Oι Antonakis Χριστοδούλου, Λίλα Μπελιβανάκη, Ράνια Ράγκου και VassilisH δείχνουν στις Κυκλάδες εκδοχές της παράστασης μέσα από την αφαίρεση και την αλληγορία.
Τελευταίες ημέρες για τις «Αποκλίσεις» στη Σύρο

Τελευταίες ημέρες για τις «Αποκλίσεις» στη Σύρο

Oι Antonakis Χριστοδούλου, Λίλα Μπελιβανάκη, Ράνια Ράγκου και VassilisH δείχνουν στις Κυκλάδες εκδοχές της παράστασης μέσα από την αφαίρεση και την αλληγορία.

Μετρημένα στα δάχτυλα είναι τα κέντρα της επαρχίας που δείχνουν εμπιστοσύνη και προβάλλουν το έργο των νέων εικαστικών. Οι Ερμουπολίτες έχουν κάθε δικαίωμα να υπερηφανεύονται πως όχι μόνο φιλοξενούν εκθεσιακά γεγονότα υψηλού κύρους για τους επισκέπτες του νησιού, αλλά και πως παρακολουθούν γόνιμα ό,τι πιο σημαντικό συμβαίνει στα εικαστικά δρώμενα της πρωτεύουσας. Ειδικότερα, η αίθουσα στο ισόγειο του δημαρχιακού μεγάρου της Σύρου έχει μπει για τα καλά στον καλλιτεχνικό χάρτη της χώρας αναδεικνύοντας τη νεότερη γενιά μας, ακόμη και με παραγωγές που δεν έχουν δειχτεί στην Αθήνα. 

Τέτοια είναι η έκθεση που φιλοξενείται την περίοδο αυτή (έως 11/8) στην αίθουσα Τέχνης «Γιάννη και Ελένης Βάτη» με τίτλο «Αποκλίσεις». Ο επιμελητής της Γιώργος Αλτουβάς θέλησε να δείξει τις καλειδοσκοπικές πτυχές της σύγχρονης πραγματικότητας με την υπογραφή τεσσάρων Ελλήνων δημιουργών. O Antonakis (Χριστοδούλου), η Λίλα Μπελιβανάκη, η Ράνια Ράγκου και ο VassilisH παρουσιάζουν με την πρώτη ματιά ομοιότητες στην καθαρότητα των χρωμάτων και στην αρτιότητα του σχεδίου, φέρνοντας κοντά την παράσταση με την αφαίρεση και την αλληγορία. Ωστόσο, ο καθένας έχει το δικό του προσωπικό ύφος, ταξιδεύοντας στις Κυκλάδες μια πρόταση με ειδικό βάρος και αυτοτέλεια. 

Λήψη της έκθεσης «Αποκλίσεις»

Μια ενότητα έργων της Λίλας Μπελιβανάκης παρατάσσεται στον παράδοξο «τοτέμ» σχηματισμό και φανερώνεται στα μάτια του θεατή ως ενιαίο έργο. Καθώς οι Ινδιάνοι απέδιδαν συμβολικό χαρακτήρα και κοινωνική ιεραρχία στα ιερά τους σύμβολα, έτσι και οι εικονιζόμενοι ήρωες πλησιάζουν νοερά στους τίτλους που φέρουν τα έργα. Η ζωγράφος επενδύει τις συνθέσεις με πλαστικά και υφασμάτινα άνθη και ξύλινα μυρωδικά, είτε ως μπορντούρα, είτε ως οργανικό κομμάτι με λειτουργικό ρόλο στη σύνθεση. Τα πρόσωπα που εικονίζονται δεν γνωρίζουν ότι έχουν φύγει, «ζουν» την αιώνια στιγμή μιας κολακευτικής φωτογραφίας που οι επιγενόμενοι αναγνωρίζουν. Το συνολικό έργο τιμά τη ζωή μέσα από τον τρόπο που διαχειριζόμαστε τον θάνατο. Σε πρώτη ανάγνωση, δείχνει ευχάριστο, όμως κρύβει πολλές, υπόγειες αναγνώσεις, κυρίως διότι έχει σκοπό να περιγράψει τις ιστορίες ενός κόσμου γεμάτου από αντιθέσεις και ανομοιομορφίες. 

O Αντωνάκης δουλεύει με τη ζωγραφική, τη φωτογραφία και την κεραμική προς διερεύνηση της έννοιας του «μύθου». Πώς επιβιώνει στον χρόνο και πώς μετασχηματίζεται το νόημά του. Αναδύει εσωτερικούς και ψυχολογικούς χώρους από δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές και ταινίες και τις χρησιμοποιεί για να δημιουργήσει νέους χώρους μέσα από την αφαίρεση, την παραμόρφωση και μια ιδιαίτερη οπτική γλώσσα με αναφορές στον ελληνικό μοντερνισμό. Το ενδιαφέρον του στρέφεται στο τι είδους εικόνες διεισδύουν στα σαλόνια μέσω της οθόνης και πώς αυτές αποθηκεύονται στη μνήμη του θεατή και στη συλλογική συνείδηση. 

Λήψη της έκθεσης «Αποκλίσεις»

Αντίστοιχα, η Ράνια Ράγκου ζωγραφίζει χρησιμοποιώντας συχνά ως βάση την εμπειρία των νέων μέσων, τον γραπτό λόγο και το κολάζ. Κρατάει διαρκώς «σημειώσεις» από φωτογραφικό υλικό και κείμενα, εστιάζοντας στο παλίμψηστο της μνήμης και στην ανακατασκευή της πραγματικότητας.

Η δουλειά του Vassilis H. επικεντρώνεται σε καθημερινά πρόσωπα που αντλεί συνήθως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα περιοδικά. Οι χαρακτήρες που αποδίδονται με χιούμορ, αντιμετωπίζουν διλήμματα ως προς την ανάγκη αποδοχής τους. Τα αναδυόμενα ζητήματα της εικόνας στον ψηφιακό κόσμο, ναρκισσιστικές συμπεριφορές και εμμονικές σκέψεις τους παραλύουν. Υποκείμενα της πίεσης των συνομηλίκων, εκτιμούν τον εαυτό τους μέσα από τις ζωές και τις απόψεις ανθρώπων εντελώς ξένων στην καθημερινότητά τους. Μια αντιφατική εκδοχή ομορφιάς παρουσιάζεται μέσα από παραμορφωμένα πρόσωπα με έντονα χαρακτηριστικά. 

«Αποκλίσεις» σε επιμέλεια Γιώργου Αλτουβά. Αίθουσα Τέχνης Γ. & Ε. Βάτη έως 11 Αυγούστου. Ώρες λειτουργίας καθημερινά 19.30-22.00.