Ξετυλίγουν τα Threads το «κουβάρι» της αγοράς των social media;

Ξετυλίγουν τα Threads το «κουβάρι» της αγοράς των social media;

Γράφει η Bronwyn Howell  *

Ενώ ο πρώην Βρετανός πολιτικός Τζόζεφ Τσάμπερλεν παραπονιόταν ότι «στην πολιτική δεν έχει νόημα να κοιτάμε πέρα από το επόμενο δεκαπενθήμερο», οι σύγχρονοι ομόλογοί του Μαρκ Ζάκερμπεργκ και Έλον Μασκ πρέπει πλέον να συμφωνήσουν ότι και η μία μέρα είναι πολύ καιρός στην ψηφιακή αγορά. 

Στις 5 Ιουλίου, το Meta του Zuckerberg παρουσίασε την πλατφόρμα διαμοιρασμού κειμένου Threads που έρχεται να ανταγωνιστεί άμεσα το Twitter του Μασκ. Μέσα σε τέσσερις ώρες, το Threads είχε καταγράψει 5 εκατομμύρια χρήστες, με μάρκες όπως το Billboard, το HBO, το NPR και το Netflix να δημιουργούν λογαριασμούς μέσα σε λίγα λεπτά από την κυκλοφορία της πλατφόρμας. Τρεις ώρες αργότερα, είχαν καταγραφεί 10 εκατομμύρια εγγραφές. Λιγότερο από μια εβδομάδα αργότερα, το Threads ξεπέρασε το όριο των 100 εκατομμυρίων χρηστών, και έτσι μάλλον έγινε η διαδικτυακή εφαρμογή με τη γρηγορότερη διάδοση στην ιστορία

Τι αποκαλύπτει λοιπόν αυτή η εξέλιξη για το ανταγωνιστικό περιβάλλον στο οποίο λειτουργεί το Threads; 

Πρώτον, δείχνει ότι το Twitter δεν είχε τόση ισχύ στην αγορά όσο συνήθως πιστεύεται. Ένας μεγάλος αριθμός εγγεγραμμένων χρηστών μπορεί να καταδεικνύει μια αριθμητική κυριαρχία στο μερίδιο αγοράς, αλλά δεν λέει τίποτα για τον βαθμό στον οποίο η εν λόγω εταιρεία μπορεί να ασκήσει ισχύ στην αγορά για να βλάψει τους καταναλωτές. Αυτή η ισχύς προέρχεται από την ικανότητα της επιχείρησης να περιορίζει τις ενέργειες των αντιπάλων της προκειμένου να εκμεταλλεύεται (άδικα) την κυρίαρχη θέση της σε βάρος των καταναλωτών. Το Threads αντιμετώπισε λίγα (και πιθανότατα καθόλου) εμπόδια εισόδου στην αγορά των ΗΠΑ και στις περισσότερες από 100 άλλες χώρες στις οποίες είναι δυνατή η λήψη της εφαρμογής. 

Δεύτερον, η εξέλιξη αυτή υπογραμμίζει τη δύναμη των καταναλωτών. Το Twitter δεν μπορεί να εμποδίσει τον οποιονδήποτε από τους υπάρχοντες πελάτες του να εγγραφεί στα Threads, καθώς δεν υπάρχει καμία απαίτηση, ρητή ή σιωπηρή, ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι σε μία μόνο εφαρμογή στον χώρο των πλατφορμών κειμένου.

Οι καταναλωτές εγγράφονται στο Threads επειδή τα οφέλη από τη συμμετοχή τους εκεί υπερβαίνουν το όποιο πρόσθετο κόστος. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι το Threads τους προσφέρει ένα βοηθητικό πρόγραμμα που δεν είναι διαθέσιμο στο Twitter. Και αυτό το όφελος συσσωρεύεται παρόλο που η εγγραφή στο Threads απαιτεί από τον χρήστη να έχει πρώτα λογαριασμό στο Instagram (δηλαδή, το Threads πρέπει να «αγοραστεί» σε πακέτο με το Instagram).

Πράγματι, η ύπαρξη ενός λογαριασμού στο Instagram αναμφισβήτητα κάνει το Threads πιο ελκυστικό για τους καταναλωτές νέων εφαρμογών κειμένου από έναν νέο λογαριασμό Twitter, καθώς τους επιτρέπει να συνδέουν αυτόματα τους ακόλουθούς τους στο Instagram με τον λογαριασμό τους στο Threads (εξοικονομώντας κόστος).

