McKinsey: Ποιοι κλάδοι της οικονομίας ωφελούνται από την Τεχνητή Νοημοσύνη
shutterstock
shutterstock

McKinsey: Ποιοι κλάδοι της οικονομίας ωφελούνται από την Τεχνητή Νοημοσύνη

Οι τηλεπικοινωνίες, ο ευρύτερος τομέας της τεχνολογίας και οι  επαγγελματικές υπηρεσίες είναι οι κλάδοι της οικονομίας στους οποίους έχει διεισδύσει περισσότερο η Τεχνητή Νοημοσύνη

Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα πρόσφατης έρευνας της εταιρείας McKinsey, η οποία ακόμη δείχνει ότι η διείσδυση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην επιχειρηματική καθημερινότητα, σε παγκόσμιο επίπεδο είναι κάτι παραπάνω από ταχεία. 

Ήδη, το 72% των εταιρειών, παγκοσμίως, υιοθετούν σήμερα τεχνολογίες ΑΙ, ανατρέποντας μια στασιμότητα έξι ετών, κατά την οποία η χρήση τέτοιων τεχνολογιών είχε μείνει αμετάβλητη, περίπου σε ποσοστό 50%. 

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, η συχνή χρήση της παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης στο εργασιακό περιβάλλον έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με το 2023: στον κλάδο των ΜΜΕ το ποσοστό είναι 45% (από 21% το 2023), στην τεχνολογία 54% (από 39%), στον τομέα των νομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών 57% (από 23%) και στην ενέργεια 35% (από 11%). 

Επιπρόσθετα, στις προηγμένες βιομηχανίες, το αντίστοιχο ποσοστό για το 2024 είναι 27% (από 20% το 2023), στα καταναλωτικά αγαθά και στη λιανική 33% (από 18%), στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες 26% (από 24%) και στην υγεία  31% (από 16%).

Ταχεία υιοθέτηση της ΤΝ από τις επιχειρήσεις

Σύμφωνα με τη μελέτη της McKinsey, αν και η χρονιά που η τεχνολογία της Τεχνητής Νοημοσύνης έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό, ήταν το 2023, εν τούτοις το 2024 άρχισε η πρακτική ενσωμάτωσή της στην καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεων.

Ενδεικτικά, σε διάστημα μόλις 10 μηνών, η υιοθέτηση της παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (φέρεται να έχει διπλασιαστεί, με τις επιχειρήσεις, που την εμπιστεύτηκαν πρώτες, να καταγράφουν ήδη βελτιωμένα οικονομικά στοιχεία.

Η πλειοψηφία των εταιρειών δηλώνει ότι στρέφεται στην Τεχνητή Νοημοσύνη με στόχο να καλυφθούν ταυτόχρονες ανάγκες σε πολλαπλούς τομείς, με πιο συνήθεις το marketing, τις πωλήσεις, την ανάπτυξη προϊόντων και τις τεχνολογίες Πληροφορικής. 

Η παραγωγική Tεχνητή Nοημοσύνη έχει πλέον καθιερωθεί ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο για τις επιχειρήσεις, προσφέροντας σημαντικά οφέλη. 

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της έρευνας, το 33% των ερωτηθέντων επιχειρήσεων αναγνωρίζει την αξία της ΤΝ και προορίζει τουλάχιστον το 5% του προϋπολογισμού που αφορά στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, στην ενσωμάτωση και τη διεύρυνση των λύσεων και των εργαλείων παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης. 

Το αντίστοιχο ποσοστό των ερωτηθέντων, που σκοπεύουν να επενδύσουν αντίστοιχα σε εργαλεία «παραδοσιακής» Τεχνητής Νοημοσύνης ανέρχεται στο 39%. 

Μελλοντικές εξελίξεις

Σε ό,τι αφορά το άμεσο μέλλον, οι πέντε τομείς, στους οποίους αναμένεται να έχει τις περισσότερες θετικές επιπτώσεις,  παγκοσμίως, η διείσδυση των συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης, είναι α) Η Τεχνολογία και τα Πληροφορικά Συστήματα, β) Η εκπαίδευσης γ) Οι  τηλεπικοινωνίες, δ) οι επιστήμες υγείας, και ε) ο τραπεζικός και ασφαλιστικός τομέας. Πολλοί από αυτούς τους τομείς είναι ενεργοί και στον ελληνικό χώρο, γεγονός ελπιδοφόρο για το συνολικό πιθανό αντίκτυπο της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εγχώρια οικονομία.

Η έρευνα σημειώνει ότι  μόνο ένα  στα δέκα έργα Τεχνητής Νοημοσύνης καταφέρνει να ξεπεράσει το πιλοτικό στάδιο και να χρησιμοποιηθεί σε ευρεία κλίμακα. Έχει, λοιπόν, ενδιαφέρον να γίνει κατανοητό πώς διαφέρουν εκείνες οι επιχειρήσεις, που καταφέρνουν υψηλές επιδόσεις στον χώρο αυτό από τις υπόλοιπες. 

Η έρευνα της McKinsey επικεντρώθηκε στο μικρό εκείνο ποσοστό, κάτω του 5%, των επιχειρήσεων, που μπορούν να αποδώσουν το 10% του ΕΒΙΤ τους στη χρήση της παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης και διαθέτουν παρομοίως υψηλές επιδόσεις και στη χρήση της παραδοσιακής Τεχνητής Νοημοσύνης. Αυτές οι εταιρείες τείνουν να χρησιμοποιούν ΤΝ σε περισσότερες εσωτερικές λειτουργίες τους, από Marketing και Πωλήσεις μέχρι τις Νομικές τους Υπηρεσίες και το Compliance τους. 

Ακόμη, διαθέτουν πιο οργανωμένη αντιμετώπιση στους κινδύνους που ενέχει η χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης και σαφέστερη στρατηγική επί του θέματος. Οι δύο μεγαλύτερες προκλήσεις, που συναντούν οι επιχειρήσεις αυτές παγκοσμίως, είναι στο χώρο της διαχείρισης δεδομένων, καθώς και στο θέμα της ασφαλούς και ηθικής χρήσης της ΤΝ.