Ένα δωμάτιο για κάθε νέο καλλιτέχνη: Αποχαιρετισμός στον Γεράσιμο Καππάτο

Ένα δωμάτιο για κάθε νέο καλλιτέχνη: Αποχαιρετισμός στον Γεράσιμο Καππάτο

"Έφυγε" από τη ζωή σε ηλικία 67 χρόνων ο δυναμικός γκαλερίστας που εμπνεύστηκε και έκανε θεσμό τα "Rooms". 

Ο Γεράσιμος Καππάτος έβλεπε την αγορά της τέχνης πέρα από τα όρια μιας γκαλερί. Τολμηρός στις επιλογές του, με όραμα στις συνεργασίες του, παρουσίασε κατά τη διάρκεια τριάντα πέντε χρόνων το έργο 300 και πλέον Ελλήνων και ξένων δημιουργών, όχι μόνο στην ντόπια αγορά, μα και στο εξωτερικό. Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Λίντα Μπένγκλις, Λουίζ Μπουρζουά, Θόδωρος Στάμος, Βλάσης Κανιάρης, Γιώργος Ζογγολόπουλος είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που συνδέθηκαν μαζί του. Όμως δεν αρκέστηκε στη φήμη των φίλων και διάσημων καλλιτεχνών.

Στον Καπάτο οφείλουμε την οργάνωση του πρώτου προγράμματος art residency στην Ελλάδα, ένα εγχείρημα που έγινε θεσμός και κρατήθηκε σε δύσκολους καιρούς. Το 1991 άνοιξε την Kappatos Gallery και πολύ γρήγορα μπήκε στο «κλαμπ» των πιο επιδραστικών χώρων σύγχρονης τέχνης στην Αθήνα. Μαζί με καταξιωμένους εικαστικούς θέλησε να αναδείξει μια νέα γενιά καλλιτεχνών, δίνοντας χώρο στην γκαλερί, αλλά και σε μέρη που οι συλλέκτες και οι φιλότεχνοι μπορούν εύκολα «δουν» το έργο.

Έτσι, το 1999 προχώρησε στην πρωτοπόρα έκθεση «ROOMS», που στόχο είχε την προώθηση του «νέου αίματος» της εγχώριας καλλιτεχνικής παραγωγής. Από τα τέσσερα δωμάτια της αίθουσας τέχνης στην οδό Αγίας Ειρήνης «επεκτάθηκε» κατόπιν σ’ αυτά γνωστών ξενοδοχείων (συγκεκριμένα, στο St George Lycabettus στην Αθήνα και στα Imperial Hotel και Makedonia Palace στη Θεσσαλονίκη). Με τον τρόπο αυτό μπορούσαν να φιλοξενούνται περισσότερες αυτόνομες παρουσιάσεις καλλιτεχνών στον ίδιο χώρο, ενώ το έργο μπορούσε να καταλάβει τον δικό του προσωπικό, ιδιωτικό και ταυτόχρονα δημόσιο χώρο. Παράλληλα, έδωσε χώρο και στους νέους θεωρητικούς - επιμελητές.

Από διοργάνωση της πρωτοπόρας έκθεσης «ROOMS»

Η επιλογή των καλλιτεχνών που παρουσιάστηκαν στα «δωμάτια» ήταν αποκλειστικά ευθύνη των επιμελητών, με μόνο περιορισμό να είναι πρωτοεμφανιζόμενοι – να μην έχουν, δηλαδή, στο ενεργητικό τους οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες προηγούμενη ατομική έκθεση. Εκτός από τον νέο εικαστικό, επωφελήθηκε έτσι και ο χώρος υποδοχής καθώς αναδείχθηκε σε φορέα καλλιτεχνικής δημιουργίας. Πρόκειται για μια σχέση win-win που θα μπορούσε να δώσει παράδειγμα και σε άλλα ξενοδοχεία, αλλά και εταιρείες με δημόσιο χαρακτήρα (λόγου χάρη, πλοία σε ακτοπλοϊκές γραμμές, πολυκαταστήματα - mall).

Βλέποντας το βιογραφικό του άνδρα, δεν είναι τυχαίο πώς ο Καπάτος έβλεπε τη σχέση τέχνης - αγοράς με μάτι καθαρό από ιδεολογικές ή άλλες στρεβλώσεις. Σπούδασε Ναυπηγική Μηχανολογία στα Πανεπιστήμια του Southampton και του Plymouth της Μεγάλης Βρετανίας ενώ υπήρξε και διπλωματούχος μουσικός και πιανίστας. Εργάστηκε στην Αγγλία ως επιθεωρητής σε ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ στη συνέχεια δραστηριοποιήθηκε επί σειρά ετών στο χώρο της μουσικής, του κινηματογράφου και του θεάτρου, ως συνθέτης σύγχρονης μουσικής και παραγωγός ραδιοφωνικών εκπομπών σύγχρονης μουσικής. Διετέλεσε σύμβουλος για θέματα Ισότητας των Φύλων στο Υπουργείο Εσωτερικών (1997).

Φίλοι και συγγενείς τον αποχαιρέτησαν την Πέμπτη (25/7), στη γενέτειρά του, Κεφαλονιά.