Χριστίνα Τετράδη (ΞΕΕ): «Στοίχημα» για τον ελληνικό τουρισμό ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος
Shutterstock
Shutterstock

Χριστίνα Τετράδη (ΞΕΕ): «Στοίχημα» για τον ελληνικό τουρισμό ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος

Η διαμόρφωση των τιμών σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρσι ήταν αυτή που δημιούργησε την τάση μείωσης του τουρισμού σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη και άλλα νησιά, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η κυρία Χριστίνα Τετράδη, αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος σε συνέντευξή της στο Liberal και στον Γεράσιμο Ζώτο. Όπως επισημαίνει η ίδια, αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι εκ των υστέρων οι ξενοδόχοι και οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων αναγκάστηκαν να κάνουν εκπτώσεις και προσφορές για να αυξηθεί η κίνηση. 

Παράλληλα, όπως ανέφερε, το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού παραμένει, όπως και αυτό των αυξήσεων σε κρίσιμους παράγοντες κόστους, όπως το ενεργειακό. 

Για το θέμα του «υπερτουρισμού», τονίζει ότι δεν αφορά τον ξενοδοχειακό κλάδο, ο οποίος αυξήθηκε μόλις 10% τα τελευταία χρόνια, αλλά είναι κυρίως θέμα υποδομών.

Πώς βλέπετε την εξέλιξη του τουρισμού κατά τη διάρκεια της φετινής περιόδου; 

Η φετινή τουριστική περίοδος έχει θετικές προοπτικές αλλά νομίζω ότι θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει και στη συνέχεια. Πιστεύω ότι το φετινό «στοίχημα» για τον ελληνικό τουρισμό θα κριθεί στο πώς θα κινηθεί ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος. 

Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη. Ισχύει ότι η τουριστική κίνηση δεν φθάνει τα επίπεδα της περσινής; 

Εμείς, ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο κάνουμε μια μελέτη, της οποίας τα αποτελέσματα θα τα δείξουμε στο τέλος της τουριστικής περιόδου, ώστε να τα δούμε και εμείς καλύτερα. Από ότι φαίνεται, όμως, δεν πήγαν πάρα πολύ καλά όλα τα νησιά. Και η Σαντορίνη και η Μύκονος δεν πήγαν πάρα πολύ καλά. Γενικά, προορισμοί οι οποίοι αύξησαν πάρα πολύ τις τιμές τους ή γενικότερα είχαν αυτή την πολιτική έδειξε ότι δεν πήγαν πάρα πολύ καλά και εκ των υστέρων, αναγκάστηκαν να κάνουν μειώσεις, ειδικές προσφορές. Γενικά ήταν ένα καλοκαίρι το οποίο κινήθηκε πάρα πολύ έτσι. 

Τελευταία, στην Ελλάδα έχει ανοίξει μια συζήτηση σχετικά με τον υπερτουρισμό σε ορισμένους προορισμούς καθώς και τις αρνητικές συνέπειες που μπορεί να έχει, πέραν των εσόδων και άλλων πλεονεκτημάτων. Ποια είναι η άποψή σας;

Αυτό δεν είναι ένα φαινόμενο. Είναι μια συζήτηση που έχει γίνει «της μόδας» και όλοι μιλάνε για τον υπερτουρισμό ξαφνικά. Δεν νομίζω ότι το φετινό καλοκαίρι θα είναι πολύ πιο διαφορετικό από το περσινό, από άποψη εσόδων ή από άποψη αφίξεων. Από εκεί και πέρα σαφώς οι υποδομές δεν ακολουθούν την αύξηση του τουρισμού. Από την άλλη πλευρά, όμως, είναι και το θέμα που υφίσταται η αύξηση του τουρισμού. Τα ξενοδοχειακά καταλύματα δεν αυξήθηκαν πάνω από 10% τα τελευταία χρόνια. Αν μιλάμε για υπερτουρισμό, είναι σίγουρο ότι δεν έχει προκληθεί από τα ξενοδοχειακά καταλύματα. 

Δηλαδή, υπάρχει αύξηση των αφίξεων, από την άλλη πλευρά, όμως, βλέπουμε ότι υπάρχει και μείωση της διάρκειας παραμονής. Δηλαδή, το να παίρνουμε μόνο τις αφίξεις σαν νούμερο δεν λέει κάτι για τον τουρισμό. Ένα πολύ απλό παράδειγμα είναι ότι αν έρθουν 100 άνθρωποι και μείνουν 10 μέρες έχουμε 1.000 διανυκτερεύσεις. Αν έρθουν 200 άνθρωποι και μείνουν τρεις ημέρες έχουμε 600 διανυκτερεύσεις. Δηλαδή, υπάρχει μια μείωση 40% με διπλάσιες αφίξεις. 

Άρα, οι αφίξεις σαν νούμερο από μόνο του δεν είναι καταλυτικό αν δεν συνδυαστεί και με τη διάρκεια παραμονής. Σίγουρα υπάρχει αύξηση του τουρισμού, Σίγουρα, όμως, η αύξηση αυτή δεν έχει να κάνει με τα καλύμματα και με την αύξηση των δωματίων των τουριστικών καταλυμάτων. 

Επίσης, βλέπουμε μια πληθώρα και μια υπερπροσφορά των λεγόμενων Airbnb είτε είναι διαμερίσματα είτε είναι βίλες είτε είναι δωμάτια είτε σε πολυκατοικίες, η οποία, σαφώς, συμβάλλει στο πώς είναι το τουριστικό προϊόν, πώς προσφέρεται και τι γίνεται με αυτό. Γι' αυτό πρέπει να υπάρξουν κανόνες, ώστε όλοι να μπορούμε να λειτουργούμε εύρυθμα μέσα από σωστούς κανόνες.

Για το θέμα της έλλειψης των εργαζόμενων στον κλάδο που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, ειδικά σε περιόδους τουριστικής αιχμής έχει γίνει κάποια κίνηση επίλυσης; 

Το κομμάτι των εργαζομένων σαφώς και παραμένει ένα πρόβλημα. Σαφώς υπάρχει έλλειψη εργαζόμενων στα ίδια επίπεδα που υπήρχε και πέρυσι ίσως και λίγο μεγαλύτερη. Υπάρχουν ελλείψεις σε κάποια τμήματα, όπως εστιατόρια, σνακ - μπαρ, υπάρχουν και κάποια τμήματα σε ξενοδοχεία τα οποία δεν λειτουργούν. Και αυτό γιατί υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στο κομμάτι της εξειδίκευσης προσωπικού. Και ακριβώς επειδή υπάρχει έλλειψη προσωπικού υπάρχει και μεγάλο κόστος στην αγορά προσωπικού. Έχει αυξηθεί πάρα πολύ και η μέση μισθοδοσία, εξ αιτίας της έλλειψης.

Με τα υπόλοιπα κόστη, όπως το ενεργειακό, την αύξηση των τιμών σε διάφορα είδη κλπ, η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί; 

Και στα κόστη αυτά υπάρχει αύξηση. Αναγκάζεται, βέβαια, ο ξενοδόχος από αυτή την αύξηση να απορροφά ο ίδιος ένα μέρος και ένα μέρος να το μετακυλίσει στην τιμή. Γι’ αυτό και υπήρξε μία αύξηση στις τιμές. Βέβαια, η αύξηση αυτή  δεν έχουμε δει να υπερβαίνει το 10% και ακόμα και αυτή, κάποια στιγμή υπήρξε η ανάγκη να μειωθεί. 

Διαβάστε Περισσότερα