Η δημιουργία αξίας πρέπει να γίνει το νέο πρόταγμα στην ανώτατη εκπαίδευση
Shutterstock
Shutterstock

Η δημιουργία αξίας πρέπει να γίνει το νέο πρόταγμα στην ανώτατη εκπαίδευση

Γράφει η Beth Akers.

Για μεγάλο χρονικό διάστημα, όσοι διατυπώνουν προτάσεις πολιτικής για τον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και οι υπεύθυνοι για την χάραξή της ήταν προσκολημμένοι στον στόχο της βελτίωσης της «πρόσβασης» σ’ αυτήν. Ως κοινωνία, αναγνωρίσαμε ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την προώθηση της κοινωνικής κινητικότητας και την ενίσχυση των ατόμων που γεννήθηκαν σε νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα ώστε να προχωρήσουν οικονομικά και να επιδιώξουν τις σταδιοδρομίες που θα τους ικανοποιούν. Συνειδητοποιήσαμε επίσης ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση απέτυχε να κάνει ό,τι μπορούσε για να επεκτείνει τις ευκαιρίες, και αυτό οφείλεται στο λανθασμένο σύστημα εισαγωγής και στις οικονομικές δομές που περιορίζουν σε μεγάλο βαθμό την εγγραφή στο πανεπιστήμιο σε μια ήδη προνομιούχα τάξη φοιτητών.

Η δέσμευσή μας να βελτιώσουμε την πρόσβαση στα πανεπιστήμια σήμαινε να εστιάσουμε στο να εγγράφονται σ’ αυτά περισσότεροι μαθητές από όλες τις φυλετικές και κοινωνικοοικονομικές ομάδες. Εστιάζοντας όμως μονομερώς στην πρόσβαση, η αξία των πανεπιστημιακών διπλωμάτων υπονομεύτηκε. Πρώτον, πολλοί από τους νέους εγγεγραμμένους δεν κατάφεραν ποτέ να φτάσουν στην αποφοίτηση, κάτι που άφησε πολλούς σε μια χειρότερη θέση από εκεί που ξεκίνησαν.

Η πρόσβαση χωρίς τη δημιουργία αξίας δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες.

Αυτή την εβδομάδα, συντόνισα μια σύσκεψη ειδικών σχετικά με το θέμα της μέτρησης της αξίας που είχε ως στόχο να προαχθεί η συζήτηση σχετικά με το πώς μπορούμε να βάλουμε τη δημιουργία της αξίας στο προσκήνιο της συζήτησης για τις πολιτικές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εστιάζοντας στα στοιχεία που πραγματικά κάνουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση να αξίζει για τους φοιτητές. Είχαμε μια μοναδική ευκαιρία ανταλλάξουμε και να προαγάγουμε ιδέες για τη μέτρηση των οικονομικών αποδόσεων διάφορων ευκαιριών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ώστε στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν αυτές οι μετρήσεις για τον εμπλουτισμό των πολιτικών και την προώθηση πιο ενημερωμένων καταναλωτικών αποφάσεων.

Στο πρώτο πάνελ είχα μαζί μου τη Sarah Turner, καθηγήτρια και οικονομολόγο στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια, τον Preston Cooper, Senior Fellow στο Foundation for Research on Equal Opportunity, και τον David Troutman, Αναπληρωτή Επίτροπο του Συντονιστικού Συμβουλίου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Τέξας. Η συζήτησή μας είχε ως θέμα το πώς η αξία μπορεί να μετρηθεί θεωρητικά. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η πληρέστερη πρόσβαση σε δεδομένα που αφορούν τα εισοδήματα των αποφοίτων θα επέτρεπε στους οικονομολόγους να δημιουργήσουν καλύτερα μοντέλα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από ρυθμιστικές αρχές και πανεπιστήμια για τη μέτρηση της αξίας των διπλωμάτων, υπό τον όρο βεβαίως ότι αυτά τα δεδομένα πρέπει να συλλέγονται με τρόπο ώστε να προστατεύεται η ιδιωτικότητα.

Κατά τη διάρκεια του γεύματος, ο Scott Pulsifer, πρόεδρος του Western Governors University (WGU), μίλησε για το πώς το WGU επιδιώκει να μεγιστοποιήσει την αξία των προγραμμάτων που παρέχει και το πώς η αξία αυτή πρέπει να λαμβάνεται υπόψη από τα κολέγια και τα πανεπιστήμια. «Η υπόσχεση της εκπαίδευσης είναι ότι αν αποκτήσεις εκπαίδευση θα αποκτήσεις και ευκαιρίες», είπε. Μιλώντας για την υποχρέωση των πανεπιστημίων προς τους φοιτητές, είπε ότι, «Πρέπει να σκεφτείτε θεμελιωδώς αν προσφέρετε στους φοιτητές σας αξία;»

Τέλος, συντόνισα μια συζήτηση μεταξύ του Rajeev Darolia, Ανώτερου Σύμβουλου του επικεφαλής οικονομολόγου στο Υπουργείο Παιδείας των ΗΠΑ, του Chance Russell, οικονομολόγου και συμβούλου στην Επιτροπή Παιδείας και Εργατικού Δυναμικού της Βουλής των ΗΠΑ, και του Stig Leschly, προέδρου και ιδρυτή της Postsecondary Commission. Συζητήσαμε τα πρακτικά ζητήματα που θα αντιμετώπιζε η εφαρμογή νομοθεσίας που θα καθιστούσε υπεύθυνα τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για την αξία των προγραμμάτων τους, σε μια προσπάθεια να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη. Ενώ οι Ρεπουμπλικάνοι παραδοσιακά έχουν απομακρυνθεί από τη μεταρρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τώρα έρχονται στον διάλογο με ρεαλιστικές λύσεις. «Υπάρχει μια στιγμή εδώ όπου διαπιστώνεται μια διακομματική συμφωνία ως προς τη λογοδοσία», είπε ο Chance. «Είχαμε μια ακρόαση τον Ιούλιο και νομίζω ότι αν έκλεινε κανείς τα μάτια του και δεν ήξερα σε ποια πλευρά της αίθουσας βρίσκονταν οι άνθρωποι, δύσκολα θα μάντευε αν κάποιος ομιλητής είναι Ρεπουμπλικανός ή Δημοκρατικός».

Η δημιουργία αξία δεν ήταν μέρος του διαλόγου πριν από μερικές δεκαετίες. Τώρα κερδίζει έδαφος, απαιτώντας την προσοχή των νομοθετών, των υποστηρικτών συγκεκριμένων πολιτικών για την εκπαίδευση και των ίδιων των φοιτητών που μπορούν να ελέγχουν την αξία του πανεπιστημίου ψηφίζοντας με τα δολάρια και τα πόδια τους. Αυτό συνιστά ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός, αλλά έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας μέχρι η δημιουργία αξία να γίνει ο πραγματικός γνώμονας της μεταρρύθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ωστόσο, η «Αξία» θα πρέπει να γίνει το νέο σύνθημα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

-- 

Η Beth Akers είναι διακεκριμένο στέλεχος του American Enterprise Institute όπου εστιάζει σε ζητήματα ανώτατης εκπαίδευσης, φοιτητικών δανείων και κατάρτισης του εργατικού δυναμικού. 


Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 20 Οκτωβρίου 2023 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του American Enterprise Institute και τη συνεργασία του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών