Το Starliner της Boeing
Μασκ σε Ομοσπονδιακή Υπηρεσία ΗΠΑ: Αφήστε ήσυχη τη SpaceX και επικεντρωθείτε στο Starliner της Boeing
shutterstock
shutterstock
Το Starliner της Boeing

Μασκ σε Ομοσπονδιακή Υπηρεσία ΗΠΑ: Αφήστε ήσυχη τη SpaceX και επικεντρωθείτε στο Starliner της Boeing

Αφού η SpaceX χτυπήθηκε με προτεινόμενο πρόστιμο από τις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές, ο Ίλον Μασκ διαμαρτύρεται ότι θα έπρεπε να επικεντρωθούν στην Boeing και να αφήσουν ήσυχη την εταιρεία του, σύμφωνα με πληροφορίες του Quartz.

«Η ηγεσία [της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας] ξοδεύει τους πόρους της επιτιθέμενη στη SpaceX για ασήμαντα ζητήματα που δεν έχουν καμία σχέση με την ασφάλεια, ενώ παραμελεί τα πραγματικά ζητήματα ασφάλειας στην Boeing», έγραψε ο Μασκ αργά την Πέμπτη στο X, την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης που του ανήκει.

«Αυτό είναι βαθιά λάθος και θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές», είπε, προσθέτοντας ότι «φτάνει πια».

Ο Μασκ αναφέρθηκε συγκεκριμένα στα ζητήματα που αφορούν το Starliner της Boeing, το οποίο ταξίδεψε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό τον Ιούνιο με δύο αστροναύτες για οκταήμερη αποστολή.

Δύο μήνες αργότερα, μετά από επανειλημμένες καθυστερήσεις και προβλήματα, το Starliner επέστρεψε στη Γη τον Σεπτέμβριο χωρίς το πλήρωμά του, αφού η NASA έκρινε ότι ήταν πολύ επικίνδυνο. Αυτοί οι αστροναύτες θα επιστρέψουν στη Γη τον Μάρτιο του 2025 με ένα διαστημόπλοιο της SpaceX αντί αυτού.

Ωστόσο, ο Μασκ επιχειρηματολογεί για ένα αμφισβητούμενο θέμα. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτική Αεροπορία (FAA) δεν έχει ρυθμιστική εποπτεία επί του Starliner της Boeing, το οποίο λειτουργεί υπό την εποπτεία της NASA.

Η FAA πρότεινε την Τρίτη να επιβληθεί πρόστιμο ύψους 566679,15 ευρώ στη SpaceX, η οποία κυριαρχεί στην αγορά των εμπορικών διαστημικών εκτοξεύσεων, για μια σειρά ζητημάτων που προέκυψαν πέρυσι.

Συγκεκριμένα, ότι η SpaceX σε τρεις περιπτώσεις υπέβαλε αιτήματα για την αναθεώρηση των σχεδίων της για τις διαστημικές εκτοξεύσεις και πραγματοποίησε τις τροποποιήσεις αυτές χωρίς να λάβει ρυθμιστική έγκριση.

Ο Μασκ αποκάλεσε τις ενέργειες της υπηρεσίας «lawfare», δηλαδή τη χρήση των νομικών συστημάτων και θεσμών για την απονομιμοποίηση ενός αντιπάλου, όρος που χρησιμοποιείται συχνά από τον εκλεκτό του υποψήφιο για την προεδρία, τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, κατά των αξιωματούχων που τον διώκουν. Ο δικομανής διευθύνων σύμβουλος της Tesla και της SpaceX δήλωσε επίσης ότι η εταιρεία του θα μηνύσει τη FAA.

Σε επιστολή της προς τους αξιωματούχους του Κογκρέσου την Πέμπτη, η SpaceX έγραψε ότι «απορρίπτει κατηγορηματικά» τον ισχυρισμό της FAA ότι παραβίασε οποιουσδήποτε κανονισμούς.

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι παρείχε στο Γραφείο Εμπορικών Διαστημικών Μεταφορών του οργανισμού «επαρκή ειδοποίηση» και ισχυρίζεται ότι οι κυρώσεις προτάθηκαν επειδή το γραφείο «δεν ήταν σε θέση να κάνει αποτελεσματικά τη δουλειά του». Η SpaceX επισήμανε την έγκριση για μία από τις αλλαγές της, η οποία ήρθε 110 ημέρες μετά την υποβολή του σχεδίου.

Η συμπλοκή έρχεται περίπου μια εβδομάδα αφότου η SpaceX επέκρινε τη FAA και δήλωσε ότι οι κανονισμοί την εμποδίζουν να πετάξει τους πυραύλους της, επισημαίνοντας πρόστιμα και ερωτήματα από κυβερνητικές υπηρεσίες. Η αεροδιαστημική εταιρεία δήλωσε επίσης ότι η FAA είχε αναβάλει την πέμπτη δοκιμή του Starship από τον Σεπτέμβριο στον Νοέμβριο λόγω «περιττών περιβαλλοντικών αναλύσεων».

Ο Μασκ το πρωί της Παρασκευής συμφώνησε με μια ανάρτηση στο X που επέκρινε την Πόλι Τρότενμπεργκ, αναπληρώτρια γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών, και ρώτησε: «Δε θα έπρεπε η επικεφαλής ενός οργανισμού που είναι υπεύθυνη για τη ρύθμιση της ασφάλειας των αεροπλάνων & των πυραύλων να γνωρίζει κάτι για το πώς λειτουργούν;».

Παρά την ανάρτηση του Μασκ - και την ανάρτηση στην οποία απάντησε - η Τρότενμπεργκ δεν έχει ηγηθεί της FAA από τον Οκτώβριο του 2023, όταν διετέλεσε υπηρεσιακή διευθύντρια μετά την παραίτηση του προκατόχου της. Η Τρότενμπεργκ τον Σεπτέμβριο του 2023 δήλωσε ότι η υπηρεσία συνεργάζεται με τη SpaceX και εργάζεται για να λάβει τη δεύτερη άδεια εκτόξευσης του Starship megarocket ήδη από τον επόμενο μήνα. Η έγκριση χορηγήθηκε τον Νοέμβριο του 2023.

Σύμφωνα με τη σελίδα βιογραφικών στοιχείων του προσωπικού της, η Τρότενμπεργκ επικεντρώνεται τώρα σε μια σειρά από τομείς που ο Μασκ θα πρέπει να βρει οικεία ως διευθύνων σύμβουλος της Tesla. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εθνικού δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και την καθοδήγηση των προσπαθειών του υπουργείου Μεταφορών για την ασφάλεια των οδών, την τεχνολογία και την κυβερνοασφάλεια.