Αττική: Tα μεγάλα έργα που εκσυγχρονίζουν τις συγκοινωνίες
Shutterstock
Shutterstock

Αττική: Tα μεγάλα έργα που εκσυγχρονίζουν τις συγκοινωνίες

Με στόχο τη βελτίωση των συγκοινωνιών και την αποσυμφόρηση του κέντρου από την κυκλοφορία, τρέχουν σημαντικά εμβληματικά έργα υποδομών στην Αττική άνω των 3 δισ. ευρώ, όπως η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, η αστική σήραγγα Ηλιούπολης, η σήραγγα Σεπολίων, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνα.

Το έργο της γραμμής 4

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για το μεγαλύτερο έργο που τρέχει αυτή τη στιγμή ύψους περίπου 1,6 δισ. ευρώ, της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.

Οι δύο καινούργιοι μετροπόντικες θα διανοίξουν συνολικά 12,8 χλμ. σήραγγας, με 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.

Η Γραμμή 4 θα έχει δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία, με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό, με τη Γραμμή 3.

Η Γραμμή 4 «Άλσος Βεΐκου - Γουδή» του Μετρό έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας, με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός).

Αναμένεται, επίσης, να αποσυμφορηθούν υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί του Μετρό (κυρίως ο σταθμός του Συντάγματος) από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού.

Επίσης, θα διευκολυνθεί η πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως τα δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα κ.λπ.

Συνολικά εκτιμάται ότι με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα μετακινούνται περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με Ι.Χ. αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 ημερησίως.

Συνολικά η γραμμή 4 στο τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, 9 ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.

Σήραγγα Ηλιουπόλεως

Ένα από τα σημαντικότερα έργα αποτελεί και η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό που θα περιλαμβάνει μάλιστα υπόγεια σήραγγα στην Ηλιούπολη και νέες γέφυρες επί της Λ. Βουλιαγμένης.

Στόχος του υπουργείου για τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης είναι να «απελευθερωθεί» από τα φανάρια και να μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο που θα τροφοδοτεί οδικές αρτηρίες όπως η αστική σήραγγα, οι οποίες θα δρουν ως «συνδετικοί κρίκοι» μεταξύ των 3 δακτυλίων της πρωτεύουσας.

Σύμφωνα με τους μέχρι τώρα σχεδιασμούς, το έργο προβλέπει την κατασκευή μίας σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3 χλμ., με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Καισαριανής και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή θα απαιτεί λίγα λεπτά όταν σήμερα, σε ώρες αιχμής, απαιτούνται πάνω από 30 λεπτά.

Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που σε συνδυασμό με την ανάπλαση στο Ελληνικό και την υπογειοποίηση της Παραλιακής που βρίσκεται σε εξέλιξη, θα αλλάξει τον χάρτη των μετακινήσεων του λεκανοπεδίου με το κόστος να υπολογίζεται περί τα 500 εκατ. ευρώ.

Υπογειοποίηση στη Λ. Ποσειδώνος

Όσον αφορά στην υπογείοποιηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος αυτή βρίσκεται ήδη στα σύνορα Ελληνικού – Γλυφάδας, και μέσα στις εγκαταστάσεις της μαρίνας του Αγίου Κοσμά, κατασκευάζεται η γέφυρα, για να περνάνε τα οχήματα απέναντι, στο καζίνο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα, οι εκσκαφές έχουν ολοκληρωθεί άνω του 75% του συνολικού όγκου των 400.000 m3 χώματος και η σκυροδέτηση τοίχων άνω του 45%. Επίσης, έχει ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση άνω του 55% της πλάκας βάσης.

Με την υπογειοποίηση της Ποσειδώνος σε μήκος 1,5 χιλιομέτρων από την παραλία Αλίμου μέχρι το ύψος της Μαρίνας Αγίου Κοσμά, θα μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση καθώς καταργούνται 6 σηματοδότες και δημιουργούνται 6 λωρίδες κυκλοφορίας (τρεις από την άνοδο και τρεις από την κάθοδο).

Το σύνολο της έκτασης που καλύπτει σήμερα η παραλιακή, θα μεταμορφωθεί σε χώρο πρασίνου που θα ενοποιεί το Μητροπολιτικό Πάρκο με την παραλία, ενώ από το σημείο θα διέρχεται δρόμος ήπιας κυκλοφορίας και ποδηλατόδρομος. To έργο της υπογειοποίησης που ξεκίνησε τον Μάιο του 2022 ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2025 και αναμένεται να παραδοθεί στο κοινό στο τέλος του 2025, μετά από τις απαραίτητες δοκιμές καλής λειτουργίας.

Επέκταση Κύμης

Το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης που ουσιαστικά αναφέρεται στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον ανισόπεδο κόμβο της εθνικής οδού, αφορά τη μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ.

Το έργο είναι προϋπολογισμού 244,5 εκατ. ευρώ και έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Άκτωρ-Intrakat.

Επίσης, θα κατασκευαστεί σήραγγα 2,4 χλμ., με υπόγεια διάνοιξη για 1,25 χλμ. μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (cut and cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη. Το τελευταίο κομμάτι του αυτοκινητοδρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιία και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης.

