 καλλιτέχνες, ξετυλίγοντας το νήμα της πορείας της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. 

Η ιστορία βέβαια της συλλογής έρχεται από πιο πίσω, από τα μέσα της δεκαετίας του 1980. Ήταν τότε που ο έγκριτος νομικός ξεκίνησε να αγοράζει έργα από την εγχώρια εικαστική παραγωγή κι από δημιουργούς που δεν ήταν τότε φτασμένοι, πηγαίνοντας απέναντι στο «αντι-ζωγραφικό» ρεύμα.

Γιώργος Ρόρρης, «Αντριάννα» (2012, λάδι σε μουσαμά, 33 x 35 εκ.)

Σε παλιότερη συνέντευξή μας, ο Σωτήρης Φέλιος εξηγεί: «Έχω μόνο έργα σύγχρονης Ελληνικής ζωγραφικής. Το ίδιο και με τα γλυπτά της συλλογής. Αυτό εξηγείται εν μέρει γιατί, γυρίζοντας πίσω τον χρόνο, σχεδόν κάθε έργο είναι μια «αναφορά», που ήθελα να την βλέπω να με περιβάλλει ή ήταν ένα «κλειδί» που με έκανε να σκέπτομαι αλλιώς για τον κόσμο. Όσες φορές γυρίζω πίσω τη σκέψη μου, αυτό που βλέπω σαν ενοποιητικό στοιχείο της συλλογής, είναι η ματιά μου εν τέλει, είμαι εγώ».

Με οδηγό λοιπόν το βλέμμα και το ένστικτο του συλλέκτη, η έκθεση συστήνει στο κοινό μέσα σε έναν ελεύθερο αφηγηματικό ιστό, αντιπροσωπευτικά έργα της συλλογής, με τον κύριο κορμό να περιλαμβάνει έργα της σύγχρονης παραστατικής τέχνης. Μέσα από τον πλούτο των κατευθύνσεων και των τεχνοτροπιών των έργων, αναδεικνύεται το σημαντικό εύρος της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής, στον χώρο και στον χρόνο.

Χρήστος Μποκόρος, «Προσφορά» (1998, χρώματα λαδιού σε ξύλο, 70 x 61,3 εκ.)

Ο ζωγράφος κι ακαδημαϊκός Αλέκος Λεβίδης σημειώνει στο εισαγωγικό σημείωμα του δίγλωσσου καταλόγου που συνοδεύει την έκθεση: «Στη συλλογή συναντιούνται υβριδικά ο ρεαλισμός, ο μαγικός ρεαλισμός, ο φωτογραφικός ρεαλισμός, ο εξπρεσιονισμός, ο σουρεαλισμός, ο συμβολισμός, η αναζήτηση της ιθαγένειας και της αλλοτρίωσης και πολλά άλλα στοιχεία. Κορμός παραμένει πάντως η ρεαλιστική αναπαράσταση και το ανθρωποκεντρικό στοιχείο.

Ο Σωτήρης με το ερωτικό και απαιτητικό του «βλέμμα» και την ασίγαστη φροντίδα του, συναρμολογεί το δικό του αφήγημα πάντα μέσα στη ροή μιας παράδοσης που μπορεί και ανανεώνεται, δίχως να έχει σταματήσει στα διακόσια χρόνια ιστορίας της νεότερης ελληνικής ζωγραφικής».

Παύλος Σάμιος, «Café Paris Νυχτερινό» (2020, ακρυλικό σε μουσαμά, 40 x 40 εκ.)

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, η συλλογή Σωτήρη Φέλιου σε συνεργασία με την διεθνή καλλιτεχνική πλατφόρμα Google Arts & Culture παρουσιάζει την ψηφιακή εκδοχή της, δίνοντας την δυνατότητα σε ένα ευρύτερο κοινό να την επισκεφθεί εικονικά, μέσω της 3D απεικόνισης Pocket Gallery. Η Συλλογή στην Google Arts & Culture επιτρέπει σε όσους και όσες αισθάνονται πολίτες του κόσμου να παρατηρούν αυτό που γίνεται, μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα.

Τάσος Μαντζαβίνος, «Το κορίτσι με το μαγικό καπέλο» (2009, λάδι σε μουσαμά, 60 x 50 εκ.)

Ο Φέλιος όλα τα χρόνια που μετέχει στο σύστημα της εγχώριας τέχνης, δεν στηρίζει απλώς οικονομικά τους Έλληνες δημιουργούς – και μάλιστα σε αντίξοες συνθήκες. Προβάλλει με δικά του έξοδα την εργασία τους στον περίφημο χώρο της Αθήνας («16 Φωκίωνος Νέγρη»), σε μουσεία της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού και τώρα το κάνει στην αιχμή της παγκόσμιας ψηφιακής κοινότητας.

Έχει συνείδηση μιας αποστολής που υπερβαίνει τα σύνορα της μικρής μας ζωγραφικής πραγματικότητας και προσλαμβάνει διάσταση εθνική. «Πιστεύω στη δημιουργία. Πρέπει να επέρχονται αλλαγές στον εξωτερικό κόσμο, να κάνουμε πράγματα που θα μας ξεπερνάνε. Τότε θα έχει νόημα αυτό που κάναμε, γιατί θα έχει δημιουργία, θα έχει κομμάτι αγάπης, αλλά και θάρρους. Έχω τη βεβαιότητα ότι αυτοί οι δημιουργοί καλύπτουν με το έργο τους μιαν ιστορική περίοδο και έχει αξία αυτό το «άρωμα» αυτής της περιόδου να διαφυλαχθεί».

Γιώργος Ρόρρης, «Ανδρονίκη» (2013, λάδι σε μουσαμά, 75 x 65 εκ.)

Καλλιτέχνες: Ιώ Αγγελή, Τάσος Αριδάς, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Μαριλίτσα Βλαχάκη, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Στέφανος Δασκαλάκης, Αλέξανδρος Ίσαρης, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Κωνσταντίνος Κερεστετζής, Ειρήνη Κομνηνού, Αλέξης Κυριτσόπουλος, Αλέκος Λεβίδης, Θανάσης Μακρής, Μιχάλης Μανουσάκης, Τάσος Μαντζαβίνος, Τάσος Μισούρας, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Χρήστος Μποκόρος, Χρόνης Μπότσογλου, Αχιλλέας Παπακώστας, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Βασίλης Παπανικολάου, Κώστας Παπανικολάου, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Γιώργος Ρόρρης, Εδουάρδος Σακαγιάν, Παύλος Σάμιος, Μάριος Σπηλιόπουλος, Άννα - Μαρία Τσακάλη, Μαρία Φιλοπούλου, Δημήτρης Χαντζόπουλος.

Εγκαίνια: Παρασκευή 14 Ιουλίου 2023, 20:00. Διάρκεια: 14 Ιουλίου - 2 Σεπτεμβρίου 2023. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή 09:00 - 14:00 & 17:00 - 21:00, Σάββατο 09:00 - 14:00. Κυριακές και αργίες κλειστά - Είσοδος Ελεύθερη

Κεντρική φωτ.: Λεπτομέρεια από το έργο «Ανδρονίκη» του Γιώργου Ρόρρη