Γιατί οι εταιρείες δυσκολεύονται να βρουν ένα λογότυπο που να «βγάζει νόημα»
Shutterstock
Shutterstock
Τεχνητή Νοημοσύνη

Γιατί οι εταιρείες δυσκολεύονται να βρουν ένα λογότυπο που να «βγάζει νόημα»

Η περασμένη εβδομάδα έκλεισε με συναρπαστικό τρόπο για τους amateur και τους επαγγελματίες στον κλάδο της Τεχνητής Νοημοσύνης, καθώς η Apple, ακολουθώντας τις Google, OpenAI, Anthropic, Meta και άλλες εταιρείες, προσπάθησε και εκείνη να βρει το κατάλληλο logo για τα νέα προϊόντα ΑΙ του «κολοσσού». Όπως και όλοι οι άλλοι, η εταιρεία έπεσε έξω. Πώς απεικονίζεις κάτι που δεν μπορείς να ορίσεις;

Το λογότυπο του Apple Intelligence έχει ένα κυκλικό σχήμα που αποτελείται από επτά θηλιές. Το νέο Siri (μέρος του Apple Intelligence), από την άλλη, απεικονίζεται ότι έναν κύκλο με ένα σύμβολο απείρου μέσα.

Κανείς δεν ξέρει με τι μοιάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη, ούτε καν πώς υποτίθεται ότι πρέπει να είναι. Κάνει τα πάντα αλλά δε μοιάζει με τίποτα, σχολιάζει το Techcrunch. Ωστόσο, πρέπει να αναπαρίσταται στις διεπαφές χρήστη, ώστε οι άνθρωποι να γνωρίζουν ότι αλληλεπιδρούν με ένα μοντέλο μηχανικής μάθησης και όχι με μια απλή συσκευή αναζήτησης ή οτιδήποτε άλλο.

Αν και οι προσεγγίσεις διαφέρουν ως προς την ονομασία αυτής της υποτιθέμενης νοημοσύνης που τα βλέπει όλα, τα γνωρίζει όλα και τα κάνει όλα, έχουν συγκεντρωθεί γύρω από την ιδέα ότι το άβαταρ της Τεχνητής Νοημοσύνης θα πρέπει να είναι μη απειλητικό, αφηρημένο, αλλά σχετικά απλό και μη ανθρωπόμορφο.

Τα πρώιμα εικονίδια της ΑΙ ήταν πολλές φορές μικρά ρομπότ, καπέλα μάγων ή μαγικά ραβδιά. Όμως, τα ρομπότ εκτελούν προκαθορισμένες, αυτοματοποιημένες εργασίες και λείπει το κομμάτι της προσωποποιημένης εμπειρίας. Επίσης, τα μαγικά ραβδιά υποδηλώνουν το περίεργο, το ανεξήγητο, το μυστηριώδες, κάτι που δεν συνάδει με το ύφος της ΑΙ, η οποία υπόσχεται αξιόπιστες απαντήσεις.

Ο εταιρικός σχεδιασμός λογότυπων είναι ένα μείγμα ισχυρού οράματος, εμπορικής ανάγκης και συμβιβασμών.

OpenAI 

Δείτε π.χ. τη μαύρη τελεία της OpenAI. Μια μαύρη τρύπα, χωρίς κανένα άλλο χαρακτηριστικό, στην οποία «ρίχνετε» το ερώτημά σας, σαν ένα «πηγάδι των ευχών». Στη Microsoft, το λογότυπο του Copilot είναι ουσιαστικά «απερίγραπτο».

(Πηγή: Shutterstock)

Copilot 

Ωστόσο, τα περισσότερα λογότυπα έχουν ένα κοινό: χρησιμοποιούν ευχάριστα χρώματα, χαρούμενα και προσιτά, τείνοντας προς το «θηλυκό» (στη γλώσσα του σχεδιασμού) ή ακόμη και το παιδικό. Απαλές διαβαθμίσεις σε ροζ, μοβ και τυρκουάζ- παστέλ, μα πάντως όχι σκληρά χρώματα. Τα περισσότερα έχουν καμπύλες και όχι σκληρές γωνίες και παραπέμπουν σε σχήματα που θυμίζουν το άπειρο.

Το Perplexity και το logo της Google για το Gemini έχουν αιχμηρές άκρες, αλλά το πρώτο παραπέμπει σε ένα ατελείωτο βιβλίο, ενώ το δεύτερο είναι ένα χαρούμενο, συμμετρικό σχήμα αστεριού.

Ορισμένα επίσης ζωντανεύουν κατά τη χρήση, δημιουργώντας την εντύπωση ότι ανταποκρίνονται «ζωντανά» τη στιγμή που ο χρήστης ζητά τη βοήθειά τους (και τραβούν το βλέμμα, ώστε να μην μπορείτε να τα αγνοήσετε).

Perplexity, Gemini

Συνολικά, η εντύπωση που επιδιώκουν οι εταιρείες είναι αυτή της φιλικότητας και των απροσδιόριστων δυνατοτήτων - σε αντίθεση με πτυχές όπως, για παράδειγμα, η τεχνογνωσία, η αποτελεσματικότητα, η αποφασιστικότητα ή η δημιουργικότητα.

Το θέμα, ωστόσο, είναι ότι καμία ομάδα σχεδιαστών δεν έχει καταφέρει να βρει ένα logo που να λέει ξεκάθαρα «AI» στον χρήστη, ενώ, στην καλύτερη περίπτωση, υποδεικνύουν τι ΔΕΝ είναι (δεν είναι email, δεν είναι σημειωματάριο, δεν είναι φωτογραφική μηχανή...).

Τα λογότυπα των εφαρμογών αυτών συχνά απεικονίζουν αυτό που είναι: φάκελος για μηνύματα, κλείστρο για φωτ. μηχανή, κλπ. Ενώ ψάχνουν να βρουν μια «γλώσσα» που θα την αναγνωρίζουν όλοι.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ακόμη κάτι νέο για τους καταναλωτές, οι οποίοι καλούνται να τη χρησιμοποιήσουν στη θέση «άλλων πραγμάτων», μια εξαιρετικά γενική κατηγορία που οι κατασκευαστές προϊόντων ΑΙ διστάζουν να ορίσουν, καθώς κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι υπάρχουν πράγματα που μπορεί να κάνει η ΑΙ και άλλα που δεν μπορεί.

Ωστόσο, το αφήγημα των εταιρειών είναι ότι Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να κάνει θεωρητικά οτιδήποτε. Μέχρι λοιπόν η Τεχνητή Νοημοσύνη να οριστεί καλύτερα, μπορούμε να περιμένουμε ότι τα εικονίδια και τα λογότυπα που την αντιπροσωπεύουν θα συνεχίσουν να είναι ασαφή, «μη απειλητικά» και κυρίως αφηρημένα σχήματα. 

Πηγή: techcrunch