Πιάνο, βιολί και τσέλο για Μπραμς και Μπετόβεν στο Ηρώδειο

Πιάνο, βιολί και τσέλο για Μπραμς και Μπετόβεν στο Ηρώδειο

Στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού όπου η ομορφιά συγκατοικεί με την αρμονία, ξεδιπλώθηκε το βράδυ του Σαββάτου (15/6) ένα από τα σπουδαιότερα, διεθνούς ακτινοβολίας, μουσικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Επί σκηνής συνέπραξαν ο Ουκρανός πιανίστας Ιμάνιουελ Αξ (γενν. 1949), ο βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος (γενν. 1967) και ο Κινέζος τσελίστας Γιο-Γιο Μα (γενν. 1955), πλημμυρίζοντας το ρωμαϊκό ωδείο με το «Τρίο με πιάνο αρ. 2 σε ντο μείζονα, έργο 87» του Γιοχάνες Μπραμς (1833–1897), το «Τρίο με πιάνο σε σι ύφεση μείζονα, έργο 97, ''Του Αρχιδούκα''» του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770–1827) και ανκόρ «μία διασκευή για πιάνο, τσέλο και βιολί που έκανε ο Τζον Γουίλλιαμς από τη ''Λίστα του Σίντλερ''», όπως ανέφερε πριν από την εκτέλεσή της ο Λ. Καβάκος, έχοντας πρωτίστως υπογραμμίσει τη σπουδαιότητα των δύο άλλων μουσικών.

«Ο Ιμάνουελ Αξ παίζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η πρόσκληση τέτοιου βεληνεκούς καλλιτεχνών πρέπει να γίνει κάποια στιγμή προτεραιότητα στην Ελλάδα, για να μπορεί το κοινό να ''δει'' από κοντά τη δουλειά τους», όπως τόνισε ο Λ. Καβάκος. Η γνωριμία του με τον Αξ μετρά ήδη 20 χρόνια, εκείνη με τον Μα είναι πιο πρόσφατη. Οι τρεις τους, έχουν ηχογραφήσει τρεις δίσκους με συμφωνίες και τρίο του Μπετόβεν, στο πλαίσιο της σειράς «Beethoven for Three» («Μπετόβεν για Τρεις»).

Στραμμένο το βλέμμα του κοινού της συναυλίας επί σκηνής του Ηρωδείου αφουγκραζόταν τις νότες που μετατρεπόντουσαν σε ήχο. «''Δεν σας έχω δώσει ποτέ καλύτερο τρίο από αυτό, και κατά πάσα πιθανότητα δεν έχετε εκδώσει κάτι αντίστοιχο τα τελευταία δέκα χρόνια''. Αυτά ήταν τα λόγια που έγραψε ο Γιοχάνες Μπραμς στον εκδότη του όταν του παρέδωσε το χειρόγραφο του τρίο» που άνοιξε τη συναυλία των Αξ, Καβάκου και Μα, όπως διαβάζουμε από το κείμενο του μουσικολόγου και διευθυντή του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, Αλέξανδρου Χαρκιολάκη, στο πρόγραμμα της συναυλίας.

«Το έργο τελείωσε το 1882 και γραφόταν με διαλείμματα, καθώς άλλα έργα παρεμβάλλονταν και καθυστερούσαν την ολοκλήρωσή του· ο Μπραμς βρισκόταν στην πιο παραγωγική του ηλικία, και η συνειδητοποίηση ότι το άστρο του είχε πλέον ανατείλει για τα καλά τού έδινε την απαραίτητη ώθηση και ενέργεια να γράφει συνεχώς και με θαυμαστά αποτέλεσμα».

Από τη συναυλία των Ιμάνιουελ Αξ, Λεωνίδα Καβάκου και Γιο-Γιο Μα, στο Ηρώδειο. Φωτ.: Thomas Daskalakis photos, πηγή φωτ.: Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου

Όσο για το έργο του Μπετόβεν, στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, ο Α. Χαρκιολάκης σημειώνει –μεταξύ άλλων– πως: «το σύνολο των Ιμάνουελ Αξ, Λεωνίδα Καβάκου και Γιο-Γιο Μα είναι ιδανικό για να αναδείξει τις αρετές της μουσικής του Μπετόβεν, καθώς αποτελείται από τρεις μουσικούς που γνωρίζουν καλά τη σολιστική μουσική του συνθέτη, ο καθένας στο όργανό του. Αυτό που αξίζει όμως κανείς ν’ αντιληφθεί είναι η δυσκολία του εγχειρήματος.

» Δεν είναι δεδομένο ότι τρεις σπουδαίοι σολίστες μπορούν να επιτύχουν αυτό που επιτυγχάνουν οι συγκεκριμένοι τρεις που βρίσκονται στη σκηνή του Ηρωδείου: ο Μπετόβεν έχει μοιράσει έτσι τη μουσική του ώστε οι τρεις φωνές να αποτελούν ενιαίο ηχητικό σύνολο· αυτό δηλαδή που πρέπει να επιτευχθεί είναι η συνολική ηχητική ενοποίηση και όχι η διαρθρωμένη ερμηνεία – που μπορεί να είναι αψεγάδιαστη αλλά να της λείπει η ψυχή και το πνεύμα του συνθέτη. Το αποτέλεσμα είναι μοναδικό. Αξ, Καβάκος και Γι-Γιο Μα αφήνουν ισχυρή παρακαταθήκη για το πώς πρέπει να παίζονται τέτοια έργα με λεπταίσθητες αποχρώσεις αλλά και συνάμα φλόγα και δυναμισμό».

Κεντρική φωτ.: Από τη συναυλία των Ιμάνιουελ Αξ, Λεωνίδα Καβάκου και Γιο-Γιο Μα, στο Ηρώδειο. Φωτ.: Thomas Daskalakis photos, πηγή φωτ.: Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου