Η κυβέρνηση δεν περιμένει την αντιπολίτευση για να κάνει τη δουλειά της
Α.Σκέρτσος στο Liberal

Η κυβέρνηση δεν περιμένει την αντιπολίτευση για να κάνει τη δουλειά της

«Ο μετασχηματισμός της Ελλάδας και ο τερματισμός της ομηρίας της απο παθογένειες και στρεβλώσεις δεκαετιών ασφαλώς δεν γίνεται να ολοκληρωθεί μέσα σε 5 χρόνια» δηλώνει στο Liberal, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, επισημαίνοντας ότι «η Ελλαδα το 2027 δεν θα έχει καμία σχέση με την Ελλάδα του 2019».

Ο κ.Σκέρτσος σημειώνει ότι η Νέα Δημοκρατία είναι μόνη πολιτική δύναμη που διαθέτει σχέδιο και πόρους, αλλά πρωτίστως τη βούληση για να εφαρμόσει ένα συνεκτικό σχέδιο, ενώ σχολιάζοντας την απουσία αντιπολίτευσης, τονίζει ότι «η κυβέρνηση δεν ετεροκαθορίζεται και δεν περιμένει την αντιπολίτευση για να κάνει τη δουλειά της». Ερωτηθείς για τα ευρήματα των δημοσκοπήσεων, ο κ.Σκέρτσος χαρακτηρίζει πρόσκαιρη τη δημοσκοπική εικόνα, που παρουσιάζεται. 

Συνέντευξη στη Λίδα Μπόλα  
 
Η κυβέρνηση φαίνεται να προχωρά βάσει ενός οδικού χάρτη, που έχει έναν χρονικό ορίζοντα έως τις εθνικές εκλογές του 2027. Πιστεύετε ότι ολοκληρώνοντας έναν οκταετή κύκλο στην διακυβέρνηση, θα μπορεί η κυβέρνηση να μιλήσει και για την ολοκλήρωση του στρατηγικού σχεδίου για το οποίο εξελέγη το 2019; 

Ναι,  το πιστεύω. Αξίζει καταρχάς να θυμίσουμε ποιό ήταν το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη το 2019. «Ισχυρή Ανάπτυξη για Αυτοδύναμη Ελλάδα». Μετά απο 10 επώδυνα χρόνια, η χώρα να γυρίσει σελίδα και ενωμένοι -ύστερα από μια μακρά περίοδο διχασμού και τοξικότητας- να το πετύχουμε χάρη στο συνεκτικό, ρεαλιστικό και τολμηρό στρατηγικό σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας. Τι προέβλεπε το σχέδιο που κέρδισ.ε την εμπιστοσύνη των πολιτών; Μείωση των φορολογικών βαρών, κίνητρα για επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας με βελτίωση των μισθών, ασφάλεια, δυναμική και δίκαιη ανάπτυξη. Όλα αυτά όχι  με ένα άρθρο και ένα νόμο, αλλά με μεταρρυθμίσεις και τομές, με πολλή δουλειά, επιμονή και αποφασιστικότητα προκειμένου να ελευθερωθεί η πατρίδα μας από τα βάρη του χθες. Να αλλάξει πίστα. 

Πράγματι, εν μέσω πρωτοφανών επάλληλων κρίσεων που αναγκαστικά έστρεψαν την προσοχή μας και τεράστιους πόρους στην ανάσχεση των επιπτώσεων τους, η Ελλάδα κατόρθωσε να πάει μπροστά με ταχύτητα που, αν δεν είναι η μεγαλύτερη, είναι από τις μεγαλύτερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27. Ανακτήσαμε την επενδυτική βαθμίδα και μαζί την αξιοπιστία μας ως χώρα. Το πιστοποιούν τα στοιχεία της Κομισιόν, του ΟΟΣΑ και άλλων διεθνών οργανισμών.

Βρισκόμαστε πλέον στην 1η θέση σε μια σειρά κρίσιμους δείκτες: στη μείωση του ποσοστού ανεργίας μεταξύ των 27 της ΕΕ, στην ποσοστιαία αύξηση του όγκου επενδύσεων, στη μείωση του λόγου δημοσίου χρέους ως προς ΑΕΠ, στην αύξηση του μεριδίου στις παγκόσμιες εξαγωγές αγαθών, στην άνοδο του επιπέδου ανταγωνισμού, στη μείωση της διαφοράς απόδοσης έναντι του γερμανικού δεκαετούς ομολόγου. Εχουμε τον χαμηλότερο σωρευτικό πληθωρισμό σε όλη την ΕΕ από το 2019 έως σήμερα και ταυτόχρονα καταφέραμε να δώσουμε σταθερές αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις για πρώτη φορα από το 2010. 

Υλοποιούμε ιστορικές μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, στην Υγεία και στη Δικαιοσύνης  που θα δείξουν τα αποτελέσματα τους εντός της τρέχουσας θητείας. Με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους 102 δισ. δρομολογήσαμε περισσότερα από 6.000 έργα σε όλη τη χώρα με ωφελούμενους τους πολλούς. Τα περισσότερα από όσα είπαμε το 2019 τα κάναμε, το αναγνώρισαν αυτό οι πολίτες το 2023 εμπιστευομενοι εκ νέου τη διακυβέρνηση της χώρας στη ΝΔ  για να συνεχίσουμε  σταθερά και τολμηρά μπροστά. 

Ο μετασχηματισμός της Ελλάδας και ο τερματισμός της ομηρίας της απο παθογένειες και στρεβλώσεις δεκαετιών ασφαλώς δεν γίνεται να ολοκληρωθεί μέσα σε 5 χρόνια, απαιτείται όπως λέτε ένας οκταετής πλήρης κύκλος. Πολύ περισσότερο που ορθώνονται μπροστά μας και νέες μείζονες απειλές, όπως η κλιματική κρίση, το δημογραφικό, νέες ανισότητες πολυπαραγοντικές και δυσεπιλυτες. 

Μόνο οι λαϊκιστές εξακολουθούν να τάζουν οτι με καποιον μαγικό τρόπο ότι θα μας μεταμορφώσουν αστραπιαία σε Ελβετία ή Δανία και θα μας απαλλάξουν σε μια νύχτα από τα προβλήματα μας χωρίς όμως να υποστηρίζουν καμία ουσιαστική αλλαγή και μεταρρύθμιση. Δυστυχώς ορισμένοι στην αντιπολίτευση δεν έβαλαν μυαλό παρα τα όσα περάσαμε τη δεκαετια της χρεοκοπίας. 

Εμείς τι λέμε; Κατανοούμε και είναι  απολύτως σεβαστή η αγωνία των πολιτών να καλυφθεί η χαμένη απόσταση οσο ταχυτερα γίνεται, να αποτινάξουμε υστερήσεις που έρχονται από το παρελθόν και να συγκλίνουμε με την υπόλοιπη Ευρώπη οσο πιο γρήγορα γίνεται παντού.  Σε κάποια πεδία το έχουμε πετύχει σε άλλα προσπαθούμε να το καταφέρουμε. Η Ελλαδα το 2027 δεν θα έχει καμία σχέση με την Ελλάδα του 2019.  Χρειάζεται, οπως λέω συχνά, να κοιτάζουμε τη μεγάλη εικόνα. Θα είμαστε καλύτεροι σε όλα τα κρίσιμα πεδία. 
  