Στο project περιλαμβάνονται και η διευθέτηση του ρέματος Πύρνας για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, η αποκατάσταση των τοπικών οδικών δικτύων σε μήκος 2 χλμ., συνδέσεις με τοπικά δίκτυα μέσω ισόπεδων κόμβων, αποχετευτικά έργα και έργα πρασίνου περίπου 30 στρεμμάτων.

Το έργο αναμένεται να αναβαθμίσει τη Βόρεια Αθήνα, θα αναμορφώσει ολόκληρη τη Βορειο-Ανατολική Αττική, θα αποσυμφορήσει την ήδη βεβαρημένη κυκλοφορία εντός του Λεκανοπεδίου, αλλά θα δώσει και μια λύση στο θέμα της κυκλοφορίας του κόμβου Μεταμόρφωσης.

Τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη Δυτική Αττική, αφού αναμένεται να αποσυμφορήσει την κίνηση των οχημάτων στη Λεωφόρο Σχιστού και τη Λεωφόρο Αθηνών, ενώ και η αναβάθμιση του ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά θα βελτιώσει πολύ την κυκλοφορία στην εθνική οδό που καθημερινά ταλαιπωρείται από χιλιάδες οχήματα.

Το έργο αυτό, που είχε ξεκινήσει από το 2000 και που ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, είναι συνολικού προϋπολογισμού 55 εκατ. ευρώ.

Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει νέα σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα ολοκληρωθεί η ημιδιανοιγμένη Περιφερειακή Αιγάλεω, που θα συνδέει τη Λ. Σχιστού με την Αττική Οδό, θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και ο διανοιγμένες σήραγγες-"φαντάσματα" στη στροφή στον Σκαραμαγκά και, τέλος, θα κατασκευαστεί κόμβος που θα συνδέει απευθείας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με τη Λεωφόρο Αθηνών.

Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας

Πολύ μεγάλο έργο είναι και η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, που ο διαγωνισμός έχει εκκίνηση από το 2016 και η τύχη του παραμένει άγνωστη. Το έργο που προχωρούσε μέσω σύμβασης παραχώρησης, είναι αξίας ίσως και άνω των 400 - 500 εκατ. ευρώ.

Θεωρητικά, στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού είχαν φτάσει οι Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ και Vinci Concessions - Vinci Highways - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, που είχαν προσέλθει και στη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος το 2016.

Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος αφορά σε σύμβαση παραχώρησης για 35 χρόνια, εκ των οποίων 4-5 έτη σχετίζονται με την κατασκευαστική περίοδο. Πρόκειται για ένα έργο ιδιαίτερα περίπλοκο τεχνικά, το οποίο διακρίνεται σε τμήματα. Βάσει παλιότερων μελετών και πληροφοριών, πρώτο μέρος είναι το οδικό τμήμα σύνδεσης του Α/Κ Περάματος με τη Λεωφόρο Σχιστού, ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος, μήκους περίπου 4,5 χλμ. με 1,7 χλμ. σήραγγα. Η όδευσή του ξεκινάει από την υπάρχουσα Λεωφόρο Σχιστού - Σκαραμαγκά, με την οποία συνδέεται με ανισόπεδο κόμβο και οδεύει εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά και μέχρι την περιοχή του Περάματος.

Το δεύτερο τμήμα είναι η υποθαλάσσια ζεύξη με οδική σήραγγα, μήκους 1 χλμ. από Πέραμα μέχρι το νησί του Αγίου Γεωργίου κι εν συνεχεία, ακολουθεί το οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη της Σαλαμίνας για την καθοδήγηση της εξερχόμενης, από την υποθαλάσσια σήραγγα, κυκλοφορίας. Το έργο θα έφερνε μείωση του χρόνου ταξιδιού στα 5 λεπτά, από τα 20 λεπτά που απαιτούνται σήμερα μαζί με την επιβίβαση/αποβίβαση στο ferry boat.

Η υποθαλάσσια σύνδεση υπόσχεται να μεταμορφώσει τις μετακινήσεις από και προς το νησί του Αίαντα. Η πρόσβαση θα γίνει εύκολη μέσω της Λ. Σχιστού και θα απαιτούνται ένα με δύο λεπτά για τη μετάβαση στη Σαλαμίνα. Θα δημιουργηθεί παράκαμψη της περιοχής των Παλουκίων και ο νέος άξονας θα τερματίζει στην πόλη.

Σήραγγα Σεπολίων

Σε πλήρη εξέλιξη είναι το μεγάλο έργο της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Σεπολίων που αφορά την υπογειοποίηση του τμήματος Αθήνα-3 Γέφυρες. Το έργο έχει βρει αρκετά εμπόδια και είναι πίσω στην κατασκευή του αλλά δείχνει να έχει βρει ρυθμό. Για το 2024 εκτιμάται να δοθεί το πρώτο μισό του έργου.

Με την ολοκλήρωση του όλο το αστικό σιδηροδρομικό τμήμα βόρεια του σταθμού της Αθήνας θα είναι υπογειοποιημένο, αλλάζοντας την περιοχή των Σεπολίων. Στη θέση των γραμμών θα δημιουργηθεί ένα γραμμικό πάρκο, ένας πνεύμονας πρασίνου για την περιοχή.