Κλασική και κινηματογραφική μουσική σε περιορισμένο κοινό

Κλασική και κινηματογραφική μουσική σε περιορισμένο κοινό

«Δεν μιλάω ελληνικά. Νιώθω τυχερός και χαρούμενος που θα μοιραστώ την ομορφιά της μουσικής μαζί σας, σε αυτό το μέρος», το Ωδείο Ηρώδου Αττικού. «Θα ακούσετε φοβερή μουσική», έργα των Σοστακόβιτς, Βέρντι, Πουτσίνι, Ρεσκπίγκι, Ντβόρζακ, Αλμπινόνι, Γκέρσουιν, και κινηματογραφική μουσική του Γουίλιαμς, σημείωσε – μεταξύ άλλων – σε «σπαστά» ελληνικά ο διεθνώς καταξιωμένος μουσικός, Φιλίπ Ωγκέν, λίγο πριν από το διάλειμμα της συναυλίας κλασικής μουσικής της ορχήστρας Philharmonic Brass, την οποία ο Ωγκέν διηύθυνε (10/7) στο ρωμαϊκό ωδείο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

«Νιώθουμε βαθιά ευγνωμοσύνη που βρισκόμαστε σ’ αυτό το μέρος το οποίο έχει μεγάλη ιστορία. […] Πήρε πολλά χρόνια να δημιουργηθεί κάτι που θα μείνει στον πολιτισμό. Aς μη λησμονούμε ότι η μουσική μπορεί να ενώνει τους ανθρώπους» είπε από την πλευρά του ένας από τους μουσικούς της ορχήστρας στα μισά του δεύτερου μέρους της συναυλίας.

Το κοινό που παρευρέθηκε απόλαυσε το πρόγραμμα το οποίο εκτείνετο σε όλο το εύρος της μουσικής· εκείνο που ενδεχομένως δημιούργησε μία «θλιβερή» εικόνα – μεταξύ άλλων και από την πλευρά της γράφουσας – ήταν το περιορισμένο σε αριθμό κοινό που παρευρέθηκε στη συναυλία, θέτοντας ερωτήματα για τις προτιμήσεις του κοινού, την εξοικείωση της μουσικής ακοής. Δεν ήταν η Philharmonic Brass γνωστή στο κοινό, το κοινό προτίμησε κάποια άλλη παραγωγή του φεστιβάλ ή εκτός του προγράμματός του; Εκείνο το βράδυ (στις 10/7) είχε δοθεί στο Παναθηναϊκό Στάδιο συναυλία των τενόρων Χοσέ Καρέρας και Πλάθιντο Ντομίνγκο, με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Από τη συναυλία της Philharmonic Brass υπό τη διεύθυνση του Φιλίπ Ωγκέν, στο Ηρώδειο. @Thomas Daskalakis photos, πηγή φωτ.: Facebook/ Athens Epidaurus Festival

Ας μη λησμονούμε ότι, σε μία συναυλία ενός χώρου απαράμιλλης ομορφιάς, εκείνοι που ανεβαίνουν επί σκηνής «παράγουν» πολιτισμό, το κοινό τον παραλαμβάνει. Ενώ, άγνοια που παρατηρήθηκε προς το χώρο του Ηρωδείου ήταν η μη χρήση κατάλληλων υποδημάτων από μέρους του κοινού (σ.σ το Φεστιβάλ αναφέρει ρητά για τις παραγωγές του, και αναγράφεται και στο εισιτήριο, ποια υποδήματα επιτρέπονται) με αποτέλεσμα ορισμένοι να εισέρχονται στο χώρο κρατώντας τα ανά χείρας.

Φιλίπ Ωγκέν και Philharmonic Brass

Σημειώνω, στο σημείο αυτό, ότι ο Γάλλος αρχιμουσικός Φιλίπ Ωγκέν (γενν. 1961) έχει διαγράψει σημαντική πορεία διευθύνοντας τις σπουδαιότερες ορχήστρες της εποχής μας στα πιο φημισμένα λυρικά θέατρα και φεστιβάλ του κόσμου, όπως στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, στην Κρατική Όπερα της Βιέννης, στη Σκάλα του Μιλάνου, στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (Κόβεντ Γκάρντεν) και στο Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ.

Επί πολλά χρόνια ήταν βοηθός των αρχιμουσικών Χέρμπερτ φον Κάραγιαν και Γκέοργκ Σόλτι. Μεταξύ των ετών 2010 και 2018 ήταν μουσικός διευθυντής της Εθνικής Όπερας Ουάσινγκτον. Ενώ, είναι γνώριμος στο ελληνικό κοινό μέσα από τις συνεργασίες του με την Εθνική Λυρική Σκηνή, στις παραγωγές «Τάνχωυζερ», «Ναμπούκκο», «Η υπνοβάτις», «Ντον Κάρλο», «Αντρέα Σενιέ», «Τόσκα» και «Μήδεια», καθώς και από το All Star Verdi Gala, που πραγματοποιήθηκε στο Παναθηναϊκό Στάδιο τον Ιούλιο του 2021, το Γκαλά Όπερας Μαρία Κάλλας στο Ηρώδειο το 2023 καθώς και από το πρώτο ανέβασμα της «Βαλκυρίας» του Βάγκνερ στο νέο κτίριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Μάρτιος 2024).

Ο Φιλίπ Ωγκέν. Πηγή φωτ.: Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Όσο για τη Philharmonic Brass, είναι μία νέα σε ηλικία ορχήστρα μιας και δημιουργήθηκε το 2023 από μέλη των Φιλαρμονικών της Βιέννης και του Βερολίνου που αναζητούσαν να προσφέρουν μία νέα εμπειρία ακρόασης στους λάτρεις της μουσικής. Γι’ αυτό και η ορχήστρα αποτελείται αποκλειστικά από χάλκινα και πνευστά μουσικά όργανα.

Στην ορχήστρα, τρεις γενιές μουσικών ένωσαν το ταλέντο, την εμπειρία και το δυναμισμό τους, καθώς και το κέφι που έχουν για εξερεύνηση και πειραματισμό. Για τα μέλη της Philharmonic Brass, «όλα είναι πιθανά αλλά όχι αναμενόμενα». Αντλούν την έμπνευσή τους από τη μουσική που ακουγόταν στις βασιλικές αυλές του 18ου αιώνα, όπως οι συνθέσεις του Γιόσεφ Χάυντν και του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, την μουσική για κινηματογράφο αλλά και την παραδοσιακή μουσική.

Κεντρική φωτ.: Από τη συναυλία της Philharmonic Brass υπό τη διεύθυνση του Φιλίπ Ωγκέν, στο Ηρώδειο. @Thomas Daskalakis photos, πηγή φωτ.: Facebook/ Athens Epidaurus Festival