Θεωρείτε ότι το 2027 η κυβέρνηση θα έχει επιτύχει έως τότε την σύγκλιση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα και θα έχει καλύψει το «χαμένο έδαφος των μνημονίων», όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης; 

Να μιλήσω με συγκεκριμένους στόχους και δεσμεύσεις ώστε να γίνει κατανοητός ο πολυδιάστατος εκσυγχρονισμός για τον οποίο μιλάμε. 1500 ευρώ μέσος και 950 ευρώ κατώτατος μισθός, ανεργία κάτω από το 8%, δημόσιο χρέος μειωμένο κατά 70 μονάδες από το 2020 στα επίπεδα του 130%, πλήρης ψηφιοποίηση κράτους και ευρυζωνικότητα σε όλη την Ελλάδα, ραγδαία αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ κατά 70-80% στο ενεργειακό μας μίγμα, μια πλήρως αναβαθμισμένη και σύγχρονη πολιτική προστασια για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης στη θεσσαλονικη και το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Μεσογείου στην Κρήτη μαζί με υπερσύγχρονους αυτοκινητοδρόμους στην Πελοπόννησο και την κεντρική Ελλάδα, περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης για κάθε περιφέρεια της χώρας, δικαιοσύνη που θα απονέμεται ταχύτερα και ψηφιακά πιο κοντά στους ευρωπαϊκούς χρόνους, ανοιχτό ψηφιακό εξωστρεφές δημόσιο σχολείο χωρίς διακρίσεις και βεβαίως ένα σύστημα δημόσιας υγείας με καλύτερα αμειβόμενους και περισσότερους υγειονομικούς, ανακαινίσεις σε πάνω από 80 νοσοκομεία και 150 κέντρα υγείας, με σύγχρονες δομές επειγόντων και πιο αποτελεσματικό ΕΚΑΒ. 

Το σχέδιο μας είναι πολύ ευρύτερο από αυτούς τους στόχους και αφορά κάθε πτυχή της καθημερινότητας των πολιτών. Είμαστε όμως η μόνη πολιτική δύναμη που διαθέτει  σχέδιο και πόρους, αλλά πρωτίστως τη βούληση για να το εφαρμόσει.  

Μετά τη ΔΕΘ ασκείται μια κριτική ότι θα μπορούσε η κυβέρνηση να επικεντρώσει τις παροχές σε πιο συγκεκριμένες ομάδες, ώστε να είναι και πιο εμφανή τα μέτρα στήριξης. Ότι, δηλαδή, είναι πολύ λίγα όσα προστίθενται στο τέλος του μήνα στο πορτοφόλι των νοικοκυριών. Υπάρχει κάποια άλλη λογική, που ακολουθήσατε; 

Μετά και την εξειδίκευση των μέτρων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, νομίζω,  ότι η κριτική στην οποία αναφέρεστε δεν έχει βάση και είναι άδικη. Και εξηγώ: Δεν είναι εμφανέστατα μέτρα στήριξης που αφορούν τους πολλούς η νέα μείωση 12 φόρων και εισφορών, επιπλέον της μείωσης σε 50 φόρους την περασμένη τετραετία;

Ή οι επιπλέον 12 αυξήσεις εισοδημάτων με μόνιμες και έκτακτες ενισχύσεις στους μισθούς ιδιωτικών και δημοσίων υπαλλήλων αλλά και συνταξιούχων ; Το νέο πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» ύψους 2 δισ.. ευρώ με αύξηση των φθηνών στεγαστικών δανείων για επιπλέον 20.000 δικαιούχους έως 50 ετών δεν αποτελεί παρέμβαση υπέρ συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας; Το δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο που ήδη ξεκίνησε δεν θα ελαφρύνει τις οικογένειες από το κόστος των πανελλαδικών εξετάσεων ή τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία δεν είναι μέτρο στήριξης των εισοδημάτων των νοικοκυριών ; 

Το σχέδιο που παρουσίασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τη Θεσσαλονίκη  ένα συνεκτικό, ρεαλιστικό και ταυτόχρονα οραματικό σχέδιο 45 σημείων για μια Ελλάδα πιο παραγωγική, πιο δίκαιη, πράσινη, ψηφιακή, αυτόνομη και ισχυρή. Εκφράζει τον πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό, τον αναγκαίο δηλαδη μετασχηματισμό της Ελλάδας σε πολλά πεδία προκειμένου να πετύχουμε το στόχο της διπλης σύγκλισης.

Να μειωσουμε δηλαδή τη μεγάλη απόσταση που μας χωρίζει στα εισοδήματα από την Ευρώπη αλλα ταυτόχρονα και τις επίμονες ανισότητες που κρατούν καθηλωμένες σε ακόμη πιο χαμηλά εισοδηματικά επίπεδα στο εσωτερικό της χώρας τις υπόλοιπες περιφέρειες πλην της Αττικής. Βασικοί κερδισ.μένοι αυτού του σχεδίου είμαστε προφανώς όλοι οι πολίτες,  αλλά πολύ περισσότερο τα παιδιά μας και οι νέοι. 

Η πολιτική επιλογή της κυβέρνησης είναι πλέον να δώσει βάρος σε όλα τα θέματα της καθημερινότητας. Αυτό ουσιαστικά μεταφράζεται σε οικονομία, υγεία και παιδεία. Αυτό σημαίνει ότι οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει και πλέον περνάμε στη φάση της εφαρμογής στην πράξη; 

Η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, επιστρέψτε μου μια μικρή διόρθωση, ήταν και παραμένει στις προτεραιότητες της κυβέρνησης απο το 2019. Δεν είναι πολιτική επιλογή που, όπως λέτε, προέκυψε εσχάτως. Ξεκινήσαμε από τη θωράκιση της οικονομίας γιατί μόνο με βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε μέρισμα για ολους και ταυτόχρονα πόρους για τη μεταρρύθμιση των υπηρεσιών του κράτους, προσλήψεις στην υγεία και στην παιδεία, εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιών, καλύτερες υποδομές ασφάλειας, περισσότερους ελέγχους στην αγορά.

Την τελευταία πενταετία εργάζονται 10.000 περισσότεροι υγειονομικοί στην υγεία και έχουν γίνει 37.500 μόνιμες προσλήψεις στην Παιδεία. Ήδη σχεδόν 300 νεα “πρασινα”λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονικη, ψηφιοποιήσαμε 1754 υπηρεσίες του κράτους άρα αφαιρέσαμε γραφειοκρατία και ταλαιπωρία για τους πολίτες, οι συντάξεις βγαίνουν πλέον σε λίγους μήνες, προσθεσαμε νεα εργαλεία για την ασφάλεια του πολίτη - από το panic button μέχρι το ηλεκτρονικό εισιτήριο στα γήπεδα και την εφαρμογή MyCoast στις παραλίες.

Η κυβέρνηση μετέτρεψε τον καρπό των οικονομικών της πολιτικών σε κοινωνικό κεκτημένο για την εργασία, την ασφάλιση και την κοινωνική προστασία. Δεν ισχυριζομαστε οτι όλα έγιναν τέλεια, οτι δεν υπήρξαν λάθη, αστοχίες και καθυστερήσεις. Ξέρουμε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η καθημερινότητα των πολιτών δεν άλλαξε με την ταχύτητα που θέλαμε και οι αλλαγές δεν είναι ακόμη ορατές σε όλους. Όμως προσπαθούμε να έχουμε ανοιχτά αυτιά και να διορθώνουμε κάθε λάθος που είτε προϋπήρχε είτε μπορεί να προκύπτει και από δικές μας ενέργειες. Μόνο οποιος δεν πράττει δεν κάνει λάθη.  
  
