Οι τρεις «μνηστήρες» για τη διασύνδεση Δωδεκανήσων και BA Αιγαίου
Υποβρύχια καλώδια

Οι τρεις «μνηστήρες» για τη διασύνδεση Δωδεκανήσων και BA Αιγαίου

Ελληνικά Καλώδια, Prysmian και Nexans είναι τελικά οι τρεις «μνηστήρες» που βρίσκονται πίσω από τον διαγωνισμό των υποβρύχιων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου που προκήρυξε ο ΑΔΜΗΕ.

Υπενθυμίζεται ότι λίγες ημέρες πριν οι τρεις εταιρείες υπέβαλαν αιτήσεις συμμετοχής, αξιολογήθηκαν θετικά και δόθηκε, έτσι, το «πράσινο» φως για την ολοκλήρωση της Α’ φάση του διαγωνισμού. Η διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα αποτελεί βασική προτεραιότητα στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ 2025-2034.

Η «αποκάλυψη» των τριών αυτών εταιρειών δεν μας προξενεί εντύπωση, καθώς Ελληνικά Καλώδια, Prysmian και Nexans έχουν διεκδικήσει όλα τα τελευταία μεγάλα έργα νησιωτικών διασυνδέσεων που έχει υλοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ (διασύνδεση Κυκλάδων, διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, διασύνδεση Σκιάθου-Εύβοιας). Όπως, λοιπόν, ήταν αναμενόμενο, οι τρεις αυτές εταιρείες «κρύβονται» πίσω από τα καλωδιακά τμήματα του επόμενου μεγάλου project του Διαχειριστή, μέσω του οποίου θα διασυνδεθούν στο Ηπειρωτικό Σύστημα έως το τέλος της δεκαετίας τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

Οι διασυνδέσεις των δύο νησιωτικών συμπλεγμάτων έχουν πολλαπλά οφέλη, με κυριότερα τη δραστική μείωση των εκπομπών CO2. Οι τελευταίες εκλύονται από τους ρυπογόνους τοπικούς σταθμούς παραγωγής ρεύματος και αναμένεται να συμβάλλουν στην αξιοποίηση του υψηλού δυναμικού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στον χώρο του Αιγαίου. Επιπλέον, θα μπει ένα τέλος στην ηλεκτρική «απομόνωση» των μη διασυνδεδεμένων νησιών αυξάνοντας την αξιοπιστία της τροφοδότησής τους, αλλά και μειώνοντας παράλληλα το κόστος της παραγόμενης ενέργειας.

Τη σημασία της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων ανέδειξε και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης, κατά την επίσκεψή του στη Ρόδο στις αρχές Ιουλίου, κάνοντας λόγο για «μια τεράστια επένδυση που θα δώσει ενεργειακή ασφάλεια και θα επιτρέψει την πολύ καλύτερη αξιοποίηση των υπεράκτιων ενεργειακών πόρων που υπάρχουν στο Αιγαίο. Όταν ολοκληρωθεί η διασύνδεση, τότε μιλάμε για μια καινούργια πραγματικότητα». Διαβεβαίωσε δε, ότι σε συνδυασμό με τη διασύνδεση, «θα υπάρχει πάντα, είτε με ψυχρή εφεδρεία είτε με μπαταρίες ή με συνδυασμό μπαταριών και ψυχρής εφεδρείας, απόλυτη ενεργειακή κάλυψη των νησιών».

Το project

Μέσω του έργου που προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα στην περιοχή των Δωδεκανήσων. Ειδικότερα, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμης, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Τον Οκτώβριο αναμένεται να ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού του ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων στο τμήμα Ρόδος – Κάρπαθος. Θα έχει προηγηθεί νωρίτερα η ολοκλήρωση της έρευνας για τα τμήματα Κόρινθος – Κως και Κως – Ρόδος. 

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 2,048 δισ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2029.

Σε σχέση με τη διασύνδεση του ΒΑ Αιγαίου, έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος – Εύβοια και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, Λέσβος – Χίος, Χίος – Σάμος, Σάμος – Κως οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν τον προσεχή Οκτώβριο.

Η διασύνδεση του ΒΑ Αιγαίου προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2030, με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 1,208 δισ. ευρώ και αποτελεί συνέχεια του έργου της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων.