Οικονομική Εκπαίδευση και Τεχνητή Νοημοσύνη
Shutterstock
Shutterstock

Οικονομική Εκπαίδευση και Τεχνητή Νοημοσύνη

Γράφει ο Nathan Goodman

 

Όπως συμβαίνει και σε πολλούς άλλους ανθρώπους, μου αρέσει να δίνω προτροπές (prompts) στο ChatGPT, ένα chatbot τεχνητής νοημοσύνης που δημιουργήθηκε από την OpenAI. Το ChatGPT μπορεί να ανταποκριθεί σε ένα ευρύ φάσμα προτροπών, συχνά με διασκεδαστικούς τρόπους και συχνά πάλι με τρόπους εκπληκτικά εντυπωσιακούς.

Έχω δει πολλούς από τους συναδέλφους μου ακαδημαϊκούς να εκφράζουν την ανησυχία τους ότι οι φοιτητές θα χρησιμοποιήσουν αυτό το είδος τεχνητής νοημοσύνης για να κλέψουν στα μαθήματά τους. Μπορώ να καταλάβω την ανησυχία τους. Η τεχνητή νοημοσύνη έγραψε κάποιο υλικό που θα μπορούσα να φανταστώ ότι θα βαθμολογούσα ευνοϊκά.

Για παράδειγμα, κάποια στιγμή ζήτησα από την τεχνητή νοημοσύνη να γράψει ένα άρθρο του Christopher J. Coyne. Δεν έγραψε ένα άρθρο που θα έγραφε ο Κρις. Ωστόσο, έγραψε μια αρκετά καλή περίληψη του εξαιρετικού βιβλίου του After War: The Political Economy of Exporting Democracy.

Ωστόσο, όπως σαφώς προειδοποιεί το OpenAI τους χρήστες, το ChatGPT «μπορεί περιστασιακά να παραγάγει εσφαλμένες πληροφορίες». Αυτό σίγουρα ισχύει στα οικονομικά θέματα. Κάθε φορά που έχω ρωτήσει το ChatGPT για το φαινόμενο Alchian-Allen, η τεχνητή νοημοσύνη έχει μιλήσει για διάφορα οικονομικά φαινόμενα, ποτέ όμως για το ίδιο το φαινόμενο Alchian-Allen. Φαντάζομαι ότι το ίδιο ισχύει και για τουλάχιστον κάποιες άλλες οικονομικές έννοιες.

Οι φοιτητές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί σχετικά με τη χρήση του ChatGPT ως υποκατάστατο της πραγματικής έρευνας και μελέτης. Σίγουρα δεν πρέπει να το αντιμετωπίζουν σαν να ήταν κάτι «καλύτερο από το Google» για την εύρεση πραγματικών πληροφοριών. Οι εκπαιδευτικοί που ανησυχούν για τους φοιτητές που χρησιμοποιούν το ChatGPT για να κλέψουν θα πρέπει να προσπαθήσουν να ζητήσουν απευθείας από το ChatGPT να απαντήσει στις ίδιες ερωτήσεις που κάνουν στους φοιτητές.

Οι εκπαιδευτικοί τότε μπορεί να εκπλαγούν ευχάριστα από το πόσο αναποτελεσματική θα ήταν η εξαπάτηση με τη χρήση του ChatGPT. Ή μπορεί να επιλέξουν να σταματήσουν να θέτουν ερωτήσεις στις οποίες η τεχνητή νοημοσύνη απαντά υπερβολικά αξιόπιστα.

Έχει το ChatGPT επιπτώσεις για την οικονομική εκπαίδευση πέρα από τις ανησυχίες ακαδημαϊκής ακεραιότητας που εγείρει; Ίσως! Έχω διασκεδάσει πολύ ζητώντας από το ChatGPT να γράψει στίχους τραγουδιών. Μέχρι στιγμής του ζήτησα να γράψει τραγούδια για μια ποικιλία οικονομικών θεμάτων, όπως η μικροοικονομία, η δημόσια επιλογή και η Έλινορ Όστρομ. Αυτού του είδους οι περίεργες προτροπές θα μπορούσαν να προσφέρουν στους εκπαιδευτικούς νέους και αξέχαστους τρόπους παρουσίασης του υλικού τους, αν και οι φοιτητές μπορεί να βρουν τα αποτελέσματα περισσότερο cringy παρά ελκυστικά.

Από την άλλη, οι καθηγητές θα πρέπει και αυτοί να είναι προσεκτικοί ώστε να ελέγχουν τυχόν εκπαιδευτικό υλικό που θα προσπαθήσουν να δημιουργήσουν χρησιμοποιώντας το ChatGPT. Όπως ακριβώς τα λάθη της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα στους αδίστακτους φοιτητές, μπορεί να μας φέρουν και μας σε αμηχανία αν δεν είμαστε προσεκτικοί!

 

* Ο Nathan Goodman είναι μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Τμήμα Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τα οικονομικά της άμυνας και της ειρήνης, την αυτοδιακυβέρνηση, τη δημόσια επιλογή, τη θεσμική ανάλυση και τα αυστριακά οικονομικά. 

** Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 11 Δεκεμβρίου 2022 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια της Library of Economics and Liberty και τη συνεργασία του ΚΕΦίΜ - Μάρκος Δραγούμης.