Ανοίγουν και πάλι δύο θέματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το ενεργειακό και το μεταναστευτικό. Ως προς τις  τιμές του ρεύματος, που ο ίδιος ο πρωθυπουργός ζήτησε ευρωπαϊκή παρέμβαση με την επιστολή του στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, υπάρχει σχεδιασμός από την κυβέρνηση για την αντιμετώπιση του αν δεν βρεθεί κοινός ευρωπαϊκός παρονομαστής; 

Να θυμίσω καταρχάς οτι δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρωθυπουργός παίρνει την πρωτοβουλία να κάνει κάτι η Ευρώπη για το ζήτημα της ακριβής ενέργειας. Πρωτοστάτησε πριν από δυο χρόνια στον αγωνα να μπει πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, όπως και έγινε, και τότε ξεκίνησε η αποκλιμάκωση των τιμών. Έτσι και τώρα με την επιστολή του στην πρόεδρο της Κομισιόν ζητάει να διορθωθούν οι στρεβλώσεις και παθογένειες που υπάρχουν στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας και οδηγούν σε απότομες και μεγάλες ανατιμήσεις στη χονδρική τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος στα Βαλκάνια και σε μέρος της ανατολικής Ευρώπης, παρά το γεγονός ότι στη χώρα μας η διείσδυση των φθηνών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αυξάνεται ραγδαία. 

 Ο ‘Ελληνας πρωθυπουργός επισημαίνει ότι αυτή η δυσλειτουργία - άν δεν αντιμετωπιστεί -  βλάπτει καίρια τους  πολίτες και την ανταγωνιστικότητα των χωρών που υφίστανται τα αποτελεσματα της, υποβάλλοντας 4 συγκεκριμένες προτάσεις για να διορθωθεί το πρόβλημα. Τα ιδια τονίζει στην πολύ σημαντική έκθεσή του για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ και ο Μάριο Ντράγκι, οτι χρειάζονται δηλαδή ριζικές αλλαγές στην ενεργειακή αγορά και στο σύστημα καθορισμού τιμών. 

Γνωρίζουμε όλοι και όλες οτι η Ευρώπη δεν αλλάζει  από τη μια στιγμή στην άλλη, ούτε αποφασίζει με την ταχύτητα που θα θέλαμε, ωστόσο έχει σημασία ότι η Ελλάδα αναδεικνύει το πρόβλημα στο ανώτατο επίπεδο και θα δώσουμε μάχη να διορθωθεί.  
Η πρόεδρος της Κομισιόν πάντως όταν ρωτήθηκε για την επιστολή Μητσοτάκη αναγνώρισε δημοσίως ότι πράγματι συνολικά στην Ευρώπη σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο οι τιμές είναι δομικά πολύ υψηλές και ότι ο νέος σαφής στόχος της Επιτροπής, όπως περιγράφεται και στην έκθεση Draghi, είναι να μειώσουμε δομικά τις τιμές ενέργειας με ένα μείγμα μέτρων που μπορούν να ληφθούν. 

Βραχυπρόθεσμα , εμείς ως κυβέρνηση θα συνεχίσουμε να παίρνουμε εκεινα τα μέτρα που θα μειώνουν την επιβαρυνση των πολιτών. Αναφέρομαι στους έκτακτους φόρους και στα έκτακτα τέλη στους ενεργειακούς παραγωγούς και στα  «ουρανοκατέβατα κέρδη» τους.  Θα τα επιστρέφουμε στους καταναλωτές, έτσι ώστε να μπορούν να έχουν τιμές κάτω από τα 15 λεπτά την κιλοβατώρα, όσο διαρκεί αυτή η στρέβλωση.  Επίσης με τα χρωματιστά τιμολόγια λειτουργεί περισσότερο ο ανταγωνισμός, προσφέρουμε στους αγρότες μας τιμολόγιο  με σταθερές τιμές για τα επόμενα χρόνια ενω η  Ρυθμιστική Αρχή έχει πάντα τη δυνατότητα να παρεμβαίνει όπου παρατηρούνται στρεβλώσεις. 

Ως προς το  μεταναστευτικό; Ποια στάση θα τηρήσουμε ως Ελλάδα, τι θα πράξει η κυβέρνηση από τη στιγμή που φαίνεται ότι μετά τη Γερμανία και άλλες κεντρο-ευρωπαΪκές χώρες σκληραίνουν την πολιτική τους. 

