Κάποιοι δίνουν πολιτική και κομματική διάσταση κρατώντας δήθεν ίσες αποστάσεις
Γιώργος Κουμεντάκης

Κάποιοι δίνουν πολιτική και κομματική διάσταση κρατώντας δήθεν ίσες αποστάσεις

«Δυσκολεύομαι να βρω λόγια για να σχολιάσω αυτούς που επιλέγουν να διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, προσπαθώντας να δώσουν πολιτική και κομματική διάσταση σε ένα τέτοιο ζήτημα, κρατώντας δήθεν ίσες αποστάσεις». Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και διακεκριμένος συνθέτης, Γιώργος Κουμεντάκης, σχολιάζει στο Liberal.gr το απαράδεκτο συμβάν στην παράσταση «Οθέλλος». Ενώ στην αρχή βγήκε ένας χορευτής με Έλληνα πατέρα και Ουκρανή μητέρα και, τυλιγμένος στην ουκρανική σημαία, ζήτησε να τηρηθεί ενός λεπτού σιγή, πριν από την έναρξη της δεύτερης πράξης καμιά δεκαπενταριά συνδικαλιστές ανέβηκαν στη σκηνή να διαμαρτυρηθούν. Κατέβηκαν, μέσα σε θύελλα διαμαρτυριών από το κοινό, στο οποίο βρήκαν ελάχιστους συμπαραστάτες.

Και ενώ γίνονται αυτά στην Ελλάδα, και έχουμε το δεύτερο κρούσμα εναντίον, στην ουσία της Ουκρανίας, στην Οάσιγκτον ένας Ελληνας υψηλού διαμετρήματος, ο βιολιστής Λεωνίδας Καββάκος με τον τσελίστα Yo Yo Ma και τον πιανίστα Emanuel Αx δέθηκαν θερμά συγχαρητήρια από το κοινό στο Washington kennedy center, όταν έπαιξαν τον ύμνο της Ουκρανίας δημιουργώντας ρίγος. Ευτυχώς, εκεί δεν υπάρχει τέτοιου είδους συνδικαλισμός, που να σαμποτάρει καλλιτεχνικές εκφράσεις συμπαράστασης. Κάτι περισσότερο: υπάρχει σοβαρότητα.

«Η Εθνική Λυρική Σκηνή, όπως ήδη συμβαίνει με τα περισσότερα λυρικά θέατρα και τις ορχήστρες της Ευρώπης, αφιέρωσε την παράσταση του Οθέλλου της 5/3 στην Ουκρανία και τους κατοίκους της, οι οποίοι βιώνουν τη φρίκη του πολέμου, ενώ κράτησε και ενός λεπτού σιγή για τα αθώα θύματα του πολέμου» εξηγεί ο Γιώργος Κουμεντάκης. «Η ανακοίνωση αυτή έγινε, πριν την έναρξη της παράστασης, από τον χορευτή του θεάτρου μας με καταγωγή από την Ουκρανία και την Ελλάδα, Γιάννη Μητράκη. Το κείμενο της ανακοίνωσης, δεν είχε καμία πολιτική χροιά, αλλά αντιθέτως σκόπιμα εστίασε στο δράμα του ανθρώπου που βομβαρδίζεται, ξενιτεύεται και σκοτώνεται σε έναν πόλεμο που κανείς δεν πίστευε ότι θα ζήσει εν έτει 2022».

Καλλιτέχνης μεγέθους ο ίδιος, δεν διστάζει να τοποθετηθεί για την ουσία της τέχνης και ιδίως της οπερατικής τέχνης:

«Η τέχνη της όπερας εδώ και αιώνες μιλάει για τον άνθρωπο και τα δράματά του. Οι άνθρωποι πηγαίνουν στην όπερα για να βιώσουν και να συγκινηθούν από ιστορίες πανανθρώπινες που μιλούν για τον πόνο, τον θάνατο, την αγάπη, την ελευθερία. Δυστυχώς, οι συγκυρίες που ζούμε δεν επιτρέπουν τη σιωπή, αλλά επιβάλουν την αναγνώριση των προβλημάτων, την ενσυναίσθηση, την ευαισθητοποίηση και το νοιάξιμο για το δράμα του συνανθρώπου μας.

Η αντίδραση της συντριπτικής πλειοψηφίας του κοινού ήταν απολύτως θετική και το σύνολο των θεατών χειροκρότησε τον χορευτή μας κρατώντας ενός λεπτού σιγή στη μνήμη των θυμάτων».

«Κλείνοντας» σημειώνει, «θα ήθελα να σημειώσω ότι δυσκολεύομαι να βρω λόγια για να σχολιάσω αυτούς που επιλέγουν να διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, προσπαθώντας να δώσουν πολιτική και κομματική διάσταση σε ένα τέτοιο ζήτημα, κρατώντας δήθεν ίσες αποστάσεις».

Ο διεθνώς καταξιωμένος Λεωνίδας Καβάκος ο διάσημος τσελίστας Yo Yo Ma και ο διάσημος πιανίστας Emanuel Ax στην από μέρες sold out συναυλία τους, αφιερωμένη σε έργα του Μπετόβεν ξεσήκωσαν το κοινό ξεκινώντας με τον εθνικό ύμνο της Ουκρανίας.

Μάλιστα όσοι βρέθηκαν στην αίθουσα απαθανάτισαν τη σημαντική αυτή συνύπαρξη, όρθιοι, με δάκρυα, καταγράφοντας τη στιγμή.

Ας ελπίσουμε να τους συγχωρέσουν οι Έλληνες συνδικαλιστές γι’ αυτή τους την πρωτοβουλία… Και αν με το καλό εμφανιστεί κάποιος ή κάποιοι από τους τρεις στη χώρα μας, να αποφύγουν τους ακτιβισμούς στη συναυλία.