Τι ισχύει με τις συνδρομές σε Facebook και Instagram

Τι ισχύει με τις συνδρομές σε Facebook και Instagram

Η Meta Platforms Inc., η μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram, έχει πρόσφατα αρχίσει να εξετάζει την ιδέα των συνδρομητικών υπηρεσιών για τους χρήστες της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως απάντηση στις ρυθμίσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που απειλούν να περιορίσουν τη δυνατότητά της να εξατομικεύει διαφημίσεις για τους χρήστες χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Καθώς οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις σχετικά με αυτές τις ρυθμίσεις και αναζητούν εναλλακτικές πηγές εσόδων, αυτή η νέα προσέγγιση μπορεί να κρατήσει το κλειδί για το μέλλον του επιχειρηματικού μοντέλου της Meta. 

GDPR και Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί όπως ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) έχουν ασκήσει πίεση στη Meta να αναθεωρήσει τις πρακτικές της συλλογής δεδομένων. Στο παρελθόν, η εταιρεία αντιμετώπισε κριτική και βαριές ποινές για παραβιάσεις της ιδιωτικότητας των χρηστών.

Η πρόταση έρχεται μετά την επιβολή προστίμου ύψους 390 εκατομμυρίων ευρώ στη Meta από τον Επίτροπο Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα της Ιρλανδίας νωρίτερα φέτος και αφού της ανακοινώθηκε ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιεί τη νομική βάση «σύμβαση» για να στέλνει στους χρήστες διαφημίσεις με βάση τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα.

Σύμφωνα με μια αναφορά των New York Times νωρίτερα φέτος, η αυξημένη έμφαση της ΕΕ στην προστασία δεδομένων έχει αναγκάσει τη Meta να ξανασκεφτεί τον τρόπο με τον οποίο εξαργυρώνει τα δεδομένα των χρηστών.

Το Συνδρομητικό Μοντέλο της Meta

Η Meta έχει προτείνει ένα νέο μοντέλο συνδρομής 14 δολαρίων το μήνα για μια εμπειρία χωρίς διαφημίσεις στο Instagram και στο Facebook, όπως ανέφεραν το Reuters και η Wall Street Journal. Αυτή η πρωτοβουλία στοχεύει στην προσφορά μιας πιο εξατομικευμένης εμπειρίας για τους χρήστες που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν, παρακάμπτοντας το παραδοσιακό μοντέλο εσόδων βασισμένο στις διαφημίσεις. Εάν ένας μεγάλος αριθμός χρηστών επιλέξει να μην μοιραστεί τα δεδομένα του, θα αποκοπεί ένα από τα πιο πολύτιμα τμήματα της επιχείρησης της Meta, η οποία απέφερε έσοδα ύψους 118 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021.

Οικονομικές Επιπτώσεις

Οι Financial Times αναφέρουν ότι αυτή η κίνηση δεν αφορά μόνο την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα αλλά και τη δημιουργία νέων πηγών εσόδων. Στο παρελθόν, η Meta βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στις στοχευμένες διαφημίσεις, οι οποίες αποτελούσαν ένα μεγάλο ποσοστό των εσόδων της. Το μοντέλο συνδρομής θα μπορούσε να διαφοροποιήσει τα έσοδά της, παρέχοντας οικονομική σταθερότητα ανάμεσα σε αυξανόμενες αβεβαιότητες όπως ο αυξανόμενος ανταγωνισμός και οι ρυθμιστικές προκλήσεις.

Η προσφορά επιλογής μεταξύ ενός δωρεάν, υποστηριζόμενου από διαφημίσεις προγράμματος και μιας συνδρομής επί πληρωμή θα μπορούσε να οδηγήσει τους χρήστες να επιλέξουν το πρώτο, βοηθώντας τη Meta να συμμορφωθεί με τους κανονισμούς χωρίς να επηρεαστεί η διαφημιστική της δραστηριότητα. Εκπρόσωπος της Meta δήλωσε ότι η εταιρεία πιστεύει στις «δωρεάν υπηρεσίες που υποστηρίζονται από εξατομικευμένες διαφημίσεις», αλλά διερευνά «επιλογές για να διασφαλίσει τη συμμόρφωσή μας με τις εξελισσόμενες κανονιστικές απαιτήσεις».

Επιφυλάξεις και Ανησυχίες

Ενώ οι προτεινόμενες αλλαγές θα μπορούσαν να σηματοδοτήσουν μια νέα εποχή για τη Meta, θέτουν επίσης ερωτήματα σχετικά με τη διαίρεση μεταξύ όσων μπορούν να αντέξουν μια πολυτελή εμπειρία και όσων δεν μπορούν. Οι κριτικοί υποστηρίζουν ότι ένα σύστημα δύο επιπέδων θα μπορούσε να περιθωριοποιήσει τους χρήστες που δεν μπορούν να αντέξουν το τέλος της συνδρομής, δημιουργώντας έτσι μια κοινωνική διάκριση μέσα στο ψηφιακό περιβάλλον.

Το Μέλλον της Meta και των Δεδομένων των Χρηστών

Η μετάβαση προς τις συνδρομητικές υπηρεσίες είναι μια κρίσιμη δοκιμασία για τη Meta, καθώς ισορροπεί μεταξύ της ιδιωτικότητας των χρηστών και της ανάγκης για έσοδα. Καθώς οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την προστασία δεδομένων συνεχίζουν να εξελίσσονται, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, το νέο μοντέλο της Meta θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ένα σημείο αναφοράς για άλλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης που επιδιώκουν να προσαρμοστούν σε ένα μεταβαλλόμενο τοπίο.

Συμπερασματικά, η πιθανή μετάβαση της Meta σε ένα συνδρομητικό μοντέλο για το Facebook και το Instagram είναι μια προσπάθεια να προσαρμοστεί στις αυστηρές ευρωπαϊκές ρυθμίσεις για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και να διαφοροποιήσει τις πηγές των εσόδων της. Ωστόσο, παραμένει να διαπιστωθεί πώς θα αντιδράσουν οι χρήστες και οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές σε αυτές τις αλλαγές, ιδιαίτερα όσον αφορά ζητήματα προσβασιμότητας και προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.


*Ο Γιάννης Σ. Καλαντζάκης είναι entrepreneur υπηρεσιών υγείας, πιστοποιημένος Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων (DPOaaS) & σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα διαχείρισης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (GDPR), ιατρικού τουρισμού, ΕΚΕ & βιώσιμης ανάπτυξης (πχ. Ecovadis, EU ETS, ΔηΣΜΕ, 14064) και ποιότητας. #IOwnMyHealthData