Η κυβέρνησή μας απο το 2019  ακολουθεί μια αυστηρή, αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική. Εφαρμόζουμε μια εντελώς διαφορετική διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων ασύλου, που πλέον κρίνονται  το πολύ σε τρεις μήνες και δεν στοιβάζονται για δυο και τρια χρόνια οπως συνέβαινε στο παρελθόν. 

Ταυτόχρονα φυλάσσουμε τα σύνορα μας που είναι και ευρωπαϊκά συνορα, οπως οφειλουμε να κάνουμε. Αυτή η πολιτική είχε ως αποτέλεσμα από τους  92.838 μετανάστες που διέμεναν συνολικά  σε δομές στην χώρα το Δεκέμβριο του 2029, σήμερα ο αριθμός τους να είναι 21.245 και απο τις 130 δομές που υπήρχαν πριν από 5 χρόνια σήμερα να λειτουργούσαν μόνο 33. 
Το νέο Σύμφωνο για την Μετανάστευση, για την υιοθέτηση του οποίου πρωταγωνίστησε  η Ελλάδα, προβλέπει συγκεκριμένους κανόνες για τη διαχείριση του μεταναστευτικού.

Η Ελλάδα δεν πρόκειται να κάνει δικό της πρόβλημα, ένα πρόβλημα μιας άλλης χώρας ή άλλων χωρών.  Πρέπει να τηρηθεί το πνεύμα της Συνθήκης Σένγκεν και του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο. Δεν ζητάμε τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο από το να εφαρμοστούν όσα η ιδια η Ευρώπη έχει αποφασίσει, έπειτα από χρονοβόρες διαδικασίες, για την αντιμετώπιση ενός τόσο σύνθετου προβλήματος όπως η μετανάστευση. 

Εμείς θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε  την ίδια πολιτική. Προφανώς η επέκταση του φράχτη στον Έβρο θα προχωρήσει κανονικά και θα υλοποιηθεί πλήρως όπως ακριβώς έχουν δεσμευτεί ο πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι υπουργοί  Προστασίας του Πολίτη και Μεταναστευσης και Ασυλου. 
  
Υπάρχει μια κριτική, που λέει ότι μην έχοντας πολιτικό αντίπαλο η κυβέρνηση, ουσιαστικά χάνει και τον μοχλό πίεσης, που θα την κινητοποιούσε περισσότερο. Συμφωνείτε; 

Η κυβέρνηση δεν ετεροκαθορίζεται, δεν περιμένει την αντιπολίτευση για να κάνει τη δουλειά της και να φέρει σε πέρας την αποστολή της που είναι η επίλυση των προβλημάτων των πολιτών και της χώρας. Ασφαλώς είναι σημαντικό για την ισορροπία του πολιτικού συστήματος, για την ίδια τη δημοκρατία μας να υπάρχει μια αξιόπιστη, σοβαρή, θεσμική αντιπολίτευση, μια εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης με  κοστολογημένο και υλοποιήσιμο σχέδιο ανάταξης των πεδίων που πρέπει να βελτιωθούν.

Χωρίς λαϊκισμούς, μηδενισμό και τοξικότητα. Μέχρι στιγμής αυτού του είδους η αντιπολίτευση απουσιάζει. Δεν βλέπουμε να διατυπωνεται άλλη πρόταση για να πάει η χώρα μπροστά εκτός από αυτή την οποία εκφράζει η κυβέρνηση. Μπορεί κάποιος να συμφωνεί ή να διαφωνεί μαζί της, είναι όμως μια συγκροτημένη πρόταση, με αρχή, μέση και τέλος. Ρεαλιστική και οραματική ταυτόχρονα, τεκμηριωμένη και κοστολογημένη. 