Ωστόσο, από τους αριθμούς των εγγραφών φαίνεται ότι τόσο οι χρήστες όσο και οι μη χρήστες του Instagram βρίσκουν ελκυστική την προσφορά του Threads - δηλαδή, τα οφέλη από την εγγραφή-πακέτο υπερβαίνουν το πρόσθετο κόστος εγγραφής σε δύο εφαρμογές για εκείνους που δεν είναι ήδη χρήστες του Instagram. 

Τρίτον, η εξέλιξη αυτή αποκαλύπτει κάποιες σημαντικές διακρίσεις στα ρυθμιστικά περιβάλλοντα στα οποία λειτουργούν οι εφαρμογές, αν εξετάσουμε ποιοι είναι αυτοί που δεν εγγράφονται στο Threads. Μέχρι στιγμής, οι κάτοικοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν μπόρεσαν να κατεβάσουν ή να εγγραφούν στο Threads, λόγω της ταυτότητας της εταιρείας που προσφέρει το προϊόν.

Οι κανονισμοί της ΕΕ που θέτουν περιορισμούς στις δραστηριότητες εταιρειών με μεγάλο αριθμό πελατών σε οποιοδήποτε χώρο ψηφιακής αγοράς να χρησιμοποιήσουν τις υπάρχουσες θέσεις τους για να εισέλθουν σε όμορα πεδία στην αγορά εμποδίζουν επί του παρόντος τους καταναλωτές της ΕΕ από το να καρπωθούην στα οφέλη που προσφέρει το Threads στις ΗΠΑ και σε περισσότερες από 100 άλλες χώρες. 

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ρύθμιση της ψηφιακής αγοράς στην ΕΕ επικεντρώνεται κυρίως στις επιχειρήσεις και όχι στις αγορές στις οποίες αυτές δραστηριοποιούνται. Μεγάλες επιχειρήσεις με τεράστιο αριθμό πελατών και υπάρχοντα περιουσιακά στοιχεία που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την είσοδο σε άλλες αγορές αντιμετωπίζουν περιορισμούς στις δραστηριότητές τους, ανεξάρτητα από το εάν οι ενέργειες που σχεδιάζουν είναι καθαρά προς όφελος των καταναλωτών.

Αν και δεν είναι απίθανο το Threads να μπορέσει τελικά να λειτουργήσει στην Ευρώπη, θα πρέπει πρώτα να υποβληθεί σε εκτεταμένη (και δαπανηρή) έρευνα και αξιολόγηση από τις ρυθμιστικές αρχές για την αξιολόγηση των πιθανών επιπτώσεών του. Από τη μία πλευρά, εάν το Threads αποδειχθεί αργότερα επιβλαβές, οι καταναλωτές της ΕΕ μπορεί να έχουν γλιτώσει από κάποια βλάβη. Αλλά εάν είναι καθαρά επωφελές, τότε επιβαρύνονται με το κόστος της αναβολής των παροχών του μέχρι να δοθεί εκκαθάριση.

Κατά ειρωνικό τρόπο, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι το Twitter, αν και δεν είναι η προτιμώμενη εφαρμογή κειμένου στον υπόλοιπο κόσμο, λαμβάνει μια κανονιστική ασπίδα έναντι του ανταγωνισμού που παρέχεται από το Threads στην Ευρώπη όσο η έρευνα συνεχίζεται. 

Εκ πρώτης όψεως, η πακετοποίηση του Instagram με το Threads μπορεί να δώσει στη Meta ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι ενός ενδεχόμενου νέου παρόχου εφαρμογής κειμένου που δεν έχει ήδη παρουσία στην αγορά. Αλλά αυτή ακριβώς η παρουσία μέσω του Instagram επιτρέπει στη Meta να προσφέρει ένα όφελος σε καταναλωτές που δεν είναι διαθέσιμοι σε έναν νεοεισερχόμενο. Το να εμποδίζονται, ακόμη και για σύντομο χρονικό διάστημα, όλοι οι καταναλωτές να επωφεληθούν από τη νέα εφαρμογή επειδή αυτή παρέχεται από έναν ήδη συμμετέχοντα στην αγορά μπορεί να αποδειχθεί δαπανηρό. 

Κι αυτό γιατί, όπως είδαμε, τα αποτελέσματα της ψηφιακής αγοράς μετρούνται σε ημέρες και όχι στις εβδομάδες, στους μήνες ή ακόμη και στα χρόνια που απαιτούνται για ρυθμιστικές έρευνες. 

* Η Bronwyn Howell είναι διακεκεκριμένη συνεργάτιδα στο American Enterprise Institute, όπου εστιάζει στις ρυθμιστικές πολιτικές, την ανάπτυξη και την εφαρμογή νέων τεχνολογιών και τη χρήση της τεχνολογίας στον τομέα της υγείας.    

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 11 Ιουλίου 2023 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του American Enterprise Institute και τη συνεργασία του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών.