Η Google μπορεί να διαλυθεί μετά τη μεγάλη αντιμονοπωλιακή ήττα της
Shutterstock
Shutterstock
Quartz

Η Google μπορεί να διαλυθεί μετά τη μεγάλη αντιμονοπωλιακή ήττα της

Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο διάσπασης της Google αφού ομοσπονδιακός δικαστής έκρινε τον Αύγουστο ότι ο τεχνολογικός «κολοσσός» μονοπωλεί την αγορά των διαδικτυακών μηχανών αναζήτησης.

Για να αντιμετωπίσει το μονοπώλιο της Google, το υπουργείο Δικαιοσύνης δήλωσε σε δικαστική κατάθεση την Τρίτη ότι θα βρει διορθωτικά μέτρα που θα αποτρέψουν και θα περιορίσουν οποιαδήποτε παρούσα και μελλοντική διατήρηση της δεσπόζουσας θέσης 

Αυτό θα περιλαμβάνει, σύμφωνα με το Quartz, «διορθωτικά μέτρα συμπεριφοράς και διαρθρωτικά μέτρα που θα εμποδίζουν την Google να χρησιμοποιεί προϊόντα όπως το Chrome, το Play και το Android για να ευνοεί την αναζήτηση Google και τα προϊόντα και χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την αναζήτηση Google - συμπεριλαμβανομένων των αναδυόμενων σημείων πρόσβασης και χαρακτηριστικών αναζήτησης, όπως η τεχνητή νοημοσύνη - έναντι των ανταγωνιστών ή των νεοεισερχομένων», δήλωσε ο οργανισμός.

Άλλοι περιορισμοί περιλαμβάνουν τον περιορισμό ή την απαγόρευση των προεπιλεγμένων συμφωνιών, των συμφωνιών προεγκατάστασης και άλλων συμφωνιών κατανομής εσόδων που σχετίζονται με την αναζήτηση και τα προϊόντα που σχετίζονται με την αναζήτηση.

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης μήνυσε την Google το 2020 για δήθεν μονοπώληση της ψηφιακής αναζήτησης, εκτοπίζοντας τους ανταγωνιστές. Στην απόφασή του, ο ομοσπονδιακός δικαστής Αμίτ Μέτα δήλωσε ότι οι αποκλειστικές συμφωνίες της Google με εταιρείες όπως η Apple της επέτρεπαν να αυξάνει τις τιμές για τους διαφημιζόμενους χωρίς κανένα πλήγμα.

Ο Μέτα έγραψε ότι «δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι οποιοσδήποτε ανταγωνιστής περιορίζει τις αποφάσεις τιμολόγησης της Google» και ότι αυτές οι αποφάσεις τιμολόγησης χωρίς περιορισμούς «τροφοδότησαν τη δραματική αύξηση των εσόδων της Google και της επέτρεψαν να διατηρήσει υψηλά και εντυπωσιακά σταθερά λειτουργικά κέρδη». Ο δικαστής σημείωσε ότι σχεδόν το 90% όλων των ερωτημάτων αναζήτησης πέρασε από την Google το 2020.

Αυτή ήταν η πρώτη μεγάλη αντιμονοπωλιακή αγωγή στον τομέα της τεχνολογίας μετά την υπόθεση ΗΠΑ εναντίον Microsoft , μια υπόθεση του 1998 που διαπίστωσε ότι η Microsoft μονοπωλούσε τα λειτουργικά συστήματα υπολογιστών και τελικά οδήγησε στην κατάρρευση του Internet Explorer. Η υπόθεση αυτή έχει αναφερθεί σε μεγάλο βαθμό σε πρόσφατες νομικές καταθέσεις, δεδομένων των ομοιοτήτων της με την αγωγή της Google.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι επίσης ένας τομέας που απασχολεί το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, ο οποίος «πιθανότατα θα γίνει ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της εξελισσόμενης βιομηχανίας αναζήτησης», ιδίως δεδομένης της ικανότητας της Google να αποκλείει τους ανταγωνιστές χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα δύναμή της στη βιομηχανία αναζήτησης.

«Η ικανότητα της Google να αξιοποιεί τη μονοπωλιακή της δύναμη για να τροφοδοτεί χαρακτηριστικά τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί ένα αναδυόμενο εμπόδιο στον ανταγωνισμό και κινδυνεύει να εδραιώσει περαιτέρω την κυριαρχία της Google», δήλωσε η υπηρεσία.

Ενώ η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα υποκαταστήσει την αναζήτηση, το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης δήλωσε ότι επιδιώκει να διασφαλίσει ότι οι όποιοι περιορισμοί επιβάλλει στην Google θα την εμποδίσουν επίσης να εδραιώσει μελλοντική κυριαρχία στον χώρο.

Τον Ιούλιο, ο επικεφαλής της Google, Sundar Pichai, δήλωσε ότι το νέο εργαλείο AI της Google Search, AI Overviews - το οποίο είχε κάποιες δυσκολίες στην αρχική του ανάπτυξη - είδε «μεγάλη πρόοδο» και ενίσχυσε τη δέσμευση των χρηστών ηλικίας 18 έως 24 ετών.

Η εταιρεία ανακοίνωσε μια σειρά νέων και ενημερωμένων προϊόντων AI, συμπεριλαμβανομένων νέων εκδόσεων του ανταγωνιστή της ChatGPT Gemini, καθώς και ενός καθολικού βοηθού AI.

Η Google αντιμετωπίζει επίσης τη δεύτερη μεγάλη ομοσπονδιακή αντιμονοπωλιακή αγωγή στις ΗΠΑ φέτος, η οποία επικεντρώνεται στην κυριαρχία της στην αγορά διαφήμισης. Η υπόθεση αυτή προέρχεται από μια αγωγήτου 2023 του DOJ , η οποία ισχυρίζεται ότι ο τεχνολογικός γίγαντας συμμετείχε σε «αντιανταγωνιστική, αποκλειστική και παράνομη συμπεριφορά για να εξαλείψει ή να μειώσει σημαντικά κάθε απειλή για την κυριαρχία του στις ψηφιακές διαφημιστικές τεχνολογίες».

Η εν λόγω αγωγή στοχεύει συγκεκριμένα τη στοίβα adtech της Google, και συγκεκριμένα το Ad Manager, την πλατφόρμα που βοηθά τους εκδότες και τους διαφημιζόμενους να διαχειρίζονται και να αγοράζουν και να πωλούν διαφημίσεις σε ιστότοπους. Η καταγγελία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης προτείνει την εκποίηση της σουίτας Google Ad Manager, αλλά δεν στοχεύει σε κανέναν από τους άλλους τομείς της στοίβας adtech της Google.

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης εκτιμά ότι το μερίδιο της Google στην αγορά adtech ήταν μεταξύ 40% και 90%, από το 2022.