Η εικόνα της κυβέρνησης στις δημοσκοπήσεις παραμένει, πάντως, καθηλωμένη στα ποσοστά των ευρωεκλογών, κάποιες μετρήσεις καταγράφουν ακόμη και πτώση ποσοστών. Πώς το ερμηνεύετε και τι εκτιμάτε ότι περιμένουν οι πολίτες για να κερδίσετε το χαμένο έδαφος; 

Οι δημοσκοπήσεις είναι ένα χρήσιμο εργαλείο αποτύπωσης προτιμήσεων, καταστάσεων, τάσεων, ρευμάτων σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Τις βλέπουμε αλλά δεν καθορίζουμε τις πολιτικές μας ούτε αλλάζουμε το πρόγραμμα μας για το οποίο μας ξανα-εμπιστεύτηκαν οι πολίτες το 2023. 

Υλοποιούμε εκείνα για τα οποία δεσμευτήκαμε, ορισμένα είναι τολμηρά μέτρα και δύσκολες παρεμβάσεις που μπορεί να δυσαρέστησαν και στεναχώρησαν μερίδα συμπολιτών μας, το κατανοούμε και θεωρούμε ότι αυτό θέλησαν να εκφράσουν στην κάλπη των ευρωεκλογών. 

Εκτιμώ  ότι είναι πρόσκαιρη αυτή η δημοσκοπική εικόνα, θα συνεχίσουμε να εξηγούμε και θα το διαπιστώσουν και οι πολίτες οτι οι πολιτικές που υλοποιούμε είναι ορθές και δίκαιες, προς όφελος των πολλών και της χώρας. 
Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ακούμε την καλόπιστη και εποικοδομητική κριτική, ποτέ δεν είπαμε ότι είμαστε αλάνθαστοι. Οπου χρειάζεται και είναι εφικτό κάνουμε και θα κάνουμε  διορθωτικές κινήσεις. Αλλά ως προς τον πυρήνα υλοποίησης των βασικών μεγάλων αλλαγών που θα μετασχηματίσουν την Ελλάδα σε μια καλύτερη χώρα ώστε οι πολίτες να ζουν καλύτερα, αυτή η πορεία είναι προδιαγεγραμμένη και δεν αλλάζει. 

Με τα ποσοστά των κομμάτων στις δημοσκοπήσεις, πάντως, αυτοδύναμη κυβέρνηση δεν προκύπτει, αν είχαμε τώρα εκλογές. Θα επιμείνετε έως τέλους σε μη αλλαγή του εκλογικού νόμου; 

Θα σας παραπέμψω στην απάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, σε ανάλογο ερώτημα που του τέθηκε στην συνέντευξη τύπου στη ΔΕΘ. Ο υφιστάμενος εκλογικός νόμος είναι ένα σύστημα ενισχυμένης αναλογικής που εξασφαλίζει μια καλή ισορροπία μεταξύ της πριμοδότησης του πρώτου κόμματος και μιας αναλογικής εκπροσώπησης στη Βουλή. 

Και πέρυσι ενόψει των βουλευτικών εκλογών γραφόταν κατα κόρον ότι ήταν περίπου αδύνατη η αυτοδυναμία -κάποιοι, θυμίζω, ετοιμάζονταν για «συγκυβέρνηση των ηττημένων» - και τελικά η κάλπη έβγαλε 41%. Ακόμη και μετά την πρώτη κάλπη της απλής αναλογικής, με 5 κόμματα στη Βουλή και όχι 9, η Νέα Δημοκρατία θα είχε πάνω από 170 έδρες, μια άνετη αυτοδυναμία. 

Το ερώτημα είναι άλλο και το διατύπωσε και ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη:  αν το 2027 η Νέα Δημοκρατία έχει τιμήσει το πρόγραμμα της και τις δεσμεύσεις που ανέλαβε δεν θα  αξίζει και πάλι την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού; Η κυβέρνηση έχει μπροστά της σχεδόν τρία χρόνια  για να υλοποιήσει αυτά για τα οποία ψηφίστηκε το 2023 και αυτό κάνουμε καθημερινά.