Νέες ταινίες: Ανθρώπινοι δεσμοί και η μετοχή της GameStop
Από την ταινία «Dumb Money». Πηγή φωτ.: Facebook/ Dumb Money
Από την ταινία «Dumb Money». Πηγή φωτ.: Facebook/ Dumb Money

Νέες ταινίες: Ανθρώπινοι δεσμοί και η μετοχή της GameStop

Πέντε νέες ταινίες και μία επανέκδοση στις νέες ταινίες που βγαίνουν από την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου στους κινηματογράφους. Δύο ταινίες από τη Γαλλία θέτουν στο επίκεντρο τις ανθρώπινες σχέσεις και τις δυσκολίες τους, η μία με πρόσχημα το εξαντλητικό ωράριο εργασίας, η άλλη με αφορμή τη μετανάστευση και το ξεκίνημα μιας νέας ζωής. Ενδιαφέρουσα και η ταινία για τη μετοχή της GameStop με τίτλο «Αουτσάιντερς» υπογραμμίζοντας με την επιλογή τίτλου τι μπορεί να προκληθεί από κάποιο πρόσωπο ή ομάδα ατόμων που δεν περιμένουμε ή υποτιμούμε.

Στις νέες ταινίες και η «Blue Beetle» του Άνχελ Μανουέλ Σότο –περιπέτεια που εκκινεί σαν το κεντρικό πρόσωπο φορέσει ένα αρχαίο κειμήλιο εξωγήινης βιοτεχνολογίας, τον Σκαραβαίο– καθώς και το animation «Η Ζουγκλοπαρέα 2: Ο Γύρος του Κόσμου».

Σε επανέκδοση τα τιμημένα με Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, «Απαγορευμένα Παιχνίδια» (1952) του Ρενέ Κλεμάν. Η υπόθεση εκτυλίσσεται το 1940, στην κατεχόμενη από τους Γερμανούς, Γαλλία, και πραγματεύεται την αντίδραση τω παιδιών απέναντι στον πόλεμο που εκτυλίσσεται.

Ο μικρός αδερφός

Επίσημη συμμετοχή στο περυσινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών είχε η ταινία «Ο μικρός αδερφός» από την βραβευμένη με Χρυσή Κάμερα Λεονόρ Σεράιγ, Γαλλίδα Λεονόρ Σεράιγ. Η κάμερά της ξετυλίγει μια οικογενειακή υπόθεση με πρωταγωνίστρια τη διαζευγμένη Αφρικανή Ροζ η οποία φθάνει στη Γαλλία μαζί με τους δύο γιους της, και εγκαθίσταται στα προάστια του Παρισιού, στα τέλη της δεκαετίας του '80.

Μέσα από τη σκιαγράφηση μιας οικογένειας που έχει διαλυθεί και καλείται να παραμείνει ενωμένη σε ένα νέο μέρος, για να επιβιώσει, η κάμερα διεισδύει στο πώς συναισθάνονται τα πρόσωπα, ειδεμή ο μικρός αδερφός και η στάση του στη νέα ζωή. Σαφώς, η μεγαλύτερη πρόσκληση για τη μητέρα η οποία καλείται να σταθεί δίχως να λαβωθεί και παράλληλα να στηρίξει τα παιδιά της. Παρά του ότι πλέον απολαμβάνει κάποιες ελευθερίες που είχε στερηθεί, δεν παύει να είναι μία γυναίκα που ζει μόνη της με τα παιδιά της σε ξένη χώρα.

Πρόκειται για το τρόπον τινά «πολιτικό» σχόλιο της ταινίας: ότι παρά την ελεύθερη Ευρώπη δεν παύει να υφίσταται ο συντηρητισμός.

Η κάμερα καταγράφει τη μητέρα να αντιμετωπίζει καταστάσεις, ενίοτε να σπα και έπειτα να γίνεται πιο δυνατή, δίχως φόβο ή δισταγμό ή παραδεχτεί όσα θεωρεί λάθος. Κρατάμε τη φράση της: «Έκανα ό,τι ήταν δυνατό. Ακόμη κι όταν έκανα λάθη». Πότε και πώς συνειδητοποιούμε τα λάθη;

Ένας άλλος κόσμος

Μία ακόμη ταινία από τη Γαλλία στις μαρκίζες των κινηματογράφων, επίσης ανθρωποκεντρική με έμφαση στη σχέση ανάμεσα στο ζευγάρι. Ο λόγος για την ταινία «Ένας άλλος κόσμος» του Στεφάν Μπριζέ, που είχε κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας και πραγματεύεται τα όρια μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, τον αρνητικό αντίκτυπο στην προσωπική ζωή και τα άτομα του οικογενειακού περιβάλλοντος, σαν η επαγγελματική διεισδύσει με γκάζι και εντρυφήσει σε κάθε σκέψη του εργαζομένου φθάνοντας στα άκρα την ψυχολογική αντοχή του.

«Δεν είχαμε συμφωνήσει να φέρνεις όλα τα προβλήματα στο σπίτι» και «άρα, είμαι εξαρτημένη από τον όμιλο ενώ έχω παντρευτεί μαζί σου» είναι ορισμένες από τις φράσεις που εκστομίζονται σε στιγμές έντασης. Πληγώνουν και τις δύο πλευρές, είναι όμως αληθινές.

Από την ταινία «Ένας άλλος κόσμος». Πηγή φωτ.: Weirdwave

Η γυναίκα εγκαταλείπει τον σύζυγό της –ανώτερο στέλεχος σε αμερικανικό βιομηχανικό όμιλο ο οποίος είναι ανήμπορος να αντιδράσει. Τα κοντινά πλάνα εστιάζουν στη συναισθηματική αγωνία του σαν έχει συντριβεί από τις απαιτήσεις των αφεντικών του, οι οποίοι ζητούν ένα πλάνο εξοικονόμησης και περικοπές τη στιγμή μάλιστα που η επιχείρηση είναι κερδοφόρα.

Από τις πιο αγωνιώδεις φράσεις της ταινίας εκείνη της συζύγου του για τον πανδαμάτορα χρόνο: «Θα γίνω 50 χρονών. Έχω πιο πολλά χρόνια πίσω μου από όσα έχω μπροστά μου». Ο χρόνος είναι από τα θέματα που θίγει η ταινία, από κοινού με τις αποφάσεις που παίρνονται και μας καθορίζουν.

Αουτσάιντερς

Κερδοσκοπικό παιχνίδι ακτιβιστών επενδυτών εναντίον επενδυτών της Wall Street ότι συνέβη το 2021 με τη μετοχή της GameStop και εκτυλίσσεται στην ταινία «Αουτσάιντερς» (Dumb Money) του Κρεγκ Γκιλέσπι. Η κάμερά του «ταξιδεύει» το κοινό στις αρχές του 2021 – εν μέσω Covid – οπότε και μέσω κοινωνικών δικτύων, μια ομάδα ερασιτεχνών χειριστών του χρηματιστηρίου θέλησαν να επενδύσουν στη χρεοκοπημένη εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών, GameStop.

Οι χειρισμοί είχαν ως αποτέλεσμα η μετοχή να ανέλθει περί το 80%, πλήττοντας τα hedge funds και αποκτώντας κέρδη. Χαρακτηριστικοί οι διάλογοι στην ταινία, ανάμεσα στα δύο «στρατόπεδα»: «Πόσα βγάλαμε;» και «Πόσα χάσαμε;», όπως και η άποψη των μεγαλοεπενδυτών για τους μικροεπενδυτές: «δεν υπάρχει ελπίδα για τους μικρούς».

Από την ταινία «Dumb Money». Πηγή φωτ.: Facebook/ Dumb Money

Η ταινία είναι βασισμένη στο βιβλίο του Μπεν Μέζρικ, «The Antisocial Network», θέτει στο επίκεντρό της εκείνον που θέλησε να «βλάψει» τους μεγαλοεπενδυτές καθώς και τις συνέπειες της πράξης του.

Κεντρική φωτ.: Από την ταινία «Dumb Money». Πηγή φωτ.: Facebook/ Dumb Money