Λ. Μενδώνη: Το Μουσείο της Ακρόπολης είναι ιδανικό να φιλοξενήσει το σύνολο των Γλυπτών του Παρθενώνα
Shutterstock
Shutterstock

Λ. Μενδώνη: Το Μουσείο της Ακρόπολης είναι ιδανικό να φιλοξενήσει το σύνολο των Γλυπτών του Παρθενώνα

To Μουσείο της Ακρόπολης καθίσταται «ιδανικό για να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει το σύνολο των Γλυπτών του Παρθενώνα ως ενιαία και αδιαίρετη ενότητα» καθώς «το μουσείο αυτό συνθέτει το βέλτιστο φυσικό και εννοιολογικό πλαίσιο, για την ανάδειξη, την ερμηνεία και την κατανόηση των αριστουργημάτων του». Αυτά σημείωσε –μεταξύ άλλω – η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη κατά το χαιρετισμό της για στην επίσημη απόδοση στο ελληνικό και το διεθνές κοινό του  νέου μουσειακού χώρου, ο οποίος συμπληρώνει το Μουσείο Ακρόπολης.

Ο λόγος για το «Μουσείο κάτω από το Μουσείο» («Μουσείο της Ανασκαφής»), το οποίο προσφέρει στους επισκέπτες τη σημαντικά βελτιωμένη δυνατότητα κατανόησης και ερμηνείας των υλικών καταλοίπων και της ιστορίας, μιας ολόκληρης γειτονιάς της αρχαίας Αθήνας, η οποία ανακαλύφθηκε κατά τις συστηματικές ανασκαφές, που διενεργήθηκαν στην περιοχή για την κατασκευή του Μουσείου και του Σταθμού «Ακρόπολη» του Μετρό της Αθήνας. Το νέο μουσείο, όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενο σημείωμά μας, αποδίδεται στο πλαίσιο της 15ης επετείου λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης και της επιτυχημένης διαδρομής του.

«Με την ίδρυση, ανέγερση, και προπαντός τη λειτουργία του Μουσείου της Ακρόπολης, η χώρα μας κατέρριψε το μοναδικό –στο παρελθόν– αληθές και ισχυρό επιχείρημα των Βρετανών, ότι η Ελλάδα δεν διέθετε κατάλληλες και αντάξιες υποδομές φιλοξενίας» είπε η Λίνα Μενδώνη κάνοντας διεξοδική αναφορά στη διεκδίκηση της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελαροπούλου, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, Νίκος Σταμπολίδης στα εγκαίνια του Μουσείου της Ανασκαφής. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ

Όπως η υπουργός Πολιτισμού προσέθεσε, «είναι πλέον ευρύτατα ‒σχεδόν καθολικά, και διεθνώς αποδεκτό– ότι η Ελλάδα στηρίζει την επιχειρηματολογία της διεκδίκησής της για την επανένωση των Γλυπτών, σε απτές αποδείξεις της ισχυρής της βούλησης και της έμπρακτης δυνατότητας και ικανότητάς της να τα προστατεύσει, να τα διατηρήσει, να τα αναδείξει και να τα διαχειριστεί με άρτιο επιστημονικά και τεχνικά τρόπο. Εδώ και δεκαετίες, υλοποιούμε ένα υποδειγματικό και πρότυπο έργο συντήρησης, αποκατάστασης και αναστήλωσης του συνόλου των μνημείων της Ακρόπολης, του Παρθενώνα συμπεριλαμβανομένου. Εδώ και 15 χρόνια, είναι απολύτως σαφές ότι το επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου όχι μόνο δεν ισχύει, αλλά αντιθέτως, μετά τις αποκαλύψεις των τελευταίων ετών, έχει πλέον απολύτως αντιστραφεί.

» Πέραν της αρτιότητας των υποδομών και της λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης, η οργανική του διασύνδεση με το Βράχο και τα μνημεία της Ακρόπολης, η συμβιωτική του σχέση με το σύγχρονο και το αρχαίο, το υπερκείμενο και το υποκείμενο οικοδομικό περιβάλλον και το αστικό τοπίο με το ιστορικό παρόν και παρελθόν της Αθήνας, το καθιστούν ιδανικό για να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει το σύνολο των Γλυπτών του Παρθενώνα ως ενιαία και αδιαίρετη ενότητα»

«Μουσείο κάτω από το Μουσείο»

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, ο χώρος της ανασκαφής, στην αρχιτεκτονική πρόταση των Μπερνάρ Τσουμί και Μιχάλη Φωτιάδη, αντιμετωπίστηκε ως εκθεσιακή προέκταση του Μουσείου, ως φυσική και εννοιολογική του συνέχεια και ομφάλιος λώρος, που συνδέει το νέο κτίριο με το χώρο και το χρόνο. Πριν από πέντε χρόνια, η ανασκαφή κατέστη προσβάσιμη στους επισκέπτες, οι οποίοι απέκτησαν τη δυνατότητα, πέραν της ξενάγησης στις αίθουσες του Μουσείου, να περιηγούνται και στις υποκείμενες αρχαιότητες.

Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ

Η γειτονιά, κάτω από το Μουσείο, χτισμένη στην απόληξη των πρανών της νότιας κλιτύος του βράχου της Ακρόπολης, φιλοξένησε, σχεδόν, αδιάλειπτα τη ζωή και τις δραστηριότητες κατοίκων της πόλης από την 4η χιλιετία π.Χ., έως και τον 12ο αι. μ.Χ. Δρόμοι, σπίτια, λουτρά, εργαστήρια, καταστήματα, νεκροταφεία συνυπήρξαν ή διαδέχθηκαν το ένα το άλλο στο πέρασμα του χρόνου στην ευρύτερη περιοχή. Για την περιοχή αυτή, ο Θουκυδίδης –στο δεύτερο βιβλίο του– αναφερόμενος στην ιστορία της Αθήνας, ιστορεί ότι είναι από τις αρχαιότερες της πόλης και με ορισμένα από τα παλαιότερα και πλέον σεπτά ιερά της. Μέχρι που ερήμωσε και εγκαταλείφθηκε, σε μια περίοδο που στο σύνολό της η Αθήνα παρήκμαζε και συρρικνωνόταν.

«Εδώ, σ΄ αυτόν τον χώρο» επεσήμανε η υπουργός Πολιτισμού, «δημιουργήθηκε ένα σύνθετο και εξαιρετικά ενδιαφέρον, ιστορικά και αρχαιολογικά, παλίμψηστο χρήσεων και οικοδομημάτων, αντιπροσωπευτικό της ζωής των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, αλλά και της κοινωνικής και πνευματικής ελίτ διαδοχικών περιόδων. Σήμερα, η μόνιμη έκθεση των περισσότερων από 1100 κινητά ευρήματα των ανασκαφών, το ''Μουσείο κάτω από το Μουσείο'', έρχεται να συμπληρώσει την εικόνα της αρχαίας γειτονιάς. Χωροθετημένο στις νότιες παρυφές του αρχαιολογικού χώρου, εντάσσεται αρμονικά στη διαδρομή του επισκέπτη συμβάλλοντας στην καλύτερη κατανόηση της καθημερινότητας των ανθρώπων, που έζησαν εδώ για περισσότερο από 4.500 χρόνια».

Κατά το χαιρετισμό της, η Λίνα Μενδώνη έκανε επίσης αναφορά «στον αγώνα του Δημήτρη Παντερμαλή για την ανέγερση του Μουσείου, για την άριστη διευθέτηση των ανασκαφικών ευρημάτων».

Πηγή κεντρικής φωτ.: Shutterstock